С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 27 май 2019, 14:31, 4960 прочитания

БДЖ поднови търга за ремонт на мотрисите Siemens за 137 млн. лв.

Държавният жп превозвач ще се договаря с румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"БДЖ - Пътнически превози" ще се договаря за ремонта на мотрисите Siemens за 137 млн. лв. без ДДС с две компании - румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler. Това съобщи сайтът OffNews, като от БДЖ потвърдиха информацията пред "Капитал".

Решението за започване на преговори за ремонта на мотрисите е взето в четвъртък, като двете компании имат 60 дни да подадат оферти, като отварянето е насрочено за 24 юли.


Първият етап, на който до този момент се е намирала процедурата, е подаване на заявления за участие, а вторият е изпращане на покани за оглед на текущото техническото състояние, представяне на конкретни технически ценови оферти в рамките на заложения бюджет и тяхното договаряне с допуснатите до този етап кандидати.

Процедурата предизвика съмнения още от обявяването й при управлението на предишното ръководство на БДЖ. То беше отстранено от настоящия министър на транспорта Росен Желязков, като обаче Велик Занчев, тогава член на борда на БДЖ, остана на поста зам.-министър и е председател на комисията, която избира концесионер на летище София.

Новото ръководство на БДЖ имаше възможност да разбие процедурата на части, но явно е предпочело да продължи по зададените от предшествениците критерии.



"Мениджърският екип на БДЖ извърши обстоен анализ, включително варианти за прекратяване и стартиране на нова процедура, и взе решение процедурата да бъде продължена поради невъзможността да се отлагат допълнително във времето належащите ремонтни дейности, което би повлияло на техническото състояние и би довело до неизпълнение на заложения график за движение на влаковете и влошаване обслужването на клиентите.

За ръководния екип на националния железопътен превозвач от определящо значение е осигуряване на безопасността при осъществяване на железопътните превози и в това отношение не се вземат компромисни решения. В тази връзка от решаващо значение е осъществяването на ремонтната програма на дружеството за осигуряването на адекватно обслужване чрез необходимия брой подвижен състав, тъй като e предвидено 60% от графика за движение на влаковете да се осигурява от мотрисните влакове "Сименс", обясниха от БДЖ решението си.

По план

Процедурата договаряне с предварителна покана за участие беше обявена през януари 2017 г. Тя е най-голямата поръчка за ремонт и поддръжка. За 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период предвидената сума е 137 млн. лв. без ДДС.

По време на търга бяха отстранени самият доставчик на влаковете Siemens и българският жп завод "Експрес Сервиз" - Русе. От БДЖ обясниха, че българската компания няма нужния сертификат. Той се издава от Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура", като компанията е подала документи за въпросния сертификат до Министерството на транспорта на 6 януари 2016 г. Така единственият български производител на локомотиви, който работи с частните жп компании, беше елиминиран, като за въпросната процедура от компанията обясниха преди време, че са можели да се справят със задачата доста по-евтино.

Siemens пък е отстранена, тъй като е посочила завода "Експрес Сервиз" - Русе, за подизпълнител и това автоматично я елиминирало. От Siemens намират сертификат, но са отстранени отново от комисията, тъй като нямало всички подписи от германска страна.

Впоследствие процедурата преминава през обжалвания от страна на отстранените участници. "Последното решение на ВАС е от февруари 2019 г.", казват от БДЖ. Компанията взима решение да продължи процедурата с останалите кандидати, вместо да я разбива на части, тъй като бърза и не иска нови обжалвания да забавят процеса.

Неизвестните

Освен критиката по отношение на цената другата критика от страна на претенденти в търга беше по линия на депата, където ще стават ремонтите, като след като избере изпълнител, БДЖ може да му отдаде 4 от депата си, където да се извършва въпросната дейност при условия, договорени след подписването.

Другата неизвестна е има ли български посредник и партньор на кандидатите.

"Любопитното е, че и двата европейски производителя са били придружени от един и същ български представител - мениджър на компанията "Жп Тракция", която през последните години спечели по доста интересен начин милионни поръчки на националния превозвач", пише OffNews. "Жп Тракция" е свързана с Васил Божков.

На въпроса дали това е вярно от БДЖ отговориха така: "Екипът на БДЖ е провеждал разговори единствено с официални представители на "Алстом" и "Щадлер" и не разполага с информация за съществуването на партньорски отношения на дружествата с други железопътни компании в България, както и не може да вземе отношение по съществуването на възможни такива. Ако се стигне до сключване на договор, то той ще бъде единствено и само с единия от тези два участника".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не, няма опасност за фиксирания курс на лева 12 Не, няма опасност за фиксирания курс на лева

Лоша комуникация и медийни спекулации донесоха страхове, че валутният борд тихомълком се премахва

26 яну 2020, 3642 прочитания

Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза

И още: Кристалина Георгиева уверена, че България ще влезе в чакалнята на еврозоната през април; екопроблеми в различни части на страната белязаха почивните дни

26 яну 2020, 1094 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Президентът наложи вето върху промените за принудителното отчуждаване

И сега има ускорена процедура за ключови инфраструктури проекти, не е ясно защо се разширява

Още от Капитал
Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10