Доган търси чуждестранни инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Доган търси чуждестранни инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си

Данаил Папазов очаква новото пристанище да остане основна точка за износа на зърно и трафика с контейнери

Доган търси чуждестранни инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си

През 2021 г. "Пристанище ТЕЦ Езерово" трябвало да може да обработва около 200 хил. т контейнери – колкото всички български пристанища в момента

Спас Спасов
8640 прочитания

Данаил Папазов очаква новото пристанище да остане основна точка за износа на зърно и трафика с контейнери

© Спас Спасов


Чуждестранен инвеститор може да придобие дялове от дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово", което бе специално създадено за новото пристанище на Ахмед Доган във Варненския залив. Това обяви бившият транспортен министър Данаил Папазов, който е и директор на въпросната компания. Тя е 100% собственост на ТЕЦ "Варна", в която 70% държи почетният председател на ДПС.

Необходимите средства за изграждането на порта са оценени на 89 млн. евро и половината от тях трябва да дойдат именно от чуждестранния партньор.

По думите на Папазов на същата схема ще се заложи и за развитието на самата електроцентрала. Разликата е, че при нея са нужни около 200 млн. евро, за да бъде модернизирана.

Доколко реални са намеренията за участието на сериозни инвеститори в тези проекти не е ясно. Но пък е сигурно, че и тази година ТЕЦ "Варна" ще спечели десетки милиони от студения резерв, а пристанищният терминал и без вложените милиони ще отнеме износа на зърно и ще бъде сериозна конкуренция на държавното "Пристанище Варна".

Попътен вятър

За създаването на компанията "Пристанище ТЕЦ Езерово" беше използвана апортна вноска от имоти на ТЕЦ "Варна", чиято оценка е над 63 млн. лева. Реално става дума за бивши държавни земи, които след приватизацията на ТЕЦ "Варна" са останали документално безстопанствени (CEZ не са имали документи за собственост за тях) и чак през миналата година Папазов като директор на дружеството е извадил нотариални актове за тях.

Именно тези 63 млн. лв. обаче ще послужат сега като база при привличането на чуждестранен инвеститор. Ако такъв дойде, по думите на Папазов ще трябва да вложи първоначално поне 30 млн. евро за 50% от "Пристанище ТЕЦ Езерово". Останалите средства за разширяването на порта и изграждането на необходимите брегови съоръжения щели да бъдат набавени от собствениците и чрез банков заем.

Какво ще правят

Плановете са на новия морски терминал да се обработват основно контейнери и зърно. Според Папазов новото пристанище вече има сключени договори с компаниите "Каргил" и "Кофко" за товаренето на пшеница след 16 юли.

Очакванията са до края на тази година "Пристанище ТЕЦ Езерово" да обработи до 250 хил. т товари, а до края на следващата година да удвои това количество. Основният дял от тях трябва бъде зает от зърнени храни, олио, асфалт, битум и тежки корабни масла. Данаил Папазов обяви също, че след изграждането на новата контейнерна инфраструктура пристанището ще обработва около 200 хил. т контейнери годишно, или колкото е капацитетът на всички български пристанища в момента.

Проблемът пред тези планове е, че все още проектът за новото пристанището няма одобрена Оценка за въздействието върху околната среда. Освен това е необходимо и да се увеличи дълбочината на акваторията, за да могат да влизат големи кораби. А цялата зона попада в обхвата на "Натура 2000". По информация на "Капитал" в зоната пред кея има голяма подводна скала, с която собствениците ще трябва да се справят.

Да ти плащат, без да работиш

Данаил Папазов обясни още, че в ТЕЦ "Варна" до момента са вложени 30 млн. лв. Те са били осигурени със заеми от Търговска банка Д и Първа инвестиционна банка. Но в същото време от публикуваните договори за възложени обществени поръчки е видно, че инвестираните в ремонти средства са не повече от 16 млн. лева. Плащания извън това не би следвало да има, тъй като дружеството е задължено лице по Закона за обществените поръчки и трябва да обявява търгове дори за закупуването на минерална вода или други консумативи и от сайта му е видно, че го прави.

Така или иначе ръководството на компанията на Доган твърди, че три от шестте блока на електроцентралата вече са преоборудвани за работа на газ. Плановете са с два от тях централата да продължи да осигурява т.нар. студен резерв и занапред - дейност, от която през 2018-а спечели 27 млн. лв., въпреки че техническото ѝ състояние не е позволило да бъдат изпълнени изискванията на Електроенергийния системен оператор за производствен капацитет.

Пред "Капитал" от ЕСО обясниха, че са глобили за това ТЕЦ-а с 2 млн. лв., но сега от думите на Папазов се разбра, че централата все пак е произвела 60 хил. МВтч електричество. За това производство дружеството вероятно е получило още около 9 млн. лв., тъй като при работа на мощностите за студен резерв се плаща допълнително - в случая минимум по 150 лв. за всеки мегаватчас, колкото са производствените разходи.

Директорът на електроцентралата Минчо Минчев каза, че тя не продава електроенергия на свободния пазар и се издържа единствено от приходите от студен резерв. Според Данаил Папазов обаче тази ситуация можело да се промени, след като за централата също бъде намерен инвеститор.

Идеята е да се намерят пари за изграждането на няколко нови блока на мястото на трите стари, които не могат да бъдат преоборудвани за работа на газ. Това обаче ще струва около 200 млн. евро, които не е ясно как ще бъдат възстановени предвид пазарните условия в България.

За Папазов обаче въпросът дали "ТЕЦ Варна" ще инвестира в нови мощности зависел от способността на "Булгартрансгаз" да осигури доставка на необходимите количества газ за централата. Засега държавният газов оператор нямал тази възможност. Но е факт, че в инвестиционния план на дружеството е включено разширение на газопровода до ТЕЦ-а на Доган, което трябва да се случи най-късно през следващата година.

Чуждестранен инвеститор може да придобие дялове от дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово", което бе специално създадено за новото пристанище на Ахмед Доган във Варненския залив. Това обяви бившият транспортен министър Данаил Папазов, който е и директор на въпросната компания. Тя е 100% собственост на ТЕЦ "Варна", в която 70% държи почетният председател на ДПС.

Необходимите средства за изграждането на порта са оценени на 89 млн. евро и половината от тях трябва да дойдат именно от чуждестранния партньор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    hamiltonf1 avatar :-|
    hamiltonf

    "са останали документално безстопанствени (CEZ не са имали документи за собственост за тях) и чак през миналата година Папазов като директор на дружеството е извадил нотариални актове за тях."


    И нищо, някакви по-сериозни проверки?!

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Добър бизнес план, придоби теца за без пари, осигури си 28млн на година за студен резерв. Ще ползва същите тези пари за да участва с дял в бъдещото пристанище. И след година, две вече мултимилионер без да е извадил никакакъв капитал, само очи са вадени :)

  • 3
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Прас като А инвеститор ... прозрачно...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK