Столичната община дава заден за двупосочно движение и тролей по ул. "Фритьоф Нансен"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община дава заден за двупосочно движение и тролей по ул. "Фритьоф Нансен"

Новата контактна мрежа над ул. "Фритьоф Нансен"

Столичната община дава заден за двупосочно движение и тролей по ул. "Фритьоф Нансен"

Плановете пропадат заради граждански натиск от жителите на района

Десислава Лещарска
8265 прочитания

Новата контактна мрежа над ул. "Фритьоф Нансен"

© Цветелина Белутова


Заради граждански натиск Столична община вероятно ще се откаже от заявените намерения да направи движението по ул. "Фритьоф Нансен" двупосочно и да пусне тролей по нея. Това става ясно от писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала, които от края на миналата година протестират срещу плановете на общината.

Двупосочното движение щеше да "изяде" паркоместата на улицата, които сега са около 70. Предвиждаше се паркирането да стане успоредно и местата да намалеят до 28. Това плюс очакванията за увеличение на трафика и задръствания на бул. "Патриарх Евтимий" предизвика недоволство у местните. Няколко десетки жители на прилежащите кооперации излязоха на протест, а инициативен комитет, подкрепен от над 300 души, обяви, че внася искове в съда срещу Столична община, кмета Фандъкова и зам.-кмета Барбалов и Центъра за градска мобилност.

Въпреки това общината изгради контактна мрежа над улицата и асфалтов "остров" в началото й откъм бул. "Васил Левски", който пък отне от широчината на пътното платно и чиято функция не е много ясна. От обясненията на Столична община излиза, че той "ограничавал неправомерното паркиране върху съществуващата защрихована ивица".

Заден ход

От писмо на Барбалов, адресирано до домоуправителя Вера Кайрис, става ясно, че на 12 март маршрутът на новия трамвай е "преразгледан". Тролеят временно ще преминава по "Фритьоф Нансен", но само в едната посока - към бул. "Черни връх". След завършването на метростанцията на "Попа" тролеят в посока "Лозенец" и "Манастирски ливади" ще минава по следния маршрут: "Опълченска", "Скобелев", тунела на НДК, бул. "Черни връх" и т.н. В обратна посока - към "Люлин", тролеят от бул. "Черни връх" ще завива по бул. "Левски" и ще завива на кино "Одеон".

Пред "Капитал" Вера Кайрис обясни, че проблемът е, че жителите на района не са били уведомени за плановете на общината и те са разбрали в последния момент. Те не са съгласни с двупосочното движение по улицата. "Не става въпрос само за паркирането, ние и сега ползваме не повече от 30 места, тъй като половината са служебен абонамент, за инвалиди, за кофи за боклук или неизползваеми", посочва тя. Тя заяви, че ако общината се отметне от поетите от Барбалов обещания, исковете ще бъдат внесени в съда.

Разхищения

Новият тролей №7 ще замести спрения през 2016 г. трамвай №6 и ще свързва кварталите "Манастирски ливади", "Гоце Делчев", "Лозенец", бул. "Прага", пл. "Руски паметник" и ул. "Опълченска". Той трябваше да бъде пуснат в движение в края на април, но месец по-късно все още няма яснота кога ще заработи. В изграждането му са вложени над 3 млн. лева.

Фотограф: Спаси София

Отказът на общината да пусне тролея по "Фритьоф Нансен" беше наречен от друга гражданска организация - "Спаси София", "груба грешка". "В името на няколко места за паркиране зам.-кметът Барбалов официално се отказва от тролейбусното трасе по "Фр. Нансен". Вместо по най-краткия маршрут сега тролеите ще минават през "Одеон", удължавайки пътя с над 1 км и над 5 минути при всеки курс. Това го прави абсолютно безсмислен и увеличава разходите за пробег с над 170 000 лв. годишно", се казва в позиция на сдружението.

"Когато имаше 5000 събрани подписа за трамвай №6 и няколко протеста, общината не се трогна. Сега се трогна от този протест за няколко паркоместа", коментира пред "Капитал" Борис Бонев от "Спаси София".

Остава и въпросът защо са инвестирани средства в контактната мрежа над улицата и в изграждането на "остров", ако няма да се ползват. Неофициално от общината коментираха, че инвестицията в никакъв случай не е излишна. Дейностите са били заложени по проект и затова са изпълнени, но също така осигуряват алтернатива при повреди на други места по мрежата. Зам.-кметът Барбалов не беше открит за коментар, а от пресцентъра на общината обещаха да отговорят за вложенията в трасето и сроковете за пускане в експлоатация.

Отговорите на Столична община до "Капитал"

На 12 юли 2018 г. Столичният общински съвет взе решение за тролейбусното трасе, което да свърже кв. "Манастирски ливади" през кв. "Лозенец" с централната градска част и линиите на метрото. Маршрутът е – от кв. "Манастирски ливади", по бул. "Арсеналски"- бул. "Черни връх" - ул. "Фр. Нансен" - бул. "Патриарх Евтимий" - бул. "Ген. Скобелев" до Пета градска болница. Маршрутът е обсъждан и предложен от Общинския експертен съвет по устройство на територията. Извършено е Комплексно транспортно проучване за подобряване на транспортното обслужване в югозападната част на широкия център и е проведено обществено обсъждане в районите "Триадица" и "Лозенец".

Изграждането на трасе на тролей по бул. "Арсеналски" беше предложено от жители на кв. "Манастирски ливади", които искат по-бърз достъп до центъра. Предложената линия свързва кварталите "Манастирски ливади", "Гоце Делчев" и "Стрелбище" с центъра и със спирки на трите линии на метрото. Изменението на маршрута в участъка между бул. "Левски" и бул. "Патриарх Евтимий" от ул. "Фр. Нансен" е разработено по искане на живущите на ул. "Фр. Нансен", за което има изпратена подписка от етажните собствености.

Разработеният от Центъра за градска мобилност маршрут, чрез който се избягва двупосочното движение по ул. "Фритьоф Нансен" е от ул. "Фритьоф Нансен" към бул. "Васил Левски", завой на кино "Одеон" по бул. "Патриарх Евтимий" и до Петте кьошета. Неговата дължина е 900 метра, което удължа времето за пътуване с 4 мин (голяма част движението ще се осъществява по бус лента). Така се осигурява транспортна връзка на пътуващите от кварталите "Манастирски ливади", "Стрелбище", "Гоце Делчев" и "Лозенец" с трамваи №№ 10, 12 и 18 при кръстовището с ул. "Граф Игнатиев". Данните от системата за контрол на движението на градския транспорт показват, че в участъка от бул. "Васил Левски" до бул. "Патриарх Евтимий" не се натрупват закъснения на градски транспорт. Удължаването на маршрута с 900 метра няма да се отрази върху вече заложените километри по маршрута с двупосочно движение по ул. "Фр. Нансен", изчислени на дневна база по експлоатационните планове. Разработеният маршрут предстои да бъде внесен на заседание за разглеждане и одобрение от Столичен общински съвет. След това се очаква тролеят да бъде пуснат в движение.

"Островът" с не много ясна функция
Фотограф: Цветелина Белутова

Заради граждански натиск Столична община вероятно ще се откаже от заявените намерения да направи движението по ул. "Фритьоф Нансен" двупосочно и да пусне тролей по нея. Това става ясно от писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала, които от края на миналата година протестират срещу плановете на общината.

Двупосочното движение щеше да "изяде" паркоместата на улицата, които сега са около 70. Предвиждаше се паркирането да стане успоредно и местата да намалеят до 28. Това плюс очакванията за увеличение на трафика и задръствания на бул. "Патриарх Евтимий" предизвика недоволство у местните. Няколко десетки жители на прилежащите кооперации излязоха на протест, а инициативен комитет, подкрепен от над 300 души, обяви, че внася искове в съда срещу Столична община, кмета Фандъкова и зам.-кмета Барбалов и Центъра за градска мобилност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK