С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 13 юни 2019, 16:28, 5677 прочитания

Бърза връзка Бургас - Варна трябва да се случи със или без държавата, смятат кметовете

На събитието "Капитал Градове" кметовете на двете общини се съгласиха, че трябва да работят заедно за развитието на Черноморския регион

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Големите морски общини са готови да търсят алтернатива, с която да финансират връзката помежду си. Това потвърдиха кметовете на Бургас и Варна по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса на Черноморието" на "Капитал Градове".

"Магистрала "Черно море" не е важна само за Варна и Бургас, тя е важна за цяла България. Централната власт трябва да осъзнае това", заяви кметът на Бургас Димитър Николов. Според него местната власт може да събуди интереса на централната към магистралата, ако съфинансира отделни проекти. "Инициативата трябва да тръгне от нас, не трябва да чакаме държавата", заяви Николов, като даде за пример, че е стигнал за събитието във Варна за същото време, за което "се стига до София". Според него не е задължително да става дума за магистрала, може да се помисли и за скоростен път.


"Факт е, че нашите общини имат добра финансова култура, думата "дългове" не би трябвало да носи негативно съдържание. Това е един естествен лост, който ние сме задължени да ползваме, за по-ускореното развитие на градовете ни", съгласи се и кметът на Варна Иван Портних по повод идеята да се търси заемно финансиране на местно ниво за инфраструктура.

"Магистрала "Черно море" море ще даде тласък на инвестициите, удобство е за жителите на градовете", смята и Портних. За доизграждането на "Хемус" се обяви и кметът на малката индустриална община Девня Свилен Шитов, според когото това ще помогне както на големите, така и на по-малките общини на региона.

Темата за инфраструктурната свързаност между Варна и Бургас, както и на региона с останалата част на България съвсем естествено се превърна в голяма част от дискусията. Беше повдигнат въпросът за изграждането и финансирането на магистрала "Черно море", след като в началото на този месец стана ясно, че проектът вече не е приоритет на правителството и че работните действия по него са прекратени.



За разлика от Бургас, който е свързан със София и Южна България от магистрала "Тракия", Варна остава изолирана заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на връзка с Южното Черноморие, която да разрешава бърз и удобен транспорт.

Сътрудничество между малките и големите

Посланието на срещата беше, че Варна и Бургас са отворени към съвместна работа, а малките общини в региона трябва и искат да се включат в този процес. И Иван Портних, и Димитър Николов избягваха сравненията между двата града и определението "морска столица". Според Николов е естествено двата града да се специализират в предоставянето на различен вид услуги.

"Развитието на Черноморския район е свързано с развитието на двата най-големи града - Варна и Бургас. Сигурен съм, че сме изправени пред сходни предизвикателства, но имаме и общи цели", заяви Портних. Двамата заявиха, че това вече се случва по отделни проекти - като например проектът за доставка на електротранспорт, по който екипите им са работили заедно. "Това даде възможност на нашите екипи да почувстват общите възможности и предизвикателства", коментира Николов.

Кметовете на двете най-големи общини на Черноморието заявиха още, че е нужно малките общини да бъдат приобщени в общи съвместни проекти. "Развитието на големия град трябва да кореспондира с развитие на малките градове", коментира и кметът на Девня Свилен Шитов.

Бургас например вече има идеи в тази посока. Андрей Рунчев, директор на ОП "Транспорт" към община Бургас, заяви, че имат амбициозната идея Поморие да се свърже със Созопол през Бургас чрез 40-километрова велоалея.

Според Надя Данкинова, изпълнителен директор на фонд ФЛАГ и на единия от двата фонда за градско развитие, голяма възможност за общините и съвместната им работа се крие в изграждането на индустриални зони. "Бихме се радвали да има регионални, междуобщински проекти, където към една голяма община да участват и малки такива", коментира тя.

Мартин Заимов, изпълнителен директор и председател на борда на директорите на другия такъв фонд, пък отчете, че наблюдава подобрение в нивото на информираност на общинската администрация в сравнение с минали години. "Вече не стои на дневен ред въпросът с експертния капацитет на общините", съгласи се той с Портних.
Местни шампиони
На събитието бяха връчени и награди на две от най-динамичните малки и средни компании в региона - варненската "Явор" АД и бургаската "Порт България Уест" АД.

Повече за тях можете да прочетете в специалните издания на "Капитал градове" за Варна и Бургас.
Варна не пропада
Портних използва случая да коментира специалното издание за Варна на "Капитал Градове", като категорично не се съгласи, че градът е третата икономика в страната. Според него тя изпреварва Пловдив по много показатели. "Категорично не мога да се съглася с мнението, че Варна пропада", заяви кметът, което според него е било внушението на текста за икономиката. Той посочи, че е пропаднал не новият булевард "Васил Левски", а част от склон на незаконна постройка.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 178 прочитания

Спецсъдът вече ще може да блокира и банкови сметки по сигнал от ДАНС 1 Спецсъдът вече ще може да блокира и банкови сметки по сигнал от ДАНС

През друг закон и на едно четене управляващите промениха Закона за мерките срещу изпиране на пари

19 фев 2020, 2089 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дивото къмпингуване ще е само в определени за целта зони

Промените в Закона за устройство на черноморското крайбрежие бяха приети окончателно като въвеждат и глоби за разполагане на плажни принадлежности върху дюни

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10