Липсата на работна ръка е проблем за Черноморието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Липсата на работна ръка е проблем за Черноморието

Капитал

Липсата на работна ръка е проблем за Черноморието

На годишната дискусия "Среща на бизнеса на Черноморието" стана ясно, че всички сектори на икономиката вече изпитват сериозен недостиг на хора

Йоанна Иванова
5876 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


"Проблемът не е само липсата на квалифицирана на работна ръка, а тоталната липса на каквито и да е кадри", Венцислав Танчев, собственик на "Сънтурс"
Фотограф: Надежда Чипева

Бизнес на Черноморието се прави трудно, а причината за това е липсата на работна ръка. Това стана ясно от разговора на участниците във втория панел на годишната дискусия "Среща на бизнеса на Черноморието" на "Капитал Градове".

Според участниците - представители на бизнеса в региона, са нужни спешни мерки от страна на правителството, като самите те представиха собствените си виждания по темата. "Проблемът не е само липсата на квалифицирана на работна ръка, а тоталната липса на каквито и да е кадри", смята Венцислав Танчев, собственик на "Сънтурс". Според него на българските работници им липсва мотивация за работа, а производителността на труда е ниска. "След 16 часа дори да предлагаме на някой да работи и да му даваме пари за всеки допълнителен час, пак не намираме желаещи. Хората предпочитат да си отидат в къщи", обясни той.

"В днешно време набюдаваме един феномен на пазара на труда - от една страна, безработицата е ниска, което е фантастично, от друга страна, не намираме хора и това става все по-трудно и по-трудно", Спирос Номикос, изпълнителен директор, "Солвей Соди"
Фотограф: Надежда Чипева
"Ако се търси специализирана работна ръка - за корабни и пристанищни дейности, нещата стават още по-сложни", Огнян Райчев, изпълнителен директор на бургаската "Порт България Уест"
Фотограф: Надежда Чипева

Той имаше препоръка, която отразява желанията на морския туризъм от години насам. "Държавата да либерализира наемането на работници от трети страни", каза той и добави, че по негови изчисления между 40 и 50% от заетите в туризма у нас са от трети страни, основно от бившите съветски държави.

Индустрията също

Туризмът обаче не е въобще единственият сектор, който страда от липса на работна ръка. Изпълнителният директор на "Солвей Соди" Спирос Номикос също определи липсата на работна ръка като проблем за бизнеса на компанията. "В днешно време набюдаваме един феномен на пазара на труда - от една страна, безработицата е ниска, което е фантастично, от друга страна, не намираме хора и това става все по-трудно и по-трудно", коментира той. Според Номикос е нужно държавата да стимулира семействата и обърна внимание на ниската раждаемост в страната. Друг проблем според него е образованието.

Огнян Райчев, изпълнителен директор на бургаската "Порт България Уест", която оперира фериботи между България и Кавказ, коментира, че среща същите предизвикателства. "Имаме същите проблеми за намиране на работна ръка, а ако се търси специализирана работна ръка - за корабни и пристанищни дейности, нещата стават още по-сложни", каза той и добави: "При нас обучението и възпитанието са много сериозен процес и в този смисъл не може да разчитаме на сезонна емиграция."

"Проблемът не е само липсата на квалифицирана на работна ръка, а тоталната липса на каквито и да е кадри", Венцислав Танчев, собственик на "Сънтурс"
Фотограф: Надежда Чипева

Бизнес на Черноморието се прави трудно, а причината за това е липсата на работна ръка. Това стана ясно от разговора на участниците във втория панел на годишната дискусия "Среща на бизнеса на Черноморието" на "Капитал Градове".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Така, първо, работната ръка в България липсва на всички нива в цялата страна. Знам го от първо лице.

    Второ, работата в туризма като цяло и по морето в частност има лоша слава с безброй истории за некоректни работадатели. Като добавим и сравнително неконкурентото заплащане, картинката става ясна защо младите хора с езици предпочитат да работят в БПО (да речем) центрове, а не по хотелите.

    Нашите хотелиери трябва да спрат с мрънкането и чакането на държавата, защото това си е напълно техен проблем. А нашият туризъм трябва да залага на качество пред количество и тогава може да се окаже, че с правилно отношение, заплащане и развитие, всъщност имат достатъчно кадри.

  • 2
    liz31552545 avatar :-|
    liz31552545

    Проблемът с работната ръка е обусловент очевидно от това, че в момента е пикът на икономическия цикъл. Но по-важното е, че българските комунални капиталисти отвратиха работната сила с техния манталитет на управление стил деветдесетте години. Дали заплатите, които дават са високи или ниски е спорно, но отношението към персонала е сбъркано, лъгането, неплащането на осигуровки, несдържаните обещания за бонуси, дребнавостта, нерядко откровено мутрешки прийоми на управление карат хората да премислят няколко пъти преди да се доверят на такива работодатели и да си губят времето с тях. Какъв работодател е според вас Ветко Арабаджиев, Николай Банев, Кирил Домусчиев, който плашеше как ще докара кораби с виентамци, филипинци и прочие, които да заемат незаетите от мързеливите ни сънародници места.Някой път е по- добре да си без работа или да хванеш пътя нанякъде, отколкото да се занимаваш с тези доказали се "работодатели"

  • 3
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков

    Заплащането трябва да е конкурентно и редовно. Тогава сигурно ще се намерят и хора.

  • 4
    imar avatar :-|
    imar

    Населението на ЕС, чиито членове сме и ние е около 500 млн. (не знам колко са в работоспособна възраст). Няма никакви пречки да привлечете от там "мотивирана и високопроизводителна" работна ръка. Не мога да повярвам, че това е задача, с която не можете да се справите, та нали сте велики бизнесмени, двигатели на капитализма, акули в море от офис планктон...

  • 5
    practic avatar :-|
    Practic

    "Липсата на работна ръка е проблем..."

    Единственият проблем:
    безобразно ниското, картелно заплащане в бранша.
    Свръх-свръхпечалба им дай, не по-малко...
    Но какво да ги правиш родните "национално отговорни капиталисти", нали всъщност те са децата и братовчедите, зетьовете и снахите, подставените лица и прислужниците на онези, които само преди няколко десетилетия на трибуни и сред заводски халета се провикваха правешки:
    "Дайте да дадете, другари и другарки!"

  • 6
    deo25598025 avatar :-|
    deo25598025

    Елементарен пример в Градски Транспорт - София.
    Нямало кандидати, нямало желаещи, претоварени графици и прочее т.н.
    Няма, бе няма!

    Накрая като вдигнаха малко заплатите и обещаха още едно-две подобрения в условията на труд, за една седмица не остана празно място.
    Ти да видиш...

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Щом 40% от персонала са чужденци, очевидно нищо не им пречи да наемат хора от там.

    Традиционният бизнес трябва да разбере, ю

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    ... че заплатите в България растат. Ако не могат да предложат нужното, ще се разредят и толкова. Бизнесът е радост и тъга.

    Не искам моето мнение да е поредния рев за повече пари, но в крайна сметка това е решението. Не сме единствената държава в нужда от кадри.

    Бизнесът може да участва по-щедро в подпомагането на раждаемостта и образованието. Само че сезонниците не им е изгодно да мислят дългосрочно. Тая крава такова мляко дава.

  • 9
    jok40626442 avatar :-|
    Трезвомислещ

    Статията е отпреди месеци, но тъй като аз едва сега я прочетох и се почувствах, до известна степен, лично засегнат от думите на г- н Танчев, че българските работници и служители са немотивирани и производителността на труди им е ниска, бих искал да разкажа за някои неща, на които станах лично очевидец, в хотел Модус във Варна, собственост на въпросния предприемач чрез фирмата му Хотел Инвестмънт ООД. С уговорката, че не познавам лично г -н Танчев и нямам преки впечатления от него, но имам преки наблюдения относно състоянието на хотела му, тъй като в продължение на няколко месеца работих във въпросния хотел на длъжност, която ми даде възможност да се запозная подробно със състоянието на сградата отвътре и ще се постарая да дам обективно и точно описание на нещата към този момент (Октомври 2019г.)
    Хотелът е малък, има 36 различни по вид и размери стаи и апартаменти, разположени на 6 етажа, построен е през 2007г. на мястото на стара къща на ъгъла на улиците "Приморски" и "Стефан Стамболов", срещу Морската градина във Варна.
    Официалната категоризация на хотела е ДВЕ (2) ЗВЕЗДИ, но никъде в рекламите и описанията за него това НЕ Е упоменато, а се пише, че хотелът е "бутиков", "дизайнерски", "стилен" и др. подобни. Това се прави умишлено, тъй като цената, която се иска за нощувка е като за четири или петзвезден хотел (актуалните цени са посочени на сайта на хотела), което е абсурдно при подобна категоризация.
    Сградата е строена набързо, некачествено и има много скрити дефекти, които не са отстранени през годините на експлоатация.
    Преди всичко това са многобройните течове на всевъзможни места.
    Откъм "Приморски" на основата на сградата или не е направена хидроизолация или, ако има, е направена некачествено, поради което , при всеки по - обилен дъжд, водата прониква през стената и избива от вътрешната страна, мокрейки обшивката от гипскартон.
    В резултат на това по тавана на подземния гараж и в служебните помещения има добре видими жълто - кафяви петна от влага.
    От вътрешната страна на сградата, явно с цел икономия, стените са покрити с гипскартон, закрепен към тях с гипсово лепило.
    В резултат на слягането на сградата, фугите между гипскартоновите плоскости са се отворили, пукнатините са видими и не могат да бъдат запълнени по никакъв начин.
    Баните в стаите са малки, но подовете им са покрити с несъразмерно големи плочки. Резултатът е, че наклоните на подовете не са към сифоните и водата не се оттича, а се събира и гостите постоянно се оплакват, мислейки си, че подовите сифони са запушени.
    В баните на апартаментите има друг проблем - там са поставени линейни сифони, но край тях фугите не са качествено уплътнени, поради което се процежда вода и тече на долния етаж.
    Дограмата е някакъв стар модел, изработена е от черен ПВЦ профил. Такава вече не се произвежда, няма резервни части и обков за нея - на практика, е "на доизживяване" и е за цялостна подмяна.
    Още повече, че не е монтирана и уплътнена добре и при насрещен дъжд и вятър на места в стаите прониква вода.
    Повечето стаи са с изглед към булевард "Приморски", по който има интензивно движение и шума се чува в стаите, тъй като въпросната дограма не осигурява и добра шумоизолация.
    Мебелите, които също се водят "дизайнерски", са изключително ниско качествени и са изработени от МДФ (пресован картон), а основите (базите) на леглата - от талашит (пресовани стърготини). Въпросните основи често се чупят и се "кърпят" с подръчни материали.Резултатът е, че в хотела (вероятно) няма здраво легло. Гардеробите, също изработени от МДФ,, за да не се клатят и да не падат, са захванати вътрешно с ъглови планки към гипскартона върху стените. Най - абсурдното е, че електрическите разпределителни табла за стаите и апартаментите са скрити вътре в гардеробите и пред тях са поставени резервните възглавници и завивки, което е пълно безумие, абсолютно недопустимо от противопожарна гледна точка.
    ВиК инсталацията на хотела е силно амортизирана, създава постоянни проблеми и е за основен ремонт.
