С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 17 юни 2019, 14:06, 7451 прочитания

Какво става с тунелите по "Хемус"

Ремонтът на най-дългия - "Витиня", ще завърши някога догодина, в проблемната тръба в "Ечемишка" още няма предвиден, а другите два тепърва предстоят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Хемус" е магистралата, която всеки иска да избегне при пътуване. Когато и да погледнете новините, изглежда, че шансът да попаднете в тапа по пътя към Ботевград е огромен. Причината най-често е една: тунелите и виадуктите по "Хемус" са почти непрестанно в ремонт.

В най-дългия тунел у нас - "Витиня", сега движението преминава двупосочно в тръбата за Варна, защото другата се ремонтира. На 8 юни за около час тунелът дори беше изцяло непроходим заради катастрофа. Тя затвори единствената отворена тръба.


Това не е първият път, в който основният път за Северна България е изцяло затворен - това продължи с дни през февруари 2017г., когато в тунел "Ечемишка" падна лампа и отне живота на жена. Това се случи в тръбата за София, където не е правен съществен ремонт от 1984 г., когато е пусната в експлоатация.

"Витиня" - чак през 2020 г.

Само от 2016 г. насам във "Витиня" са налети над 27 млн. лв. за ремонти, сочи справка от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за "Капитал". Изпълнители на тези ремонти официално е държавната компания "Автомагистрали", която има договор за поддържане на магистрала "Хемус" (и която беше избрана да строи остатъка от магистралата). Те често ползват услугите на подизпълнители, като "Капитал" попита "Автомагистрали" дали и в този случай е така, но още няма отговор. Преди две години по "Витиня" работеше "ГБС-Инфраструктурно строителство".



Ремонтът на тръбата в посока София започна през юли 2018 г. и ще завърши някога през 2020 г., обясниха от АПИ, и струва над 5 млн. лв. с ДДС. В тръбата в момента се извършва фрезоване на асфалтова настилка, демонтаж на осветителните тела и инсталации по всички части, разрушаване на облицовка, проектантски дейности и др. Едва след това ще се изготви проект и ще започне и ремонт на "конструктивната и пътната част", като още не е ясно колко ще струва този етап от ремонта.

Тръбата за Варна се ремонтираше между 27 юни 2016 г. и 20 септември 2017 г. - или 17 месеца, като цената му е била над 22 млн. лв., уточняват от АПИ. Сред изпълнените дейности са нова хидроизолация, отводнителна и дренажна система, вентилационна и електрическа инсталация, видеонаблюдение и пожароизвестяване, осветление и система за светлинно водене и др. Ако това се повтори и с тръбата към София, то общата стойност на ремонтирания тунел ще приближи 50 млн. лв. и въобще не е ясно дали ще приключи догодина.

Проблемни съоръжения

Причината за трагичното състояние на готовата част от магистралата са дългите години на безхаберие. Тунелите по "Хемус" са пуснати за движение през 80-те години (с изключение на "Правешки хан") , но не са поддържани.

Смъртният случай в тунел "Ечемишка" в тръбата в посока София през февруари 2017 г. насочи вниманието към сериозните пропуски в поддържането на съоръженията по магистралите от страна на АПИ и годините бездействие. Освен че се наложи да подаде оставка, ръководството на пътната агенция получи и обвинения от прокуратурата заради смъртния случай в тунела.

И досега във въпросната тръба не е извършен голям ремонт, освен че след инцидента беше извършена подмяна на осветлителни системи за 304 хил. лв. Кога ще има пълен ремонт, не е ясно. От АПИ коментираха пред "Капитал", че през 2019 г. не е предвиден такъв, защото тече ремонт на "Витиня" и движението на "Хемус" ще се затрудни съвсем.

В тръбата за Варна ремонт се правеше между август 2016 г. и юни 2017 г., като допреди това такъв не е имало от 1984г. (когато е пуснато в експлоатация съоръжението). Този ремонт е струвал близо 13 млн. лв. и включва нова хидроизолация, отводнителна система, вентилационна и електрическа инсталация, осветление, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване.

Що се отнася до другите два тунела на "Хемус"- "Топли дол" и "Правешки ханове", в момента се изработват технически проекти за ремонтите им. От АПИ обясниха в отговор за "Капитал", че там "през последните 10 години са извършвани текущи дейности, свързани с поддържането на съоръженията", без да уточнят за какви точно дейности и на каква стойност става въпрос.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Заместникът на Цацаров Иван Гешев ще е следващият главен прокурор Заместникът на Цацаров Иван Гешев ще е следващият главен прокурор

Номинацията му беше издигната от цялата прокурорска колегия на Висшия съдебен съвет

22 юли 2019, 201 прочитания

Уикенд новини: Чумата влезе и в голяма свинеферма, внезапна смяна в ръководството на БЕХ Уикенд новини: Чумата влезе и в голяма свинеферма, внезапна смяна в ръководството на БЕХ

И още: Пореден удар по конкуренцията в тол-таксуването, Васил Грудев ще оглави фонд "Земеделие", и КНСБ повдигна темата за необлагаем минимум, Украйна е пред нова политическа революция

21 юли 2019, 3197 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Битките на Нинова в БСП предстоят

Със запазването на председателския пост проблемите пред лидера не отпадат, напротив - в следващите месеци тя ще води изтощителна борба за всяко по-важно решение в партията

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми