Магистрала "Черно море" е отпаднала от приоритетите на правителството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Черно море" е отпаднала от приоритетите на правителството

Логичната връзка между Варна и Бургас е поредният голям инфраструктурен проект, който не попадна сред приоритетите на управляващите

Магистрала "Черно море" е отпаднала от приоритетите на правителството

Дори минималното финансиране за идеен проект на пътя между Варна и Бургас остава на заден план засега

Мила Чернева
19020 прочитания

Логичната връзка между Варна и Бургас е поредният голям инфраструктурен проект, който не попадна сред приоритетите на управляващите

© Надежда Чипева


10 км от магистрала "Черно море" са изградени, а остават още около 95 км.

Няма финансиране за магистрала "Черно море", затова действията по нейното развитие са прекратени за момента. Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) до "Капитал".

Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.

По оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" бяха предвидени 2.6 млн.лв. за подготвителни стъпки по "Черно море", преди да се изпълни същинското проектиране и строителство (за които пари все още не бяха предвидени). Тези стъпки включваха разширен идеен проект и парцеларни планове, доклад за въздействие върху околната среда и доклад за предварителни археологически проучвания.

От АПИ обясниха, че проектът с тези дейности е бил включен в оперативната програма, но неговото изпълнение така и не е започнало и е изваден от програмата. Агенцията обаче така и не уточни защо се е случило това и кой е взел решението. "Тръжни процедури по проекта не са провеждани и не са изразходвани никакви средства по оперативната програма", допълват те.

За строителство съвсем пък няма

Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. За възможни източници се сочеха както европейски средства, така и национално финансиране, но засега други проекти са приоритетни - като магистрала "Хемус". В края на миналата година бяха отпуснати 1.34 млрд. лв. от излишъка в бюджета за изграждането на 134 км, които обаче не е ясно кога ще са готови.

Периодично през годините се появяваше идеята за частно финансиране на магистралата между Варна и Бургас - с публично-частно партньорство или концесия. През 2017 г. например имаше странна среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Димитър Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Разбира се, както с всички стратегически китайски инвестиции у нас и тази остана само на етапа "среща".

През март тази година новият регионален министър Петя Аврамова каза по време на изслушване в парламента, че към магистралата няма интерес от инвеститори, за да се осъществи проектът чрез публично-частно партньорство.

"С ресурсите, които могат да бъдат отпуснати от държавния бюджет, и със средствата по различни оперативни програми Агенция "Пътна инфраструктура" и министерството се опитваме да направим възможното – в най-кратък срок България да има магистрален пръстен, като автомагистрала "Черно море" е част от този пръстен, да има добри и скоростни пътища и магистрали в Северна България като приоритет", каза Аврамова през пролетта.

След като в настоящия програмен период до 2020 г. няма да се предприемат действия по планирането на магистралата, а национално финансиране едва ли ще бъде отпуснато до догодина, нейното изграждане вероятно няма да започне в следващите три-четири години, тъй като е необходимо да се извършват всички горепосочени стъпки, преди да се премине към реално техническо проектиране.

В момента съществуват едва 10 км от магистрала "Черно море", и то в северната й част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци.

10 км от магистрала "Черно море" са изградени, а остават още около 95 км.

Няма финансиране за магистрала "Черно море", затова действията по нейното развитие са прекратени за момента. Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) до "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Некадърници. За магистрала между два големи български града като Варна и Бургас, част от бъдещ коридор между Истанбул и Одеса, която ще обслужва и туризма, немат пари, а имат за магистрала до 40-хилядния Видин, свършваща насред нищото ...

  • FvH

    Пълна управленска немощ и липса на капацитет за елементарно развитие на България. Начии доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв, за което пари няма, но счетоводителчето се хвали, че натрупания бюджетен излишък до момента е 3 млрд. Дори да падне до 1-2 млрд към декември, за какво говорим. Тотални неадекватници. Да трупаш излишъци в години с отрицателни лихви...

  • 3
    veli7820 avatar :-|
    veli7820


    До коментар [#] от "
    izt21595181
    ":

    Да, по-добре Видин и Северозападна България да ги продадем заедно с хората, и ще решим толкова много проблеми наведнъж-нито ще финансираме още тази територия с безсмислени пътища за никъде, нито ще имаме разходи за хората там с бездънните разходи за пенсии, образование и здравеопазване, а и ще вземем едни добри пари. Те и без това кучета ги яли!

  • 4
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев

    Ама целият трафик от Дунав мост се измести към Видин! ТИР след ТИР. Не е проблемът в 40 000 души от Видин, които и не пътуват толкова, щото и затова си трябват пари - проблемът е международният трафик, който липсва по пътя Бургас - Варна. Така че магистрала до Видин е много по-важна - целият износ на Турция към Западна и Централна Европа минава от там. И дори не е много смислено да се прави скоростен път - ситуацията си изисква магистрала на 100 %. Минете по пътя, натоварването е 24/7/365. Докато през осем месеца от годината по пътя Бургас - Варна само чайки се гонят.

  • 5
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    До коментар [#3] от "veli7820":

    Ако правехме магистрали до всеки 40-хиляден град, винетката щеше да ти е 1000 лева. Но тогава ще квичиш, нали? Или дай да дадем за Видин, пък другите градове кучета ги яли? Смешници, аман вече от тая Северозападна България, продънихте ни ушите. Има далеч по-големи градове и региони със същите нужди, защо Видин да е приоритет?

  • 6
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    До коментар [#4] от "Венцеслав Ралев":

    Глупости. Коридорът през Видин се използва единствено заради тол-таксите в Сърбия, което прави преминаването по иначе по-дългия път по-евтино. Когато България и Румъния въведат тол-такси, никой нема да минава през Видин и да обикаля по по-дълъг и по-лош път. Дори да направим магистрала до Видин, Румъния нема планове да я продължава към Унгария. Освен това, с един бъдещ мост в Оряхово и тунел под Шипка, се отваря реална алтернатива на коридора през Сърбия, който ще е и по-къс от него, та тогава за Дунав мост 2 никой нема и да се сеща даже. Магистралата следва да е до Враца само.

  • 7
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    [quote#4:"Венцеслав Ралев"]проблемът е международният трафик, който липсва по пътя Бургас - Варна[/quote]

    Магистрала Черно море ще бъде част от един по-голем коридор, свързващ Истанбул/Александруполис-Бургас-Варна-Констанца-Одеса-Киев и ще поеме трафика между съответните страни. И докато коридорът през Видин има алтернатива (Сърбия), то тоя нема, затова и една такава магистрала е в пъти по-важна от тази към Видин. По-важна и за транзитния трафик, и за туризма, а и за вътрешния трафик.

  • 8
    primerno avatar :-|
    primerno

    Няма смисъл да се противопоставят двата проекта- АМ "Черно море" и пътят между Видин-Ботевград, тъй като и двата са нужни, но отказа от строителството на АМ "Черно море" е поредно предателство от страна на правителството.

  • 9
    primerno avatar :-|
    primerno

    До коментар [#4] от "Венцеслав Ралев":

    Агломерациите на Варна и Бургас са над 700-хиляди, иначе чайки се гонели там. А с построяването на АМ "Черно море" просто могат да направят ГКПП Малко Търново да обслужва и камиони, каквито в момента не минават от там.
    Така че трябва да се строят и двете магистрали

  • 10
    superstar avatar :-|
    superstar

    Един бивш министър с географско образование обяви,че ще прави реконструкция на Дюлинския проход,като алтернатива на пътя Бургас -Варна❓❓❓


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK