ГЕРБ увеличава преднината си пред БСП за евровота

Възможни са изненади, защото много от избирателите ще решават в последния момент, отчитат от няколко социологически агенции

   ©  Юлия Лазарова
   ©  Юлия Лазарова

За изследването

Проучването на "Алфа Рисърч" е проведено в периода 19 - 22 май 2019 г. сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна и се реализира със собствени средства. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица. Публикувана е на сайта на агенцията.

Партия ГЕРБ е успяла да неутрализира щетите от "Апартаментгейт" и къщите за гости и в края на предизборната кампания води с 4.5 процентни пункта пред БСП - 31.1% срещу 26.6%. Това показва и национално представително проучване на социологическата агенция "Алфа Рисърч", огласено три дни преди изборите, след като ден по-рано други две агенции показаха в изследванията си същата тенденция. Подобни са данните от четвъртък на "Медиана" и "Екзакта". Единствено "Афис" прогнозира около един процентен пункт в полза на БСП (вижте каретата).

Четири формации - ГЕРБ, БСП, ДПС и ВМРО, ще успеят да излъчат евродепутати, а още две - "Воля" и "Демократична България", са близо до прага за излъчване на евродепутати, смятат социолозите от "Алфа Рисърч". Изненади в последния момент обаче не са изключени, тъй като близо 30 на сто от решилите да гласуват ще преценят в последните дни до вота коя бюлетина да пуснат.

Избирателната активност се очаква да бъде от порядъка на 35-36%.

Изводите от финалната права

Картината, която регистрира проучването в края на кампанията, е резултат от промените в обществените нагласи през два условно разделени периода: началото й, което бе белязано от имотните скандали около хора във властта, и вторият – активизирането на управляващите за минимизиране на нанесените щети, уточняват социолозите.

През последните седмици, залагайки на кампания на промотиране на успехите и на анти-БСП мобилизацията и при медийна свръхактивност на премиера Борисов, ГЕРБ е успяла да неутрализира в електорален план щетите от имотните скандали. Макар все още да е неясно доколко усилията на управляващата партия ГЕРБ и лично на Борисов успяват да възстановят доверието към правителството, те определено успяха да мобилизират част от електоралната им периферия и стопират регистрираната преди месец ерозия в подкрепата.

Обратно, БСП не успява да разшири кръга си от привърженици и да се възползва от слабостта на ГЕРБ. Относителната тежест на вота за социалистите намалява и към момента за това могат да бъдат откроени няколко причини. Първо, те не успяха да развият и наложат в кампанията нови теми извън тази за предсрочните избори. Макар и да има своите привърженици, особено на фона на изхабяването на властта, тя не е достатъчна да осигури прилив на доверие извън кръга на силно мобилизираните още преди старта на кампанията твърди симпатизанти, смятат от "Алфа Рисърч".

Второ, остриетата, на които заложи Нинова, не успяха да се превърнат в рейтингови политици, способни да издърпат листата, особено след личното включване на Борисов в кампанията.

И, трето, проучването, проведено с аналог на интегралната бюлетина, установява една своеобразна "технологична загуба" на няколко процента от БСП, които отиват към "Коалиция за България". Сформираната около АБВ коалиция приключва кампанията с 3.2% сред решилите да гласуват, 80% от които са бивши избиратели на БСП.

Кой още ще попадне в европарламента

ДПС очаквано и традиционно мобилизира привържениците си в последните дни преди вота и завършва кампанията като трета политическа сила с подкрепата на 13.9% от решилите да гласуват.

Частичен пробив в привличането на разочаровани от управлението избиратели имат някои от по-малките партии, което приближава позициите им до прага за излъчване на евродепутати.

Въпреки че симпатизантите на националпопулистките формации са все още сред най-разколебаните как да постъпят в изборния ден, кампанията като цяло им носи позитиви. ВМРО запазва позициите си отпреди месец и заема четвъртата позиция с 6% от твърдо решилите как ще гласуват. Сериозната конкуренция в тази ниша идва не толкова от НФСБ и "Атака" (и двете партии приключват кампанията с изравнени позиции от по 2%), а от "Воля", смятат социолозите.

Шумната и масирана кампания на Марешки събира не повече от половината от предишния му вот, но привлича вниманието на част от бившите избиратели на Обединените патриоти. В резултат "Воля" бележи съществен ръст в кампанията. Финишира с подкрепа от 4.9% от твърдо решилите да гласуват и съществен дял потенциални симпатизанти, оставили решението си за последните дни.

Сред колебаещите се до последно са и десните избиратели, които са основна електорална база на "Демократична България". В края на кампанията обединението между ДСБ, "Да, България" и "Зелено движение" получава 4.2% подкрепа сред решилите да гласуват. Така наред с ВМРО и "Воля" "Демократична България" запазва шансове за мандат в Европейския парламент, ако успее да мотивира своите избиратели да отидат до урните.

Възможни са изненади в последния момент

Кампанията оказва сериозно влияние върху крайното решение на избирателите за кого да гласуват. Фактори като "Апартаментгейт", разочарованието от политиката, по-слабият интерес към европейските теми увеличават тежестта на "последното впечатление". Така партиите с масирана и агресивна медийна кампания привличат обществено внимание и вот от доскоро неориентираните избиратели.

Общо 58% са тези, които са лоялни на партията, на която традиционно симпатизират и са взели решение още преди началото на кампанията. Почти всеки втори анкетиран обаче прави избора си през кампанията: 15% в последните 2-3 седмици, а други 27% заявяват, че последните няколко дни преди вота ще бъдат определящи за техния избор.

Това означава, че изненади не са изключени до последния момент, смятат социолозите. За последните дни са отложили решението си предимно най-младите избиратели и жителите на големите градски центрове. Финалните дни ще са решаващи за извънпарламентарната десница и за националпопулистките формации, чиито симпатизанти се колебаят до последно. Трудно могат да бъдат отчетени и ефектите от евентуален корпоративен вот, който бива активизиран в последните дни преди изборите.

"Екзакта" разпределя и мандатите*

Социологическа агенция "Екзакта" има сходни данни за подреждането в челото на обществените предпочитания - ГЕРБ води на БСП с 5.1 процентни пункта, което в мандати е с един повече. Според анализите на агенцията най-голямата партия ще получи седем места, социалистите - шест. ДПС ще имат три мандата, а ВМРО - един, показват данните на "Екзакта". Измерено в проценти подрежането съответно е 32.4%, 27.3%, 13.3% и 6.5%. Под ръба на представителството остава "Воля" с 4.5% и "Демократична България" с 4.3%.

Активността ще е близка до тази от 2014 г. т.е. малко над 2 млн. души, като засега избирателите на ГЕРБ изглеждат по-мобилизирани от тези на БСП. Активността в София ще е по-ниска от средната.

*Прогнозата е изготвена на базата на национално представително проучване проведено в периода 18-22 май 2019 г. По домовете им са интервюирани 1000 пълнолетни българи, в 125 гнезда, в 91 населени места. Методиката на регистрация е пряко полустандартизирано интервю "лице в лице". Изследването е независимо от външно финансиране и е реализирано със собствени средства на "Екзакта Рисърч Груп". Максималната грешка при 50-процентните дялове е около +/-3%.
Само "Афис" отчита преднина на БСП*

Агенцията, чийто собственик Юрий Асланов е член на Националния съвет на БСП, е единствената досега, която отчита, че социалистите все още водят на ГЕРБ. Разликата е 1.2 процентни пункта. Все пак анализаторите се застраховат, че "електоралният корпус на управляващата партия е по-силно мобилизиран, което може да резултира и в размяна на местата." Има и още едно важно допълнение към картината - ролята на "Коалиция за България". В проучването тя получава 3.2% - при симулация на вот с образец на бюлетината, но на отворен въпрос за кого искат да гласуват, както и с посочени опции, 71% от тези, които са я подкрепили твърдят, че искат да гласуват за БСП.

Интересно е и наблюдението за потенциала на формациите около прага за влизане в ЕП. "Афис" отчита предимство на "Воля" пред ВМРО - 5.9% и 4.7% съответно. Избирателите на националистите обаче са в по-висока степен мобилизирани. Въпреки това, според агенцията, е възможно да се стигне до ситуация в Брюксел да има представители само на ГЕРБ, БСП и ДПС.

"Афис" регистрира и "нетипично висок дял на малки партии и независими кандидати, които получават около 1% и повече." Според анализите на социолозите "на практика протестният вот срещу "големите" намира прием в лицето на редица по-малки партии и коалиции и дори някои независими кандидати."

*В периода 10-15 май 2019 г. Агенция "АФИС" проведе национално представително проучване на предварителните нагласи във връзка с предстоящите избори за членове на Европейския парламент. Интервюирани са пряко "лице в лице" в домовете им 1604 пълнолетни български граждани в 126 населени места. Методът на регистрация е чрез случаен подбор по критерия "Най-близък рожден ден измежду пълнолетните лица в домакинството". Предвид на близостта на очакваното събитие по-обстойно е проучено мнението на 1008 от интервюираните лица, които според нашия анализ е сигурно или почти сигурно, че ще гласуват идната неделя. Доверителният интервал на отклонение при възвратен подбор е ±1,17–2,73%. Проучването е проведено със собствени средства.
Малка преднина за ГЕРБ дава и агенция "Медиана"

Значително по-малка преднина на ГЕРБ пред БСП пък дава агенция "Медиана" - 31.1% срещу 29.8%.

Според изследването на агенцията само три партии могат да бъдат сигурни, че ще излъчат представители в европарламента, като третата е ДПС с 11.4% подкрепа. Още две партии са близо до изборната бариера – ВМРО (5.6%) и "Воля" (5.1%). Следват ги "Коалиция за България" (3,6%); "Атака" (3,5%); "Патриоти за Валери Симеонов" и "Демократична България (с по 2,6%).

Според агенцията разликата между ГЕРБ и БСП е прекалено малка и в рамките на социологическата грешка, за да се прогнозира кой ще бъде победител в битката.

Изследването на агенция "Медиана" е проведено в периода 17-21 май 2019 г. с 1008 човека. Изследването е представително за страната и е реализирано със собствени средства. Използвана е двустепенна гнездова извадка с квота по пол и възраст. Информацията е набрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на респондентите.

2 коментара
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Грешният начин за работа на Европейската централна банка е същественият причинител за щети в ЕС.
    Кандидатите за участие в предстоящите избори за депутати в Европейския парламент пренебрегват възникващите неограничени щети от работата на Европейската централна банка.
    При запазване на неправилността, колкото повече работят депутатите в Европейския парламент за постигане на обществен икономически растеж – толкова Република България е с по-големи щети.
    Европейският съюз може да бъде спасен от катастрофална криза с въвеждане на правилен начин за работа на Европейската централна банка.

  • 2
    kotovad avatar :-|
    А.Стоянова

    1."ГЕРБ увеличава преднината си пред БСП за евровота. Възможни са изненади, защото много от избирателите ще решават в последния момент, отчитат от няколко социологически агенции".
    2."Партия ГЕРБ е успяла да неутрализира ЩЕТИТЕ от "Апартаментгейт" и къщите за гости и в края на предизборната кампания - ГЕРБ води с 31.1% срещу 26.6% на БСП". Това показва агенция "Алфа Рисърч".
    3."Две социологически агенции - "Макрет линкс" и "Тренд", дават минимална преднина на ГЕРБ, пред основния й опонент БСП три дни преди изборите за Европейски парламент. Според управителя на агенцията - Добромир Живков, причината за обръщането на тенденцията от средата на този месец, когато преднина имаше БСП, е по-активната компания на ГЕРБ и включването в нея на премиера Бойко Борисов".
    4."Само "Афис" е единствена която отчита преднина на БСП, че социалистите все още водят на ГЕРБ, с разлика от 1,2 пункта".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход