С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 23 май 2019, 10:00, 7968 прочитания

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Намаляване на задръстванията и повече хора в градския транспорт. Това обещава Googlе на градовете, които решат да споделят безплатно с американската компания данните за маршрутите и движението по тях. В замяна тя получава възможност да предлага по-добра услуга на клиентите си и най-вече да продава по-точна информация за тях на рекламодателите. В началото на май тази услуга на Google Maps стана достъпна и за София, като картите вече дават не само предложения за това кой точно трамвай/тролей/автобус да се вземе, но и кога той ще пристигне на спирката.

Веднага след пускането на услугата обаче Центърът за градска мобилност (ЦГМ) - общинското дружество, което управлява градският транспорт в София, побърза да каже, че данните в Google не са предоставени официално и не са точни.


Това направи историята за градския транспорт в София, от една страна, интересна - все пак откъде тогава Google взимат информацията, а от друга страна, важна, защото поставя въпроса какво правят държавните ведомства с данните си. Тази валута на XXI век ще има все по-голяма стойност и управлението й ще е ключово за модерните институции.

"Не ни е известно по какъв начин Google Maps получават и обработват данните. Към момента не сме получавали запитване с искане за партньорство и предоставяне на приложно-програмен интерфейс (API), данни или др.", заяви пред "Капитал" главният изпълнителен директор на ЦГМ Христиан Петров. Според него в информацията за разписанията, предоставена от Google Maps, има грешки, затова препоръчва на пътниците да използват портала на центъра (sofiatraffic.bg) за планиране на пътуване.

На пръв поглед това изглежда доста странно, защото е най-логично технологичният гигант да си партнира с официалния източник на данни. Или поне такава практика се забелязва от опита му с повечето градове, които към настоящия момент са над 18 хиляди.



В сайта на Google Maps Transit е описано, че градовете които желаят да се включат в услугата, трябва да предоставят данните си доброволно и безплатно. Като предимства за тях са посочени привличането на повече туристи, увеличената мобилност и по-лесният достъп за гражданите. Това е класическият подход на Google - компанията получава безплатни данни, които й помагат да профилира по-добре хората и съответно след това да се продава по-добре рекламата за тях.

За разписанието на градския транспорт Google се обръща най-вече към компаниите, които го управляват, но има и други възможности за тези, които желаят да предоставят данни. Това може да са частни агенции, софтуерни компании, технологични консултанти или други. Условията са да предлагат обществено достъпна услуга, която работи с фиксирани маршрути, както и данните да са в определен формат.


От Украйна за София

Доставчикът на част от данните за София всъщност се намира на стотици километри от самата столица. Седем години след старта на Google Maps украинската компания EasyWay прави възможно данните за градския транспорт в София да са достъпни по удобен начин. Тя е посочена като източник от Google, който излиза под възможните упътвания за определен маршрут. Едноименното приложение на EasyWay оперира в няколко различни страни, но дава информация за разписанията и движението на автобусите/тролеите в реално време единствено в някои градове на територията на Русия и Украйна.

От украинската компания казват, че това се дължи на отказа от съдействие на официалните оператори на обществения транспорт в другите градове. Един от тях е именно София. "В момента не предоставяме разписания или данни в реално време, тъй като sofiatraffic.bg отказва сътрудничество. Пратихме официално запитване до тях, в което се набляга за ползите от споделянето на тези данни за гражданите, както и на добрите примери с други градове. Отговорът им обаче беше, че забраняват разпространението на графика и данните в реално време, достъпни на сайта им", коментира главният изпълнителен директор на EasyWay Иван Шерстюк пред "Капитал".

Според условията за партньорство на Google обаче EasyWay трябва да разполага със законно разрешение от ЦГМ, за да предоставя тази информация. Това е пречка за украинската платформа и затова тя се ограничава само до предоставянето на маршрути, интервали на движение, цена на билета и работни дни. А тези данни според Шерстюк са събрани от самия екип на компанията.


Окото на Google

За Google обаче това не е голям проблем. След като компанията има маршрутите на градския транспорт в София от EasyWay, тя използва няколко различни източника, за да получи данните за разписанието и движението на отделните автобуси/трамваи/тролеи. Информацията се сглобява от анонимните данни, които се получават от няколко места - смартфони с инсталиран Google Maps (без iPhone), плюс други компании, които са се съгласили да ги споделят - фирми за коли под наем, таксита и пр. Друг начин е използването на ресурса на тълпата. Така Google (вероятно) e в състояние да идентифицира, че дадено превозно средство е от градския транспорт, да съпостави данните с тези за маршрутите и да стигне до извода, че това е например кола от тролейбусна линия №2, която ще пристигне на вашата спирка след четири минути.

В ръцете на гражданите

Не само Google обаче разчита на информацията, която получава от хората. Използването на ресурса на тълпата (crowdsourced data) всъщност седи в основата на транспортното приложение Moovit. Това му позволява да дава точна информация за трафика в градове като София, в които не си сътрудничи с транспортни компании. Главният маркетингов директор на компанията Йовав Мейдад обяснява пред "Капитал", че приложението използва основните данни на ЦГМ само на базово ниво. Цялата друга информация, която предоставя, е благодарение на общността към платформата, наречена The Mooviters community. "В София общността е изцяло отговорна за информацията, с която разполагаме", обяснява той. От друга страна, компанията събира данни в реално време от системите за управление на операторите или от GPS устройствата, инсталирани на всяко превозно средство, разказва Мейдад.

"ЦГМ не разполага и няма внедрени механизми и способи за подаване на данни, свързани с разписание на градския транспорт, местоположение на превозни средства и др., към външни системи и софтуери."
Христиан Петров, главен изпълнителен директор на ЦГМ

Има ли желание

През последните години са правени опити за подобни на Moovit приложения, които да предоставят данни за публичния транспорт в София. За създаването им може да се използва достъпният в интернет практически нелегално отворен код. В сайта Github е публикувана неофициалната документация на API към Центъра за градска мобилност, която се използва от sofiatraffic.bg.

В описанието, дадено от автора, е посочено, че тя е предназначена да послужи на разработчиците за създаването на по-добри приложения за трети страни. Според някои от тях обаче ЦГМ възпрепятства достъпа до данните. "От ЦГМ постоянно променят формата на страницата с времената на пристигане. Моят стремеж е максимално бързо след такава промяна да я отразя и в приложението", пише един от разработчиците на транспортно приложение. Това обаче затруднява работата и в един момент може да е демотивиращо. В самия приложно-програмен интерфейс на дружеството е публикувано съобщение, в което се казва, че всяка употреба на услуга за извличане на данни без писмено разрешение е забранена. "ЦГМ си запазва правото да ограничава и да спира достъпа на неразрешени ползватели", пише още в съобщението.
Това отношение обаче е на ръба на закона. След последните промени в Закона за електронно управление и Закона за достъп до обществена информация институциите, предоставящи обществена услуга, се задължават да предоставят достъп до данните си и чрез българския електронен портал за отворени данни data.egov.bg . Въпреки това тези, които нямат желание да го направят, има как да избягат от отговорност.

"Компаниите, които са приемали обществени поръчки, преди промените да влязат в сила, са запазвали правата върху софтуера или дизайна на базата данни", обяснява главният оперативен директор в LogSentinel Антон Герунов. "Съдът приема аргумента, че външните доставчици на софтуер имат авторски права върху дизайна на базата данни, структурирането им или някакъв друг вид добавена стойност, а това се оказва пречка", добавя той. Според него всичко зависи от самото желание на институциите да отварят данните си, но затова трябва да се промени начинът на мислене на работещите в тях.

В официалното си прессъобщение от ЦГМ коментират, че дружеството подкрепя всички инициативи и услуги, които стимулират използването на градски транспорт, и свободно предоставя при поискване данни за създаване на иновативни продукти в услуга на пътниците. В него се казва още, че ЦГМ ще подкрепи и съдейства на всеки, който иска актуална и точна информация, чрез която да се стимулира използването на обществения транспорт. А ние, гражданите, може само да се надяваме това да е новата политика след множество откази.
Да планираш пътуване
Чрез услугата Google Maps Transit потребителите могат да избират ден, дата и час за планираното пътуване, като данните за най-удобни маршрути са налични в рамките на около месец за повечето дестинации. Опцията е достъпна за компютри и мобилни устройства с двете оперативни системи - iOS и Android, като за втората предимствата и оптимизациите са повече.
Мобилната версия позволява на потребителя да следи точното местоположение (между спирките) на превозното средство.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни 1 Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни

И още: САЩ пращат войници в Близкия изток заради Иран; Facebook ще пусне догодина собствена дигитална валута Libra

18 юни 2019, 1555 прочитания

Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС

Работодателите са заделили средно с 12.3% повече за персонал през първото тримесечие спрямо година по-рано

18 юни 2019, 1079 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Как асфалтът може да поскъпне

Законови промени предвиждат битумът, от който се прави асфалт, да влезе в списъка с горива, за които се пазят задължителни резерви

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет