Бърза връзка Бургас - Варна трябва да се случи със или без държавата, смятат кметовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бърза връзка Бургас - Варна трябва да се случи със или без държавата, смятат кметовете

От ляво надясно: кметът на Община Бургас Димитър Николов, кметът на Община Варна Иван Портних, главният редактор на "Капитал Градове" Огнян Георгиев и кметът на Община Девня Свилен Шитов.

Бърза връзка Бургас - Варна трябва да се случи със или без държавата, смятат кметовете

На събитието "Капитал Градове" кметовете на двете общини се съгласиха, че трябва да работят заедно за развитието на Черноморския регион

Йоанна Иванова
6118 прочитания

От ляво надясно: кметът на Община Бургас Димитър Николов, кметът на Община Варна Иван Портних, главният редактор на "Капитал Градове" Огнян Георгиев и кметът на Община Девня Свилен Шитов.

© Надежда Чипева


Големите морски общини са готови да търсят алтернатива, с която да финансират връзката помежду си. Това потвърдиха кметовете на Бургас и Варна по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса на Черноморието" на "Капитал Градове".

"Магистрала "Черно море" не е важна само за Варна и Бургас, тя е важна за цяла България. Централната власт трябва да осъзнае това", заяви кметът на Бургас Димитър Николов. Според него местната власт може да събуди интереса на централната към магистралата, ако съфинансира отделни проекти. "Инициативата трябва да тръгне от нас, не трябва да чакаме държавата", заяви Николов, като даде за пример, че е стигнал за събитието във Варна за същото време, за което "се стига до София". Според него не е задължително да става дума за магистрала, може да се помисли и за скоростен път.

"Факт е, че нашите общини имат добра финансова култура, думата "дългове" не би трябвало да носи негативно съдържание. Това е един естествен лост, който ние сме задължени да ползваме, за по-ускореното развитие на градовете ни", съгласи се и кметът на Варна Иван Портних по повод идеята да се търси заемно финансиране на местно ниво за инфраструктура.

"Магистрала "Черно море" море ще даде тласък на инвестициите, удобство е за жителите на градовете", смята и Портних. За доизграждането на "Хемус" се обяви и кметът на малката индустриална община Девня Свилен Шитов, според когото това ще помогне както на големите, така и на по-малките общини на региона.

Темата за инфраструктурната свързаност между Варна и Бургас, както и на региона с останалата част на България съвсем естествено се превърна в голяма част от дискусията. Беше повдигнат въпросът за изграждането и финансирането на магистрала "Черно море", след като в началото на този месец стана ясно, че проектът вече не е приоритет на правителството и че работните действия по него са прекратени.

За разлика от Бургас, който е свързан със София и Южна България от магистрала "Тракия", Варна остава изолирана заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на връзка с Южното Черноморие, която да разрешава бърз и удобен транспорт.

Сътрудничество между малките и големите

Посланието на срещата беше, че Варна и Бургас са отворени към съвместна работа, а малките общини в региона трябва и искат да се включат в този процес. И Иван Портних, и Димитър Николов избягваха сравненията между двата града и определението "морска столица". Според Николов е естествено двата града да се специализират в предоставянето на различен вид услуги.

"Развитието на Черноморския район е свързано с развитието на двата най-големи града - Варна и Бургас. Сигурен съм, че сме изправени пред сходни предизвикателства, но имаме и общи цели", заяви Портних. Двамата заявиха, че това вече се случва по отделни проекти - като например проектът за доставка на електротранспорт, по който екипите им са работили заедно. "Това даде възможност на нашите екипи да почувстват общите възможности и предизвикателства", коментира Николов.

Кметовете на двете най-големи общини на Черноморието заявиха още, че е нужно малките общини да бъдат приобщени в общи съвместни проекти. "Развитието на големия град трябва да кореспондира с развитие на малките градове", коментира и кметът на Девня Свилен Шитов.

Бургас например вече има идеи в тази посока. Андрей Рунчев, директор на ОП "Транспорт" към община Бургас, заяви, че имат амбициозната идея Поморие да се свърже със Созопол през Бургас чрез 40-километрова велоалея.

Според Надя Данкинова, изпълнителен директор на фонд ФЛАГ и на единия от двата фонда за градско развитие, голяма възможност за общините и съвместната им работа се крие в изграждането на индустриални зони. "Бихме се радвали да има регионални, междуобщински проекти, където към една голяма община да участват и малки такива", коментира тя.

Мартин Заимов, изпълнителен директор и председател на борда на директорите на другия такъв фонд, пък отчете, че наблюдава подобрение в нивото на информираност на общинската администрация в сравнение с минали години. "Вече не стои на дневен ред въпросът с експертния капацитет на общините", съгласи се той с Портних.



Фотограф: Надежда Чипева


Местни шампиони

На събитието бяха връчени и награди на две от най-динамичните малки и средни компании в региона - варненската "Явор" АД и бургаската "Порт България Уест" АД.

Повече за тях можете да прочетете в специалните издания на "Капитал градове" за Варна и Бургас.

Варна не пропада

Портних използва случая да коментира специалното издание за Варна на "Капитал Градове", като категорично не се съгласи, че градът е третата икономика в страната. Според него тя изпреварва Пловдив по много показатели. "Категорично не мога да се съглася с мнението, че Варна пропада", заяви кметът, което според него е било внушението на текста за икономиката. Той посочи, че е пропаднал не новият булевард "Васил Левски", а част от склон на незаконна постройка.

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    Вместо да помислят как да помогнат на държавата да си купи още самолети, те ми тръгнали да се занимават с икономически цели и регионална политика!

    Не е държавническо общините да не помагат за самолетите. САЩ как ще ни защитават, като не им издържаме военния комплекс?

    Още утре трябва във всички общини да започне кампания "Капачки за изтребители". Само така ще се оправим.

  • 2
    njt1426861816395296 avatar :-|
    George S

    Ми хванете си една частна фирма, турчоля, ше ви я построи преди Бойко да е срязал лентата на следващия участък на Хемус. Верно, ще сложат една дебела тол система да си избият инвестицията, ама поне ще я направят като хората и няма да се разпадне след 2 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK