С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 22 май 2019, 17:32, 3304 прочитания

Две агенции отчитат лек превес на ГЕРБ пред БСП на евровота

Между 3 и 5 партии имат шанс да вкарат депутати в ЕП

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За изследванията

Проучването на "Маркет линкс" е национално представително и е реализирано съвместно с bTV. Направено е по метода на прякото лично интервю сред 1024 лица в периода 11-19 май.

Проучването на "Тренд" е национално представително по поръчка на в. "24 часа". То е извършено в периода 11-17 май 2019 г. чрез проведени 1007 ефективни интервюта с граждани над 18-годишна възраст. Размерът на статистическата грешка е 3.1% при 50-процентни дялове.

Две социологически агенции - "Маркет линкс" и "Тренд", дават минимална преднина на ГЕРБ пред основния й опонент БСП три дни преди изборите за Европейски парламент на 26 май. Шанс да спечелят места в новия Европейски парламент имат между 3 и 5 партии, сочат резултатите от допитванията им.

Според проучването на агенция "Маркет линкс", проведено в периода 11-19 май сред 1024 лица по поръчка на bTV, разликата между ГЕРБ и БСП е около два процента - за ГЕРБ биха гласували 29.6%, а за БСП - 27.5% от решилите да упражнят правото си на вот.


Според управителя на агенцията Добромир Живков причината за обръщането на тенденцията от средата на този месец, когато преднина имаше БСП, е по-активната кампания на ГЕРБ и включването в нея на премиера Бойко Борисов.

"Когато премиерът излезе и покаже, че нещата са под контрол, българските граждани се успокояват", заяви той в сутрешния блок на bTV "Тази сутрин".


Прогнозата на "Маркет линкс"

Преглед на оригинала Прогнозата на "Маркет линкс"


Данните на Изследователски център "Тренд" също сочат минимална преднина за управляващата партия, но от един процент - за ГЕРБ биха гласували 31.5%, а подкрепата за БСП е 30.4% от решилите да гласуват. Проучването на "Тренд" е направено в периода 11-17 май по поръчка на в. "24" часа.



Между 3 и 5 партии с шанс за евродепутати

Резултатите на "Маркет линкс" сочат, че със сигурност четири партии минават изборния праг от 5.88% за влизане в Европейския парламент. Освен ГЕРБ и БСП евродепутати ще имат още ДПС и ВМРО (виж графиката). Движението е на трето място по подкрепа с 6.9%, а формацията на Красимир Каракачанов е на ръба с 5.7%.

Според Добромир Живков с шанс да спечели евродепутатски мандат е и обединението "Демократична България", което има 4.7%. Коалицията на Веселин Марешки "Воля - Българските родолюбци" има подкрепата на 2.9% от избирателите.


Прогнозата на "Тренд"

Преглед на оригинала Прогнозата на "Тренд"


Данните на "Тренд" сочат, че три партии - ГЕРБ, БСП и ДПС, със сигурност ще имат свои представители в ЕП, а четвъртата - ВМРО, е на ръба с 5.8%. Според "Тренд" коалицията "Воля - Българските родолюбци" пък е успяла да покачи резултата си по време на кампанията и има подкрепата на 4.8% от избирателите, докато "Демократична България" е зад тях с 4.2% (виж графиката). По-надолу в подреждането е обединението около АБВ, което се явява с името на коалицията, с което БСП участваше на поредица от предишни избори - "Коалиция за България", а след тях са "Атака", "Патриоти за Валери Симеонов" и "Възраждане".

От "Тренд" уточняват, че до голяма степен разпределението на мандатите ще зависи от това дали ВМРО ще премине бариерата за влизане в Европейския парламент, както и от избирателната активност.

Сравнително ниска избирателна активност

Очакванията на "Тренд" са, че активността на вота ще бъде между 2 и 2.5 млн. души.

Около 30% от избирателите са посочили, че ще използват правото си да гласуват преференциално за определен кандидат от листата, а 39 на сто заявяват, че няма да посочат предпочитанията си. 16 на сто от всички избиратели все още не са решили за кого ще гласуват.

При "Маркет линкс" пък 41% декларират, че ще гласуват. Социолозите уточняват обаче, че това са нагласите на гражданите, докато реалното поведение в изборния ден обичайно е по-различно. Очакванията им са за избирателна активност, близка до тази от предишните избори за Европейски парламент - над 35%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина 1 Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина

И още: Готова е първата отсечка от "Турски поток" в България; Brexit пак ще се отложи, ако парламентът не одобри сделката на Джонсън

21 окт 2019, 2727 прочитания

Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи 6 Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи

В предизборната битка стандартният договор на "Булгаргаз" се оказа рекетьорски за столичното парно

21 окт 2019, 2772 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: ГЕРБ отново води с малко пред БСП за изборите, нов обречен опит на Мей за сделката по Brexit

И още: Първа копка на газовата връзка с Гърция след година закъснение; Горанов обясни завишените партийни субсидии с "несъвършенства в закона", Цацаров нареди проверка

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10