    Хотелът се отоплява и охлажда с централизирана климатична система. Нечий "гениален" ум е решил да скрие вътрешните климатични тела под гипскартона в таваните на стаите и апартаментите, за да не се виждат, без, обаче, да остави достъп до тях чрез капаци. Като резултат в кондензните вани с годините се е натрупал прах, който по никакъв начин не може да бъде почистен. Когато климатиците работят в режим на охлаждане, отделяната вода се смесва с прахоляка в кондензните вани и се получава гъста, лепкава утайка, която затлачва помпата. Поради това лятно време климатиците постоянно блокират и не охлаждат добре.
    Както вече обясних, хотелът е малък и вътрешните пространства и обеми са сравнително тесни и ограничени. Стените и таваните са боядисани с нюансите на цветовете от сивата гама. Инвентарът и обзавеждането, в по - голямата си част, са оцветени
    в черно - кафяви тонове. Тесните пространства и мрачните цветове в комбинация с мъждивото жълто осветление, създават потискащо, клаустрофобично усещане, като че ли човек се намира не в хотел, а в пещера, катакомби или древна гробница.
    Част от ресторанта е разположен в т. н. тераса - помещение , покрито, за оригиналност, със стъклен покрив. Хубава идея, но както повечето неща в този хотел - лошо изпълнена. При всеки по - обилен дъжд, въпросният стъклен покрив тече като лейка.
    Има и множество по - дребни проблеми и дефекти по сградата, на които няма да се спирам.
    Въобще, хотелът е за пълен и цялостен, основен ремонт и преоборудване. Това, обаче, е малко вероятно да се случи, тъй като , доколкото разбрах, собственика не желае хотела да бъде спиран.
    Върхът на сладоледа, черешката на тортата в тази абсурдна картинка е настоящата управителка на хотела - дребна, невзрачна женица на средна възраст, неистово кривяща лицето си пред всеки посетител в нещо, което би трябвало да е лъчезарна усмивка, но по - скоро е лицемерна гримаса. При нея това не е искрено чувство, а професионален навик, служебен рефлекс, рутинно действие и човек има чувството, че въпросната служителка страда от вроден кретенален идиотизъм. Същевременно, използвайки своето многословно празнословие и бидейки лишена от всякакво чувство за лично достойнство, обилно "ръси" " кухи" любезности и "дежурни" комплименти. Явно, въпреки възрастта и "професионалния" си опит, не е научила нещо много простичко, а именно, че човек усеща неискреността и манипулативността в поведението на другия и това никак не му е приятно. Като допълнителна "екстра" е обстоятелството, че дъха и вони неприятно, тъй като, изглежда, няма навика да си мие зъбите. Така че не съветвам никого да се приближава твърде много до нея.
    Постарах се да опиша подробно и точно, какво, в действителност, е състоянието на материалната база на хотел Модус.
    Според мен, въпреки претенциите на собственика му, въпросния хотел представлява, казано на жаргон, "барака", "веранда", "гнила" същност, покрита с "лъскава" обвивка под формата на двайсетина цвята и нюанса скъпа интериорна боя Левис, с които сградата е боядисана отвътре, и двайсетина вида лампи, които осветяват сградата отвън и отвътре.
    Истината е, че, поне що се отнася до материалната база, на посетителите се продава скъпо и прескъпо една фикция, една илюзия, една измама.
    Нека всеки сам за себе си да прецени дали въпросния хотел е "бутиков", "дизайнерски" и "оригинален" и дали си заслужава да се плати "солената" цена на престоя, която се иска.
    Съвсем добронамерено съветвам г - н. Танчев, преди да говори колко ниска е производителността на труда им и колко немотивирани са българските работници и служители, да види "камъните" в собствената си "градина" и да се постарае да направи нещо - в случая да си ремонтира хотела като, за целта, вложи необходимите средства.
    Между впрочем, в този хотел има постоянно текучество на кадри, най - вече на камериерки и сервитьори. Дължи се на тежката и натоварена работа и неудобните за хората смени, а не на липсата на заплащане. Началничките - като въпросната управителка, и още няколко търкоп . . . и не напускат - те се възползват в пълна степен от "екстрите", които съответната длъжност им "носи".
    Дори към днешна дата виждам, че има обява и пак се търси камериерка - от месеци е така! Но на никого, нито на собственика, нито на въпросната сервилна и страхлива управителка, му минава през ум да промени и подобри УСЛОВИЯТА на труд!! !

  • 10
    jok40626442 avatar :-(
    Трезвомислещ

    Сградата на хотела е строена набързо, некачествено и има множество скрити дефекти, които не са отстранени през годините на експлоатация.
    Преди всичко това са многобройните течове от всевъзможни места.
    Откъм булевард "Приморски"на основите на сградата или не е направена хидроизолация, или, ако има, е направена некачествено, поради което, при всеки по -обилен дъжд, водата прониква през стената и избива от вътрешната страна, мокрейки обшивката от гипскартон. В резултат на това по тавана на подземния гараж и в служебните помещения има добре видими жълто - кафяви петна от влага.
    Баните в стаите са малки, но подовете им са покрити с несъразмерно големи плочки. В резултат наклоните на подовете не са към сифоните и водата не се оттича, а се събира и гостите постоянно се оплакват, мислейки си, че подовите сифони са запушени.
    В баните на апартаментите има друг проблем - там са поставени линейни сифони, но фугите край тях не са качествено уплътнени, поради което през тях се процежда вода и тече на долния етаж.
    Част от ресторанта е разположен в т. н. тераса - помещение, покрито за оригиналност със стъклен покрив. Хубава идея, но както повечето неща в този хотел - лошо изпълнена. При всеки по - обилен дъжд въпросния покрив тече като лейка.
    ВиК инсталацията на хотела е силно амортизирана, създава постоянни проблеми и е за основен ремонт.
    Хотелът се отоплява и охлажда с централизирана климатична система. Нечий "гениален" ум е решил да скрие вътрешните климатични тела като ги затвори под гипскартона в таваните на стаите и апартаментите, без, обаче, да бъде оставен достъп до тях посредством ревизионни отвори. Поради това в кондензните вани с годините се е натрупал много прах и когато климатиците работят в режим на охлаждане отделяната вода се смесва с прахоляка и се получава гъста, лепкава утайка, която затлачва помпата. Резултатът е, че лятно време климатиците постоянно блокират и не охлаждат добре.
    Дограмата е някакъв стар модел, изработена от черен ПВЦ профил.
    Такава вече не се произвежда, няма обков и резервни части за нея - на практика е "на доизживяване" и е за цялостна подмяна. Още повече, че не е монтирана и уплътнена добре и при насрещен дъжд и вятър на места в стаите прониква вода. Повечето стаи са с изглед към булевард "Приморски", по който има интензивно движение и шума прониква в помещенията, тъй като въпросната дограма не осигурява добра шумоизолация.
    От вътрешната страна на сградата стените са покрити с гипскартон, залепен към тях посредством гипсово лепило.
    В резултат на слягането на сградата, фугите между гипскартонените плоскости са се отворили и пукнатините са видими като не могат да бъдат запълнени по никакъв начин.
    Мебелите са нискокачествени, изработени са от МДФ (пресован картон), а основите (базите) на леглата - от талашит (пресовани стърготини). Въпросните основи често се чупят и се "кърпят" с подръчни материали, поради което в хотела (вероятно) няма здраво легло. Гардеробите, също изработени от МДФ, за да не се клатят и да не падат, са захванати с ъглови планки към гипскартоновата обшивка на стените. Най - абсурдното е, че електрическите разпределителни табла на стаите и апартаментите са скрити вътре в гардеробите и пред тях са поставени резервните възглавници и завивки, което е пълно безумие, абсолютно недопустимо от противопожарна гледна точка.
    Както вече обясних, хотелът е малък и вътрешните пространства и обеми са сравнително ограничени. В допълнение към това, стените и таваните са боядисани с нюанси на цветове от сивата гама. Инвентарът и оборудването, преобладаващо, са оцветени в черно - кафяви тонове. Тесните пространства и мрачните цветове, в съчетание с мъждивото жълто осветление, създават потискащо, клаустрофобично усещане, като че ли човек се намира не в хотел, а в пещера, катакомби или древна гробница.
    В сградата има и множество по - дребни забележки и дефекти, на които няма да се спирам.
    Въобще, хотелът е за основен ремонт, което, обаче, едва ли ще се случи, тъй като, за целта, трябва да бъде спрян за определен период от време, но доколкото разбрах, собственика не желае това да се прави.
    Върхът на сладоледа, черешката на тортата в цялата тази абсурдна картинка е настоящата управителка на хотела - дребна, невзрачна женица на средна възраст, неистово кривяща лицето си пред всеки посетител в нещо, което би трябвало да е лъчезарна усмивка, но по - скоро е лицемерна гримаса. При нея това не е искрено чувство, а професионален навик, служебен рефлекс, рутинно действие. и човек има чувството, че въпросната "личност"" страда от вроден кретенален идиотизъм. Същевременно, използвайки своето многословно празнословие и бидейки лишена от всякакво чувство за лично достойнство, неспирно и обилно "ръси" "кухи"любезности и "дежурни" комплименти. Явно, въпреки възрастта и "професионалния" си опит, не е научила нещо много простичко, а именно, че човек усеща неискреността и манипулативността в поведението на другия и това никак не му е приятно. На всичкото отгоре, изглежда, няма навика да си мие редовно зъбите,тъй като дъха и вони неприятно, така че не съветвам никого да се приближава твърде близо до нея. Тази жена е част от проблемите на хотела, а не от тяхното решаване и колкото по - скоро си отиде от там, толкова по - добре ще бъде за цялостната работа.
    Постарах се да дам подробно и точно описание на това какво, в действителност, представлява хотел Модус. Според мен това е "гнила" сърцевина, покрита с "лъскава" обшивка, под формата на двайсетина цвята и нюанса интериорна боя Левис, с които е боядисана сградата отвътре, и двайсетина вида лампи, които осветяват сградата отвътре и отвън.
    Истината е, че, поне що се отнася до материалната част, на посетителите се продава скъпо и прескъпо една илюзия, една фикция, едно менте. И нека всеки сам за себе си да прецени дали при подобно състояние и качество на материалната база,, въпросния хотел е "бутиков", "дизайнерски", ""оригинален" и дали си заслужава да се плати "солената " цена на престоя, която се иска.
    Най - добронамерено бих искал да кажа на г - н Танчев, че преди да коментира качествата на българските работници и служители, би трябвало да види "камъните" в собствената си "градина" - сиреч да отдели достатъчно средства за цялостен ремонт и пълно преоборудване на своя хотел.
    Междувпрочем, в хотела има постоянно текучество на кадри - главно на камериерки и сервитьори. Причината за това са голямото натоварване и напрежението в работата, неудобните за хората смени и невъзможността да ползват отпуските си, когато им е нужно, а не заплащането. Дори към настоящата дата виждам, че пак се търси камериерка - обявата периодично се появява от месеци.
    Но нито на собственика, нито на въпросната сервилна и страхлива управителка и през ум не им минава да променят УСЛОВИЯТА на труд. Трябва да се има в предвид също така, че текучество има на "ниските" длъжности. Няколкото началнички на търкоп......вски длъжности са си там от години и не напускат, тъй като те в пълна степен се възползват от всички "екстри", които им "носи" съответната длъжност.










    д






Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK