С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 19 юни 2019, 13:04, 2385 прочитания

Бивши пътни шефове пратени на съд заради магистрала "Марица"

Лазар Лазаров, Дончо Атанасов и Илиана Захариева са обвинени в безстопанственост, като това е третият опит това дело да влезе в съда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Равносметката досега

Всички, които са заемали позицията председател на УС на АПИ от 2013 г. насам, имат обвинения от прокуратурата освен Пирин Пенчев, който беше начело за кратко по време на служебния кабинет на Огнян Герджиков, и Стефан Чайков.
Двама бивши председатели на управителния съвет (УС) на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Лазар Лазаров и Дончо Атанасов, отиват на съд заради безстопанственост във връзка с търга за изграждане на магистрала "Марица".

Софийската градска прокуратура (СГП) обяви, че е внесла в Софийския градски съд обвинителен акт срещу тях двамата, както и срещу още едно лице - инж. Илиана Захариева, която беше освободена от ръководството на АПИ през юни 2017 г. Обвинението и срещу тримата е за безстопанственост в особено големи размери, представляваща особено тежък случай.


Това е трети опит на прокуратурата да вкара в съда обвинение за магистрала "Марица", припомни днес сайтът lex.bg. Досега обаче Лазаров беше единственият обвиняем, привлечен за първи път точно преди две години - на 21 юни 2017 г. Съобщението на прокуратурата оттогава гласеше: "Специализирано звено "Антикорупция" обвини бившия председател на управителния съвет на АПИ в безстопанственост, от която са настъпили щети за повече от 41 млн. лева." Първия път когато обвинителният акт беше внесен в съда, беше в началото на 2018 г., но той два пъти от двама различни съдии в Софийския градски съд беше върнат на прокуратурата заради съществени процесуални нарушения и неяснота на обвинението.

Какъв е проблемът с "Марица"

Според новия обвинителен акт на СГП в периода 7 август 2014 г. - 17 февруари 2015 г. Лазаров не е положил достатъчно грижи за контрол върху изграждането на магистралата и от това са произлезли щети за транспортното министерство в размер на 30.8 млн. лв. (30 813 647 лв.). Прави впечатление, че в предишния обвинителен акт срещу Лазаров беше посочен по-голям размер на щетите - 41 млн. лв.



Този път заедно с Лазаров са обвинени и Дончо Атанасов и Илиана Захариева, които в качеството си на членове на УС на АПИ в периода 23 януари 2014 г. - 26 януари 2015 г. не са положили достатъчно грижи за възложената им работа по изграждане на магистрала "Марица" и така са станали съпричинители на финансовата щета за министерството от 30.8 млн. лв. Престъплението, за което е обвинен Лазаров, предвижда наказание лишаване от свобода за срок от три до 12 години и лишаване от право да се заема определена държавна или обществена длъжност и да се упражнява определена професия или дейност, се казва в прессъобщението на прокуратурата. За останалите двама предвидената по закон санкция е затвор от три до 10 години и също лишаване от права.

Кой изгради магистралата

Строителството на магистрала "Марица" трябваше да се изпълнява по договор от "Чи Ем Чи Ди Равена" на стойност 159.75 млн. лв. с ДДС. Заради преовлажняване на почвите по време на строителството обаче възникна необходимост от допълнителен търг за отводняване и работата беше възложена на "Пътища Пловдив", която в този период е собственост на бизнесмена и политик от БСП Георги Гергов. Договорът с "Пътища Пловдив" от 30.06.2015 г. е на стойност 51.3 млн. лв. с ДДС и на практика те достроиха магистралата.

По време на проблемното изграждане на "Марица" Лазаров призна, че оскъпяването е неизбежно заради сбъркани проекти – пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания.

Лазаров беше в управлението на АПИ от 2013 г. и подаде оставка през ноември 2016 г. По времето на кабинета на Пламен Орешарски той беше сменен от поста по нареждане на тогавашния регионален министър Десислава Терзиева. Два месеца след като Лазаров напусна АПИ, през октомври 2013 г. точно Георги Гергов го назначи за изпълнителен директор на "Международен панаир Пловдив". При служебния кабинет на Георги Близнашки той се върна в пътната агенция. Договорът на АПИ с фирмата на Гергов е сключен две години по-късно, при управлението на Лазаров.

Серия обвинения за шефовете на АПИ

Освен за "Марица", Лазар Лазаров има още едно обвинение от прокуратурата. Заедно с Дончо Атанасов той бе обвинен за смъртния случай в тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус през февруари 2017 г., при който паднало осветително тяло уби на място жена, пътуваща в автомобил.

Дончо Атанасов, който беше в управлението на АПИ на различни позиции от 2013 г., пък получи обвинения и за бездействие, което е довело до катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души.

Друг бивш член на ръководството на агенцията, Светослав Глосов, също беше обвинен за пътя край Своге.

Равносметката е, че всички, които са заемали позицията председател на УС на АПИ от 2013 г. насам, имат обвинения от прокуратурата освен Пирин Пенчев, който беше начело за кратко по време на служебния кабинет на Огнян Герджиков, и Стефан Чайков.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества "Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества

Преди второ четене на Закона за публичните предприятия има постъпили четири пакета предложения за промени от депутати

23 юли 2019, 357 прочитания

Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция

Инвеститорският интерес остава висок, а доходността по новата емисия 20-годишни облигации се понижи

23 юли 2019, 336 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Чуждите инвестиции остават на минус и през април

Покупката на Сосиете женерал Експресбанк от ДСК тегли общия резултат надолу

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността