С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 16 юни 2019, 12:43, 12764 прочитания

Доган е регистрирал нова фирма за пристанището си край Варна

В капитала на дружеството са прехвърлени имоти за 63 млн. лв. от ТЕЦ "Варна". Има и терен, купен от "Минстрой холдинг" на Николай Вълканов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Структурирането на новия бизнес на Ахмед Доган продължава с пълна сила. На 12 юни почетният председател на ДПС е регистрирал като дъщерна компания на ТЕЦ "Варна" дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово". Както става ясно от името му, то ще управлява бъдещото търговско пристанище, което Доган възнамерява да изгради на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ-а във варненския залив.

Очаквано за директор на новата компания е назначен Данаил Папазов, който от 2001 до 2013 г. ръководи държавното "Пристанище Варна", а в края на 2017-а купи чрез фирмата си "Сигда" ТЕЦ "Варна" и няколко месеца по-късно прехвърли на Доган мажоритарния дял. В ръководството на "Пристанище ТЕЦ Езерово" е и Адриан Атанасов, който е дългогодишен финансов директор на "Пристанище Варна".


Разделянето на дейността на централата и пристанището в отделни дружества е очакван ход предвид плановете за развитието им. Докато ТЕЦ "Варна" се модернизира и прави заявки за по-голямо участие в енергийната система на страната, портът "ТЕЦ Езерово" ще бъде разширен и според инвестиционния план се кани да изземе бизнеса за 60-70 млн. лв. на година с износа на зърно и контейнерите това от "Пристанище Варна".

Прехвърлянето на активите

Записаният кпитал на новорегистрираното "Пристанище ТЕЦ Езерово" е почти 63.8 млн. лева. Той е под формата на непарична вноска от страна на едноличния собственик ТЕЦ "Варна" - апорт на недвижими имоти и съоръжения.Тук става въпрос както за терена, сградите и техниката на въглищния терминал на централата, така и за новопридобити имоти, чрез които ще бъде извършено разширение на пристанището.



Любопитно е, че нотариалните актове за голяма част от терените са били издадени през 2018 и 2019 година, като обяснението за това е, че те не са били актувани от предишния собственик - чешката компания CEZ, въпреки че при приватизацията на ТЕЦ "Варна" са били отделени от активите на НЕК. Това обаче е важно в контекста на твърдението на Радан Кънев, че пристанището всъщност трябва да е публична държавна собственост, но "държавни и общински институции усилено съгласуват и подпомагат действията, с които Доган заграбва тази ценна пристанищна зона". Твърдението на Кънев се основава на чл. 106, ал. 1, пар. 74 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата. В тях е записано, че територията и пристанищната инфраструктура на пристанищата за обществен транспорт с национално значение са публична държавна собственост, като това важи и за обектите, които до 15 февруари 2000 г. са били включени в капитала на еднолични търговски дружества, какъвто именно е случаят с ТЕЦ "Варна".

Според Министерството на транспорта тези разпоредби не засягат ТЕЦ "Варна" и пристанището му "ТЕЦ Езерово", тъй като още два месеца преди приемането им на 27 септември 2004 г. Агенцията за приватизация е стартирала процедура за преминаването на активите в частни ръце. Но сега се оказва, че до миналата година те реално са били ничия собственост.

Сделка с Николай Вълканов

Освен въпросните имоти за разширяването на пристанище "ТЕЦ Езерово" Доган е купил и един частен терен от "Минстрой холдинг" на Николай Вълканов. Става дума за земя с площ 10.5 хил. кв.м в непосредствена близост до ТЕЦ "Варна", която има и излаз към Варненското езеро.

Сделката е станала още на 17 април 2018 г., като платената от дружеството на Доган цена е само 9900 лева. Или по 94 ст. на квадрат. В същото време наетите от самата ТЕЦ "Варна" вещи лица са оценили впоследствие придобития имот 64 пъти по-високо - за 635 930 лева.

Плановете за развитие

Инвестиционно предложение за новото пристанище на Доган включва удължаване на кея, обособяване на нови корабни места и увеличаване на дълбочината до 12.50 м, което е повече от възможностите на държавното "Пристанище Варна". На сушата ще бъдат изградени нови съоръжения за специализирането на отделните корабни места в обработването на определен тип товари. Идеята е пристанището да обработва генерални товари, контейнери, течни товари и насипни (зърнени) товари. Прогнозният товаропоток се очаква да достигне до 8 млн. тона на година. За сравнение, сега "Пристанище Варна" обработва по около 10 млн. тона товари, от което приходите му са над 70 млн. лева.

Партньор на Доган в експлоатацията на новия порт ще бъде държавата в лицето на Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", което е собственик на кейовата стена, но добоволно е разрешило на ТЕЦ "Варна" да я ползва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло 5 Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло

Премиерът и финансовият министър увериха, че никой няма да подлага на риск валутния курс

28 яну 2020, 14665 прочитания

Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление 1 Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление

Президентът в момента е единственият институционален критик на сегашния модел на държавното обвинение

28 яну 2020, 7403 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Инфлацията леко се забавя през май

Най-голямо е годишното поскъпване при храните, а спрямо април нарастват цените на хотелските услуги и плодовете

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10