С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 юни 2019, 16:05, 4596 прочитания

БДЖ ще подновява влакове и вагони за 100 млн. евро

Превозвачът води разговори и с Deutsche Bahn за покупка на около 100 вагона на старо, за да реши текущите си проблеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Български държавни железници ще закупят 10-15 мотриси и от 30 до 50 нови модерни вагони. Доставката на първата порция от новия подвижен състав се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Инвестицията в новите над 4000 места ще е около 100 млн. евро, които ще бъдат платени за срок от 7 години.

Това стана ясно по време на общественото обсъждането на Проекта за закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в Националната компания "Железопътна инфраструктура".


Плановете са подновяването на подвижния състав на БДЖ да стане постепенно в следващите 15 години. От железницата съобщиха, че водят и преговори с Deutsche Bahn за закупуване на около 100 броя вагони, използвани в германските железници до края на 2019 г. Причината е, че това начинание ще излезе по-изгодно, отколкото ремонтът и модернизацията на собствените вагони на БДЖ. На железницата са необходими 30-40 подобни вагона, които да решат проблема на железницата с подвижния състав - те ще струват 3-4 млн. евро, а компанията разполага с парите. Въпросът обаче е как ще е възможно да се случи подобна сделка.

От БДЖ проучват отново и възможността за еврофинансиране на модернизацията на подвижния състав през следващия програмен период 2021 – 2027 г. Вариант при кризисен момент с осигуряването на нужните вагони, локомотиви и мотриси остава и наемането.

Предишната мегапоръчка за 675 млн. лв. за 42 нови мотриси беше спряна от Комисията за защита на конкуренцията, като срещу нея имаше редица критики, а новият министър на транспорта Росен Желязков смени ръководството на жп холдинга.



На етап ремонти

От БДЖ предвиждат няколко етапа на обновление на влаковете. Първият е до 2022 г., като през него ще има интензивни ремонти на локомотиви, вагони и мотриси. Целта е да не се стига до недостиг на подвижен състав за изпълнението на ежедневната работа на БДЖ.

От превозвача смятат, че с ремонта на 46-те мотриси Siemens - поръчката за 137 млн. лв. отново е в ход и БДЖ ще избира за изпълнител между - румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler, ще бъде обезпечено обслужването на крайградските линии за следващите 12-13 години.

Планирани са и средно по 15 капитални ремонта на година на старите 70-80 локомотива "Шкода" на БДЖ и модернизацията им за скорост от 160 км/ч. По темата се водят преговори с производителя "Шкода", за да предложи ново технологично решение, за да може да се удължи животът на поне 30 от тях с 10-15 години. Те са произведени 70-те години, с максимална скорост 130 км/ч. Технологията е стара и компанията не вижда смисъл да ги възстановява. До момента БДЖ само ги поддържа със собствени сили в движение.

Председателят на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Григори Григоров обясни, че към момента не е рентабилно специално за нашия пазар и условия старите локомотиви, които обслужват дългите разстояния в България, да бъдат подменени с нови. "Един нов локомотив струва 6 млн. евро и е с мощност 6 мегавата. Той е предназначен за влакове с 15 вагона и нагоре. Ние никога няма да имаме 15 вагона в нашата държава. Така, че това ще бъде един силен преразход и на пари, и на мощност, и на енергия. Затова смятам, че тези локомотиви, които имаме в момента, те имат поне още 20 години експлоатационен живот. При правилна модернизация от "Шкода" на цена под 1 млн. евро на локомотив, смятам, че това е най-доброто решение и от техническа гледна точка, и от финансова гледна точка. По-нататък при разширяване на мотрисния парк въпросът с локомотивите постепенно ще бъде решен от само себе си", каза той.

На етап покупки

Вторият етап е до 2030 г., като успоредно с първия етап и ремонтите ще стартират и поръчките за нови покупки - доставка на 10-15 мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 – до 50 броя нови вагона за 160 км/ч, които са по-подходящи за дългите направления.

Така ще бъдат обезпечени въпросните над 4000 места за пътувания на средни и дълги разстояния – София – Бургас, София – Варна, които осигуряват около 40% от приходите на превозвача. Средната цена на седалка е около 25 хил. евро. Целта е амбициозна - да се предостави конкурентна на автомобилния транспорт услуга като време и комфорт. За международните маршрути се запазва видът на състава локомотив с вагони.

Третият етап е след 2030 г. За него са планирани постепенна подмяна на мотрисите Siemens и на вагоните и локомотивите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво да очакват компаниите от властта през 2020 г. Какво да очакват компаниите от властта през 2020 г.

Как България да се подготви за предстоящото забавяне на световната икономика е основната тема на годишната среща на бизнеса с правителството

22 яну 2020, 1061 прочитания

Служебното ауди на зам.-министър Николай Нанков - собственост на "ВиК Варна" 4 Служебното ауди на зам.-министър Николай Нанков - собственост на "ВиК Варна"

На фона на ниските заплати, лошата инфраструктура и липсата на инвестиции във водния сектор това е доста странно решение

22 яну 2020, 2622 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бърза връзка Бургас - Варна трябва да се случи със или без държавата, смятат кметовете

На събитието "Капитал Градове" кметовете на двете общини се съгласиха, че трябва да работят заедно за развитието на Черноморския регион

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10