С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юни 2019, 9:00, 4483 прочитания

Ако можеш да работиш навсякъде, защо да не си край морето?

Освен морето, образованието и умните инвестиции в инфраструктура са ключови за Варна и Бургас, ако искат да задържат повече хора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"В свят, в който може да живееш и работиш навсякъде, защо да не го направиш край морето?" Този риторичен въпрос зададе Рун Совндал, един от основателите на компанията Fantastic Services, по време на годишната Среща на бизнеса по Черноморието, организирана от "Капитал".

Варна и Бургас са до морето и това е начинът да победят София, в която има много конкуренция. Това е един от изводите от срещата, в която бизнес и местна власт търсят формулите регионите да задържат хората, докато икономиката бумти.


Градът с млади хора започва с образованието

Образованието е първата стъпка да задържиш младото поколение, което се отправя към столицата или чужбина, смятаха участниците в дискусията. Станислав Тодоров, съосновател и маркетинг директор на Advance Academy, обясни, че компанията им работи точно по този въпрос и вижда потенциал. "Ние сме варненски стартъп, който се занимава с образованието в ИТ сектора. Браншът се изгражда и развива и тези компании във Варна са изключително добре позиционирани от гледна точка на кадрите, дори и там да има липси", обясни той.

Той обясни, че са необходими партньорства с университети и бизнес, като даде пример точно с това, което правят с Fantastic Services, които осигуряват стажантски програми за готовите обучени кадри. "Заплатите не могат да мотивират сами, докато не се изгради една добра корпоративна култура", допълни Тодоров.



Рун Совндал е оптимист за Варна и заяви, че тя има предимства пред София: по-малко конкуренция за работната ръка. "Варна е различна от София, защото е край морето", отбеляза той. Същото предимство има и Бургас, като там дори самата община се замисля за бъдещето на IT образованието, като създаде специална гимназия за тази цел.

"Избрахме Варна, тъй като има седем университета, има много млади хора, които после обаче заминават. Става дума за изключително мотивирана работна сила, която иска да се образова и научи", разказа Совндал.

Умният град използва потенциала си

Образованието е първата стъпка да запазиш хората на територията на общините, но следва и качеството на живот – онова усещане, че живееш в град, за който се мисли в перспектива. Едната ключова инициатива е двата големи града да погледнат по-усърдно към морето и така да създават развлечение и впоследствие, разбира се, повече бизнес.

"Това, което обединява [Варна и Бургас], е морето, но ние не го познаваме. Не сме виждали брега от морето. Ако се създаваше повече морска култура, щяхме да намалим някои фактори за много хора да напускат Варна", каза Антоанета Георгиева, съосновател на ветроходната академия "Кор Кароли". Според нея децата нямат морска култура, а е полезно тя да се изгради, за да са привързани към тези места истински, като предложи отново образователна инициатива - да сe отделя време дори в часа на класния ръководител за тези теми.

Другото е неизбежната тема за инфраструктурата, но както е далеч по-полезно да се говори за нея вече - умната градска инфраструктура. Пламена Иванова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" във Vivacom, напомни, че дигитализацията във всички сфери – от образование до градска среда – е естествена и Варна започва с бавни темпове да настига добрия пример на Бургас. Компанията работи по проекти за видеонаблюдение в града, които пък осигуряват повече сигурност за жителите му.

Андрей Рунчев, директор на общинско предприятие "Транспорт" в община Бургас, сподели за позитивния опит на Бургас с отдаването под наем на велосипеди, като системата вече е изцяло дигитализирана. Изграждането на велоалеи и въпросната система за общински колела всъщност са събудили любопитството на хора, които от години не са карали, и сега все повече хора се придвижват по този начин, отчете Рунчев.

"Идвам от Дания, където почти се раждаш с колело, същото е с лодките. Растяхме на брега, но нямахме такова хубаво време и нямахме такива домати. Това не са малки предимства", заключи Рун Совндал. Варна и Бургас ги имат, но е нужно да ги използват повече.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук

15 дек 2019, 578 прочитания

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1911 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Българите все още предпочитат демокрацията, но подкрепата за нея пада

Всеки пети работещ се страхува от уволнение, ако участва в протест или критикува управлението, сочи изследване на "Отворено общество"

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10