ТОЛ-кова много въпроси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ТОЛ-кова много въпроси

Контролът по пътищата и правоприлагането на тол системата ще се случва чрез стационарни точки, но те ще бъдат напълно преоборудвани или изградени през 2020г.

ТОЛ-кова много въпроси

Системата беше отложена, а големият въпрос е може ли АПИ да я поддържа

Мила Чернева
52702 прочитания

Контролът по пътищата и правоприлагането на тол системата ще се случва чрез стационарни точки, но те ще бъдат напълно преоборудвани или изградени през 2020г.

© Надежда Чипева


В случай че сте се съмнявали, миналата седмица сложи край на илюзиите. Официалната дата за стартиране на тол-системата - 16 август 2019 г., беше отложена с неясно колко време. Причината - лоша комуникация с превозвачите и неясен обхват на пътищата. С две думи, неподготвеност на основния отговорник - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в основни елементи на системата.

Това дойде след провала в началото на годината с другата част - системата за е-винетките, както и мътния процес по избиране на частни партньори там, за който "Капитал" вече писа.

На фона на всичко това, както и на масовите оставки в АПИ заради скандалите е логичен въпросът има ли всъщност капацитет държавната структура да оперира тол-системата. И ако няма, значи ли това, че частната компания, която я изгражда, в един момент ще започне да я оперира.

Автор: Капитал

Помощ за винетките

Преди месец в публичното пространство се появи кратко писмо (виж снимката), с което АПИ признава, че не се справя със системата за винетки, и иска помощ от изпълнителя. В прав текст се иска от Kapsch да поеме за известно време контрола и "всички права и достъп до системата за електронна винетка". И АПИ, и Kapsch потвърдиха за "Капитал" писмото.

"Това писмо има само и единствено целта да заявим нашето желание и от другата страна да получим потвърждение, че допълнителни обучения в рамките на гаранционния период, свързани с техническото опериране, ще се случат и страните са информирани за поетите ангажименти", каза Олег Асенов, шеф на Националното тол-управление (НТУ). По думите му заданието на поръчката не било достатъчно конкретно. На въпрос защо не е използвана думата "обучения" в писмото Асенов отговори следното: "Може би е въпрос на дефиниция, може би е въпрос, че за определени дейности на нас ни се налага да привличаме директна експертиза, т.е. определен казус, консултации, трансфер на документи, което не е обучения."

Това звучи като размит отговор, който крие много в себе си. В договора между Kapsch и АПИ присъства задължението на изпълнителя да провежда "обучения на ключови потребители и служители на възложителя" както за е-винетките, така и за тола. Наистина, не е конкретизирано колко и какви, но това позволява интерпретация и със сигурност не налага нови споразумения по въпроса.

От фирмата пък обясниха, че не са водили преговори за опериране. "Без никакво допълнително възнаграждение Kapsch е предоставила и продължава да осигурява и редица допълнителни обучения на служителите на НТУ, които допълнителни обучения са извън обхвата на плана за обучение, одобрен от възложителя като част от подписания договор", отговориха те на запитване на "Капитал" още преди месец. Какви са тези обучения и защо са извън плана, който е до ноември тази година, не става ясно.

"Капитал" попита тол-управлението, Асенов и Kapsch дали ще има допълнително възнаграждение вследствие на това писмо. Всички запитани отрекоха. До редакционното приключване на броя АПИ не отговори дали фирмата е отвърнала на молбата, както и защо АПИ не е в състояние да осигури пълноценно функциониране на системата.

А за тола?

Това не е първият път, в който отношенията между АПИ и Kapsch са непрозрачни. През септември те подписаха анекс към договора, който промени срокове и освободи фирмата от дейности за около 20 млн.лв., без да се променя размерът на плащането. Начинът на плащане също беше предоговорен. Оригиналният договор предвиждаше 40% от сумата да бъде платена, след като системата за електронна винетка заработи, а всички точки за контрол са монтирани. Сега се предвижда 50% от сумата да бъдат платени още през май тази година. Предвидените обучения по договор за е-винетка трябва да са приключили до 30 март 2019г., а за тол - до 30 ноември 2019 г.

Не на последно място според анекса 95 от контролните точки трябва да бъдат преоборудвани чак до до февруари 2020 г., което логично поставя въпроса как без пълен контрол системата ще се задейства дори и през ноември - новият срок за влизането й в експлоатация.

Анексът е публичен, но много други документи не са - като приложенията и основанията за него. През януари "Капитал" ги поиска по Закона за достъп до обществена информация, но от страна на АПИ получи странен отговор. Достъп беше осигурен под формата на "преглед" на папки със стотици страници, но без възможност за водене на бележки. Очевидната цел беше затрудняване на достъп до информация.

Така се стига до въпроса, ако АПИ не може да се справи с доста по-лесната система за е-винетки, как ще управлява след няколко месеца тол-системата? И няма ли да прибегне до същия похват с Kapsch и тогава. Това би било нарушение на идеята зад договора за тола, при който средствата от него постъпват в държавата за поддържане на пътищата, тъй като частен оператор би таксувал за управлението на тази система (Kapsch правят това в Чехия, например, където между другото офисите им бяха претърсени от полицията по подозрения в корупция). Засега държавното дружество не дава такива индикации. Но както стана ясно, в сагата "Тол-система" всичко е възможно.

В случай че сте се съмнявали, миналата седмица сложи край на илюзиите. Официалната дата за стартиране на тол-системата - 16 август 2019 г., беше отложена с неясно колко време. Причината - лоша комуникация с превозвачите и неясен обхват на пътищата. С две думи, неподготвеност на основния отговорник - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), в основни елементи на системата.

Това дойде след провала в началото на годината с другата част - системата за е-винетките, както и мътния процес по избиране на частни партньори там, за който "Капитал" вече писа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK