С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 3 юни 2019, 15:37, 16520 прочитания

Магистрала "Черно море" е отпаднала от приоритетите на правителството

Дори минималното финансиране за идеен проект на пътя между Варна и Бургас остава на заден план засега

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
10 км от магистрала "Черно море" са изградени, а остават още около 95 км.
Няма финансиране за магистрала "Черно море", затова действията по нейното развитие са прекратени за момента. Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) до "Капитал".

Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.


По оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" бяха предвидени 2.6 млн.лв. за подготвителни стъпки по "Черно море", преди да се изпълни същинското проектиране и строителство (за които пари все още не бяха предвидени). Тези стъпки включваха разширен идеен проект и парцеларни планове, доклад за въздействие върху околната среда и доклад за предварителни археологически проучвания.

От АПИ обясниха, че проектът с тези дейности е бил включен в оперативната програма, но неговото изпълнение така и не е започнало и е изваден от програмата. Агенцията обаче така и не уточни защо се е случило това и кой е взел решението. "Тръжни процедури по проекта не са провеждани и не са изразходвани никакви средства по оперативната програма", допълват те.

За строителство съвсем пък няма



Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. За възможни източници се сочеха както европейски средства, така и национално финансиране, но засега други проекти са приоритетни - като магистрала "Хемус". В края на миналата година бяха отпуснати 1.34 млрд. лв. от излишъка в бюджета за изграждането на 134 км, които обаче не е ясно кога ще са готови.

Периодично през годините се появяваше идеята за частно финансиране на магистралата между Варна и Бургас - с публично-частно партньорство или концесия. През 2017 г. например имаше странна среща на Бойко Борисов с китайски инвеститори в Бургас в присъствието на кмета Димитър Николов и бившия шеф на КФН Стоян Мавродиев. Разбира се, както с всички стратегически китайски инвестиции у нас и тази остана само на етапа "среща".

През март тази година новият регионален министър Петя Аврамова каза по време на изслушване в парламента, че към магистралата няма интерес от инвеститори, за да се осъществи проектът чрез публично-частно партньорство.

"С ресурсите, които могат да бъдат отпуснати от държавния бюджет, и със средствата по различни оперативни програми Агенция "Пътна инфраструктура" и министерството се опитваме да направим възможното – в най-кратък срок България да има магистрален пръстен, като автомагистрала "Черно море" е част от този пръстен, да има добри и скоростни пътища и магистрали в Северна България като приоритет", каза Аврамова през пролетта.

След като в настоящия програмен период до 2020 г. няма да се предприемат действия по планирането на магистралата, а национално финансиране едва ли ще бъде отпуснато до догодина, нейното изграждане вероятно няма да започне в следващите три-четири години, тъй като е необходимо да се извършват всички горепосочени стъпки, преди да се премине към реално техническо проектиране.


В момента съществуват едва 10 км от магистрала "Черно море", и то в северната й част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2890 прочитания

Трудните книжки 4 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1774 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Кой иска да оглави БНТ; Опозицията в Гърция печели местните избори

И още: Депутатите решават за парите на партиите; Данъкоплатците ли ще плащат за "къщите за тъщи"; Противоречиви настроения към Тръмп в Лондон

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10