МОН предлага да ограничи автономията на университетите

Идеята е да се спре бълването на ненужни кадри, но се прави с административни мерки, а не чрез оценка на качеството на учене

Министърът на образованието ще утвърждава планове за развитието на всеки университет
Министърът на образованието ще утвърждава планове за развитието на всеки университет
Министърът на образованието ще утвърждава планове за развитието на всеки университет    ©  Анелия Николова
Министърът на образованието ще утвърждава планове за развитието на всеки университет    ©  Анелия Николова

Бизнесът от години твърди, че връзката между образователната система и пазара на труда е прекъсната. Сега Министерството на образованието и науката се включва в дебата с идеи за промени в Закона за висшето образование, но като слон в стъкларски магазин.

Целта е да се адресира проблемът с пренасищането на пазара с висшисти, които не се търсят от работодателите, за сметка на учещи в специалности, за които има недостиг. Предложените промени обаче намесват държавата в академичната автономия, без да стъпват върху обективни критерии за качеството на образованието. Например - предлага се мораториум върху откриването на нови филиали на държавни университети, както и възможност Министерският съвет да открива и закрива факултети не само в държавните, но и в частните университети.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 1

    "...И да се върне на замислената реформа за обвързване на финансирането с рейтинговата система"

    А кога изобщо е станал този завой? Защо не писахте по темата? Безспорно рейтинговата система беше правилна посока.

    Нередност?
  • 2
    editioprinceps avatar :-|
    Вера Бонева
    • + 2

    Заглавието на статията е подвеждащо. Академичната автономия се отнася до съдържанието и структурата на учебния процес и научноизследователската дейност. Тази автономия не е докосната от проекта. Напротив, стимулира се с уреждане статута на изследователските университети. В административен план е необходим по-ефективен контрол на публичните средства, които се инвестират в образованието. Това е модел, присъщ на цялото Европейско пространство за висше образование. Проектът е полезен и премислен. Важни са и новостите в модела на акредитация, които ще доведат до намаляване на административната тежест върху висшите училища и научните организации и до по-голяма обективност в процеса на оценяване.

    Нередност?
  • 3
    tulup avatar :-|
    tulup
    • - 1

    До коментар [#2] от "Вера Бонева":

    Какво налага МОН да имат договор с ректора? Ако не управлява добре, то би трябвало да има отлив на студенти/преподаватели и спад в оценките за акредитация. И тогава би трябвало университета сам да си го изгони. А така МОН може да го тормози за щяло и нещяло - преди няколко дена ректорът на СУ критикува държавните люде, че са се изтипосали най-отпред на парада за 24 май. Ще може ли да прави такива изказвания след тази реформа? И как не се ограничава автономията така?

    Нередност?
Нов коментар