С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 13 юни 2019, 9:00, 5694 прочитания

БНТ потъва с над половин милион на месец

Според и.д. генералния директор Емил Кошлуков към януари тази година дефицитът е 37 млн. лв., до края на годината ще надхвърли 44 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Според и.д. генералния директор Емил Кошлуков към януари тази година дефицитът е 37 млн. лв.
  • До края на годината се очаква да надхвърли 44 млн. лв.
  • Дълговете са основно за разпространение на програмите и закупуване на спортни права.
Гледахте ли Европейското първенство по канадска борба С ЛЯВА РЪКА? Не? Жалко, защото сте си платили за него. Това е една от програмите, закупени от държавната БНТ под ръководството на Константин Каменаров, благодарение на които в момента тя има дългове за около 37 млн. лв., които няма как да изплати.

"Българската национална телевизия (БНТ) е в практически фалит и ситуацията е критична. Затова искаме вашата подкрепа пред Министерството на финансите. Сега ние трябва да спасим телевизията" - това каза пред Съвета за електронни медии (СЕМ) и.д. генералният директор на БНТ Емил Кошлуков. По искане на медийния регулатор днес той представи отчет (достъпен на сайта на телевизията и СЕМ - бел. ред.) за работата на медиата за второто тримесечие на тази година от март до май. Той трябваше да даде отговор на опасенията за финансовото състояние на БНТ в навечерието на конкурса за нов генерален директор на телевизията. Ситуацията, накратко, е неприятна. БНТ е свръхзадлъжняла, като сериозна част от дълговете са натрупани през последната година и половина, докато генерален директор беше Константин Каменаров.

Какво показа отчетът

Според изнесената от Кошлуков информация пред СЕМ стана ясно, че реалните задължения до май 2019 година са 37 милиона лева, като най-голямата част от тях е за разпространение на сигнала. От приложените данни в отчета на БНТ става ясно, че 19% от дефицита в медиата идват от закупуването на спортни права. По време на заседанието на регулатора стана ясно, че в този пакет влиза например европейското първенство по канадска борба с лява ръка. "С тези права БНТ се е превърнала в спортен канал и има най-скъпите зрители на планетата, ако видим какъв е делът на БНТ 3, където се излъчва спорт. Прави още впечатление, че телевизията е купила световното футболно първенство и дори не е преполовила разходите чрез рекламните приходи", каза емоционално Емил Кошлуков. Той допълни, че по принцип няма "корелация между рейтинг и закупена програма. Няма предвиждане за приходи от продукциите", уточни той. Задълженията към БТК за излъчването на програмите на БНТ са 10 млн. лв.


Илюстрация


По думите на Кошлуков за краткия период, в който той е изпълнителен директор, е успял да спести на телевизията 8-9 млн. лв. от спиране на договори или предоговаряне на условия по други. По думите му са прекратени рекламни договори и са отменени обществени поръчки "изключително вредни и опасни за телевизията".

По време на отчета беше направена прогноза, че до края на годината задълженията на БНТ могат да набъбнат до 44 млн. лв. "Ако нещата продължат да се развиват със същите темпове, дългът може да надхвърли 50 млн. лв. през следващата година", предупреди Емил Кошлуков.

В предпоследния отчет на БНТ, представен пред СЕМ от Константин Каменаров за декември - февруари, се говори за дефицит от 18 млн. лв. и това се вижда в стенограма, публикувана на сайта на регулатора. По този повод Емил Кошлуков коментира, че е изненадан от посочената сума. "Преди вероятно колегите са ви казали просрочените задължения, а не реалните и затова сумата е 18 млн. лв. В докладна записка на икономическата дирекция на БНТ до ръководството на телевизията през януари се вижда, че бюджетният дефицит е 37 млн. лв.", каза Кошлуков.

Заедно с него пред СЕМ застанаха и членовете на управителния съвет на БНТ. Кошлуков им благодари, че са го подкрепили и през последния месец са се съгласили да гласуват срещу собствените си решения, взети по-рано, за да помогнат на телевизията.

В момента в управителния съвет на БНТ влизат: спортната журналистка Василена Матакева, юристът Зина Трифонова, сценаристът и редактор Антон Андонов и Виктор Серафимов. Той ще изпълни оставащия мандат на Валери Запрянов, който подаде оставка като член на УС след освобождаването на Константин Каменаров. Серафимов е участвал в създаването на редица аудио-визуални произведения, излъчени в "Нова тв", "БТВ медия груп", БНТ и ТВ7.



Едни от най-директните и остри въпроси на и.д. генералния директор зададе Бетина Жотева. На въпроса й кои са най-скъпите предавания на БНТ екипът на телевизията каза, че от вътрешните продукции това е "Референдум" - "заради сключен договор със социологическа агенция" ("Алфа рисърч" - бел. ред.), а от външните продукции "Стани богат". На година предаването струва на БНТ 4.4 милиона лева, като телевизията плаща лицензионната такса за него и осигурява наградите за участниците в състезанието.

От цялостния стил на представяне на отчета на БНТ за април-май тази година стана ясно, че и.д. генералният директор Емил Кошлуков се опитва рязко да се разграничи от Константин Каменаров. Самият Кошлуков е кандидат за генерален директор в конкурса, който СЕМ провежда в момента, и (съ)участието му във финансовия колапс на държавната телевизия не му носи никакви ползи. Той обаче беше на един от най-високите постове в медиата - програмен директор на БНТ1. Именно в нея са скъпите външни продукции и скъпите филмови пакети. На въпрос на Бетина Жотева "къде бяхте една година и половина" Кошлуков отговори, че никой не го е питал за нищо и не му е искал становището. "Има документи, всичко е приемано и гласувано единодушно от управителния съвет. Аз съм бил един или два пъти на техни заседания", уточни той. Кошлуков допълни, че спортът е към дирекция "Новини и актуални предавания", която се управлява от Уляна Пръмова, а обосновките за закупуването на пакетите филми са на програмния директор на БНТ Надя Костова. "Не съм питан, становище не ми е искано. Ако беше направено, нямаше да купя филми на Чарли Чаплин на такава цена (без да уточни цената на пакета - бел. ред.). Това е най-скъпият пакет", каза Кошлуков.

Кой всъщност носи отговорност

Желанието на Кошлуков да се разграничи от това управление е разбираемо, но дали е основателно? Пред "Капитал" предишният програмен директор на БНТ1 Севда Шишманова припомни, че "от директора на програмата също зависи какво се приема. Ако е обратното, тогава защо приемаш да се пишеш директор, ако нищо не зависи от теб? Аз предлагах, защитавах и носех отговорност от финансирането до съдържанието на предаванията и филмовата продукция", каза тя и уточни, че преди всичко се е решавало първо на продуцентски съвети "и продуцентите заедно с мен участваха в целия процес. Това е прозрачност. Този процес освен отговорност гарантира и редакционна независимост", каза Шишманова.

В момента БНТ е в опасна ситуация, притисната от бремето на финансовите задължения, в позиция да се моли на държавата да я спаси. По думите на члена на СЕМ Иво Атанасов правителствената спасителна програма, която се иска от ръководството на телевизията, носи риска да я направи зависима от управляващите - "защото знаем, че когато държавата дава, иска и да може да се намеси. Дано това не се случи", каза Атанасов.

Ще има ли и план за спасението на БНТ като обществена медиа и кой ще го предложи предстои да видим в следващите седмици, когато бъдат изслушани кандидатите да управляват телевизията в предстоящия конкурс, обявен от СЕМ. Ако от тях изобщо зависи нещо.
Права и задължения на програмните директори
(според продуцентския правилник на БНТ)


Чл. 11. (1) Директорът на дирекция, произвеждаща програмно съдържание, осъществява специализираното ръководство и контрол при изпълнение на програмната схема и при реализацията на телевизионна продукция в съответствие с компетентността на дирекцията.

(2) Директорът на дирекция, произвеждаща програмно съдържание:

1. Участва в изготвянето на проект на Стратегически план на БНТ, включващ мисията, целите и приоритетите, както и:

а) проект на стратегията за развитието, обема и структурата на програмите на БНТ;
б) проект на стратегия за развитието на филмопроизводство;
в) съгласува проект на стратегия за управление и развитие на човешките ресурси;
г) съгласува проект на стратегия за технологично и техническо развитие;

2. Изготвя проект на годишна и тригодишна програмна схема.
3. Участва в изготвянето на проект на Годишен отчет за дейността на БНТ.
4. Съгласува Проект на бюджет и тригодишна бюджетна прогноза на БНТ.
5. Съгласува проект на тримесечен бюджет на дирекцията.
6. Изготвя тримесечните отчети и анализите към тях на изпълнението на бюджета на дирекцията.
7. Дава предложения за организационната и управленската структура и щатно разписание.
8. Дава предложения за списък на ръководните длъжности.
9. Съгласува проектите и дава предложения за длъжностни характеристики
10. Съгласува мотивирани предложения или съгласува предложени изменения или допълнения на вътрешно-нормативни правила.
11. Съгласува мотивирани предложения за създаването на програми с други физически или юридически лица или с други радио-телевизионни оператори.
12. Съгласува мотивирани предложения за реализиране на предавания от външни продуценти или за съвместни продукции.
13. Съгласува мотивираните предложения за включване в програмата на извънредни предавания.
14. Съгласува мотивирани предложения за безвъзмездно предоставяне на програмно време за обръщение към вярващите и за предаване на религиозни церемонии.
15. Съгласува мотивирани предложения за предоставяне на програмно време за промоция на европейски филми, призиви за благотворителност и обществено полезни каузи.

3) Директорът на дирекция, произвеждаща програмно съдържание, изпълнява одобрената програмна схема и контролира реализацията на телевизионната продукция като:

1. Определя общите изисквания и отговаря за качеството, количеството и съдържанието при реализация на телевизионната продукция.
2. Ръководи и контролира дейността на продуцентските центрове.
3. Организира и ръководи избора на проекти за телевизионни предавания.
4. Управлява и отчита бюджета на дирекцията.
5. При мотивирана необходимост може да одобрява изменение в тримесечните бюджети на продуцентските центрове в размер до 10 на сто от тримесечния бюджет на дирекцията, но без да надвишава тримесечния бюджет на дирекцията.
6. Одобрява бюджетите на продуцентските центрове в случаите, когато е надвишена одобрената рамка за тримесечие и само когато не е надвишен бюджетът на дирекцията.
7. Може да внесе мотивирано изменение, като изготви проект на бюджет на дирекцията.
8. Е длъжен незабавно и писмено да информира генералния директор при съществени нарушения на финансовата, технологичната или трудовата дисциплина и при неизпълнение на програмната поръчка заедно с предложение за решение или за наказание.
9. Пправи своевременно мотивирано предложение до съответния компетентен орган или структурно звено в БНТ за спиране на съответната телевизионна продукция и търсене на отговорност, когато:

а) е констатирано съществено нарушение на нормативната база или;
б) е констатирано съществено нарушение на договорните отношения или;
в) са нанесени щети или вреди на БНТ или;
г) не са изпълнени минималните критерии (количествени или качествени) в съответния срок;
д) са допуснати необосновани разходи или са извършени разходи над бюджета на телевизионното предаване.

(4) В случай на непредставяне на писмено мотивирано предложение в срок до 3 (три) работни дни от настъпването на обстоятелствата по ал.3, т.8 или т.9 или след получаване на доклад за констатиране на обстоятелства по ал.3, т.8 или т.9 от главния продуцент, директорът на дирекцията, произвеждаща програмно съдържание носи пълната отговорност за нанесените щети на БНТ.

(5) Директорът на дирекция, произвеждаща програмно съдържание или директор "Търговска дирекция" са длъжни да се произнесат по възраженията относно излъчването на отделно издание на телевизионно предаване (констатиране на скрита реклама, друго нарушение, свързано с реклама и спонсорство, или техническа негодност с оглед установените технически и качествени параметри за излъчване) в срок до три часа от уведомяването. В случай на основателност на постъпилите възражения директорът на дирекция, произвеждаща програмно съдържание, има правото да откаже приемането на съответното издание. За отказа се съставя протокол, който се подписва от делегирания продуцент и от директора на дирекция, произвеждаща програмно съдържание.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 2 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Корнелия Нинова се отказа от оставката си и остана начло на БСП, напрежението САЩ - Иран расте, протестите в Хонконг продължават

16 юни 2019, 1510 прочитания

Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София Румен Гайтански-Вълка все пак се е върнал в почистването на София

Общинската компания "Чистота-Искър" е превъзлагала почистването на три столични квартала чрез договори за наем на техника

16 юни 2019, 2859 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
България изгуби гласуването за Европейската агенция по труда, печели Словакия

София очевидно не е успяла да изгради зад себе си достатъчно голяма коалиция от страни членки

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно