БДЖ поднови търга за ремонт на мотрисите Siemens за 137 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ поднови търга за ремонт на мотрисите Siemens за 137 млн. лв.

46 мотриси Siemens трябва да се поддържат

БДЖ поднови търга за ремонт на мотрисите Siemens за 137 млн. лв.

Държавният жп превозвач ще се договаря с румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler

Калина Горанова
6178 прочитания

46 мотриси Siemens трябва да се поддържат

© Надежда Чипева


"БДЖ - Пътнически превози" ще се договаря за ремонта на мотрисите Siemens за 137 млн. лв. без ДДС с две компании - румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler. Това съобщи сайтът OffNews, като от БДЖ потвърдиха информацията пред "Капитал".

Решението за започване на преговори за ремонта на мотрисите е взето в четвъртък, като двете компании имат 60 дни да подадат оферти, като отварянето е насрочено за 24 юли.

Първият етап, на който до този момент се е намирала процедурата, е подаване на заявления за участие, а вторият е изпращане на покани за оглед на текущото техническото състояние, представяне на конкретни технически ценови оферти в рамките на заложения бюджет и тяхното договаряне с допуснатите до този етап кандидати.

Процедурата предизвика съмнения още от обявяването й при управлението на предишното ръководство на БДЖ. То беше отстранено от настоящия министър на транспорта Росен Желязков, като обаче Велик Занчев, тогава член на борда на БДЖ, остана на поста зам.-министър и е председател на комисията, която избира концесионер на летище София.

Новото ръководство на БДЖ имаше възможност да разбие процедурата на части, но явно е предпочело да продължи по зададените от предшествениците критерии.

"Мениджърският екип на БДЖ извърши обстоен анализ, включително варианти за прекратяване и стартиране на нова процедура, и взе решение процедурата да бъде продължена поради невъзможността да се отлагат допълнително във времето належащите ремонтни дейности, което би повлияло на техническото състояние и би довело до неизпълнение на заложения график за движение на влаковете и влошаване обслужването на клиентите.

За ръководния екип на националния железопътен превозвач от определящо значение е осигуряване на безопасността при осъществяване на железопътните превози и в това отношение не се вземат компромисни решения. В тази връзка от решаващо значение е осъществяването на ремонтната програма на дружеството за осигуряването на адекватно обслужване чрез необходимия брой подвижен състав, тъй като e предвидено 60% от графика за движение на влаковете да се осигурява от мотрисните влакове "Сименс", обясниха от БДЖ решението си.

По план

Процедурата договаряне с предварителна покана за участие беше обявена през януари 2017 г. Тя е най-голямата поръчка за ремонт и поддръжка. За 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период предвидената сума е 137 млн. лв. без ДДС.

По време на търга бяха отстранени самият доставчик на влаковете Siemens и българският жп завод "Експрес Сервиз" - Русе. От БДЖ обясниха, че българската компания няма нужния сертификат. Той се издава от Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура", като компанията е подала документи за въпросния сертификат до Министерството на транспорта на 6 януари 2016 г. Така единственият български производител на локомотиви, който работи с частните жп компании, беше елиминиран, като за въпросната процедура от компанията обясниха преди време, че са можели да се справят със задачата доста по-евтино.

Siemens пък е отстранена, тъй като е посочила завода "Експрес Сервиз" - Русе, за подизпълнител и това автоматично я елиминирало. От Siemens намират сертификат, но са отстранени отново от комисията, тъй като нямало всички подписи от германска страна.

Впоследствие процедурата преминава през обжалвания от страна на отстранените участници. "Последното решение на ВАС е от февруари 2019 г.", казват от БДЖ. Компанията взима решение да продължи процедурата с останалите кандидати, вместо да я разбива на части, тъй като бърза и не иска нови обжалвания да забавят процеса.

Неизвестните

Освен критиката по отношение на цената другата критика от страна на претенденти в търга беше по линия на депата, където ще стават ремонтите, като след като избере изпълнител, БДЖ може да му отдаде 4 от депата си, където да се извършва въпросната дейност при условия, договорени след подписването.

Другата неизвестна е има ли български посредник и партньор на кандидатите.

"Любопитното е, че и двата европейски производителя са били придружени от един и същ български представител - мениджър на компанията "Жп Тракция", която през последните години спечели по доста интересен начин милионни поръчки на националния превозвач", пише OffNews. "Жп Тракция" е свързана с Васил Божков.

На въпроса дали това е вярно от БДЖ отговориха така: "Екипът на БДЖ е провеждал разговори единствено с официални представители на "Алстом" и "Щадлер" и не разполага с информация за съществуването на партньорски отношения на дружествата с други железопътни компании в България, както и не може да вземе отношение по съществуването на възможни такива. Ако се стигне до сключване на договор, то той ще бъде единствено и само с единия от тези два участника".

"БДЖ - Пътнически превози" ще се договаря за ремонта на мотрисите Siemens за 137 млн. лв. без ДДС с две компании - румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler. Това съобщи сайтът OffNews, като от БДЖ потвърдиха информацията пред "Капитал".

Решението за започване на преговори за ремонта на мотрисите е взето в четвъртък, като двете компании имат 60 дни да подадат оферти, като отварянето е насрочено за 24 юли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    нищо по-различно.

    Единственият смислен български участник е отстранен, а към Големите Играчи се прилепя местен лапач-прокси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK