Кога всъщност ще са готови магистралите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кога всъщност ще са готови магистралите

Борисов солидно залага на строителството на пътища в предизборната кампания преди евроизборите

Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

Мила Чернева
14142 прочитания

Борисов солидно залага на строителството на пътища в предизборната кампания преди евроизборите

© Анелия Николова


В еуфорията на последните дни преди изборите една от ключовите теми - изграждането на магистрали, излиза на преден план за пореден път. Изведнъж ударно сроковете, които бяха обявени в договорите със строители или в изказвания на министри през последните месеци, се съкратиха, като най-вероятната причина е фактът, че се намираме в навечерието на избори. Желанието на Борисов, разбира се, е разбираемо, но дали то може наистина да се осъществи?

Например днес денят започна с магистрала "Европа", което е пътя от София до Сърбия и получи новото си име в края на 2018 г.

Участъците са два, като единият е 17 км от Драгоман до Сливница и се проектира и строи от "ГБС - Инфраструктурно строителство" за 117 млн. лв. с ДДС от републиканския бюджет. Другият е дълъг 14.5 км от пътния възел при Драгоман до ГКПП Калотина и изпълнител е обединение на "Щрабаг". Втората отсечка ще струва повече - 137.5 млн. лв. без ДДС.

При посещение на обекта в четвъртък на премиера Бойко Борисов и регионалния зам.-министър Николай Нанков стана ясно, че преди три дни е започнало строителството на отсечката на ГБС. Срокът, заложен в заданието, е 910 дни за проектиране и строителство, което значи, че откриването трябваше да е в края на юни 2021 г.

"Строителят по времевия график гарантира, че ще го изпълни за около година и осем месеца, тоест края на следващата година", каза Нанков по време на нов епизод от риалити обиколката, в която министър-председателя шофираше. "Значи догодина до октомври трябва да стане", изчисли Борисов, въпреки че от думите на Нанков изводът би бил за януари 2021 г.

Строителството е започнало сега, тъй като е подписан договор с надзорната фирма на 13 май, сочи справка в сайта на пътната агенция. Изграждането на участъка нямаше как да започне без осигурен надзор.

Другият лот - от Драгоман до ГКПП Калотина, е със срок 852 дни, тоест две години и четири месеца, а договорът за строителство беше подписан през ноември 2018 г. За него все още няма подписан договор с надзорната фирма, но има избрана такава още през април. Не е ясно кога ще започне самото изграждане, но по план трябва да е готов през пролетта на 2021 г.

Както "Капитал" припомни още зимата, обещанието на Борисов за пътя до Калотина е отпреди 10 години, като Сърбия построи магистралата на своята територия.

"Ето ти, Томи, гола поляна, нива, и догодина октомври ще видиш какво ще стане", обърна се Борисов към вицепремиера Томислав Дончев, визирайки строителната площадка на ГБС.

Магистрала "Хемус" пък, която остава най-дълго строящата се в българската история по първоначални планове, се раздвижи през последните шест месеца.

Ключовата стъпка беше в края на 2018 г., когато правителството възложи чрез in-house процедура и без търг строителството на 134 км от нея на държавната компания "Автомагистрали". Отсечката е разделена на шест части, като всяка трябва да бъде завършена за между три и четири години, НО според договора срокът може да се удължава с колкото е нужно "в случаите, които правят невъзможно цялостното завършване на строежа на съответния участък". Тепърва трябва да се проектират лотовете, както и да се избират надзорни фирми, за да се премине към строителство. Търговете за надзор вървят и могат да отнемат дори година.

Освен това преди два дни АПИ тепърва обяви търг за разширен идеен проект за следващите 46 км от "Хемус" след Велико Търново, за които няма строител. Остават още толкова обаче, за които има само идеен проект, но ще се готви парцеларен план, след това обществени поръчки, техническо проектиране, строителство...

По думите на регионалния министър Петя Аврамова цялата северна магистрала трябва да е готова до 2024 г. Според думите на финансовия министър Владислав Горанов още до края на 2022 г. голяма част от магистралата ще е готова. Това обаче е трудно постижимо, защото единствено отсечката на "Автомагистрали" вероятно ще е готова в края на 2022 г., и то само ако всичко минава нереалистично гладко - без обжалвания в КЗК например. Освен това фирмата има спорен капацитет от човешки ресурс и вероятно ще разчита под някаква форма на външна помощ, въпреки че официално по закон трябва да върши всичко сама. Междувременно доста от големите строители ще бъдат ангажирани с други пътни, жп и ВиК проекти, а в сектора има и тежък глад за кадри. Останалите 90 км са на твърде начален етап, за да са готови дори и през 2024 г.

При положение че 9.3 км. между Ябланица и Боаза се строят за 18 месеца, и то с "добра организация", и се завършват предсрочно (навреме - преди местните избори), трябва да се ангажират солиден брой компании 220 км да бъдат построени само за няколко години.

И, разбира се, най-логично беше точно преди лятото (и изборите) да се улесни пътят до Гърция. Днес премиерът отиде, за да открие нови 6.5 км от "Струма" след Благоевград. "Капитал" писа през март, че обединението на "Грома холд" ще е готово с половината от отсечката между Благоевград и Крупник преди лятото и дойде удобният момент да бъде открита. Всъщност при въпросния лот, който е дълъг общо 12.6 км, има забавяне заради преместването на археологически находки и промяна в края на трасето. По договор той трябваше да е напълно готов през август тази година, но това няма как да се случи.

В еуфорията на последните дни преди изборите една от ключовите теми - изграждането на магистрали, излиза на преден план за пореден път. Изведнъж ударно сроковете, които бяха обявени в договорите със строители или в изказвания на министри през последните месеци, се съкратиха, като най-вероятната причина е фактът, че се намираме в навечерието на избори. Желанието на Борисов, разбира се, е разбираемо, но дали то може наистина да се осъществи?

Например днес денят започна с магистрала "Европа", което е пътя от София до Сърбия и получи новото си име в края на 2018 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Правителството на ГЕРБ + партньори пренебрегва местната проява на разпространен в света грешен начин за работа на централната банка. Заради неограничавани щети от работата на централната банка, колкото повече километри магистрали построи премиерът Бойко Борисов, толкова по-голям ще е неговия политически провал.
    Успешен министър-председател е възможен с правителствено противодействие спрямо щети от работата на централната банка.

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Много просто - НИКОГА! Това е тръба, ог която тече директно в джобовете. Кой е толкова луд, че да я затапи. Дори и да стигнат до другия край, ще се върнат да ремонтират от началото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK