Нова комисия ще решава спорове между пътната агенция и доставчици на винетки и тол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова комисия ще решава спорове между пътната агенция и доставчици на винетки и тол

В продължение на шест месеца имаше само един частен търговец на електронни винетки - "Интелигентни трафик системи", с изпълнителен директор Станислава Арнаудова и търговски директор Иван Георгиев

Нова комисия ще решава спорове между пътната агенция и доставчици на винетки и тол

МРРБ пусна идеята за помирителна комисия за обществено обсъждане с удобно закъснение

Мила Чернева
3651 прочитания

В продължение на шест месеца имаше само един частен търговец на електронни винетки - "Интелигентни трафик системи", с изпълнителен директор Станислава Арнаудова и търговски директор Иван Георгиев

© Надежда Чипева


Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предлага нещо като ведомствена комисия за защита на конкуренцията в сферата на електронните винетки и тол-системата. Това е логична стъпка, тъй като въпросната т.нар. Помирителна комисия присъства в чл. 10з, ал. 5 от Закона за пътищата, а тази част от закона влезе в сила миналия септември. В момента предложенията са публикувани в www.strategy.bg за обществено обсъждане в срок от 30 дни.

Странното е, че проектът за правилник на комисията се появява в публичното пространство цели шест месеца след като системата за електронни винетки заработи.

Въпросната комисия ще трябва да решава споровете между "лицето, събиращо пътни такси" - или Агенция "Пътна инфраструктура", и "доставчик на услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние или национален доставчик на услуга по електронно събиране на такси за изминато разстояние". Подобни проблеми възникнаха през последните месеци с някои кандидати за оператори.

Освен това органът ще се назначава по непрозрачен начин и ще действа при абсолютно затворени за широката публика врати.

По-добре късно

Ключова функция на комисията ще е да проверява дали договорните условия, които АПИ налага спрямо доставчиците на услуги, са "недискриминационни и отразяват коректно разходите и рисковете на страните по договора и дали не е налице необоснован отказ за сключване на договор от страна на лицето, събиращо пътни такси, или поставяне на необосновани или прекомерни изисквания във връзка със сключването на такъв".

Точно в такъв сценарий твърдеше, че е попаднала компанията "Телетол", която беше регистрирана като доставчик, но не получава договор и твърдеше, че АПИ не я допуска до интегриране към системата за винетки. Ако комисията беше създадена навреме, щеше да има орган (макар и не е ясно колко обективен), който поне формално да разгледа спора.

Досега имаше само един Национален доставчик на услуги - "Интелигентни трафик системи". Те получиха своя договор и интеграция със системата на АПИ ден преди общите условия за кандидатстване да бъдат публикувани на сайта на ведомството. Това говори за предварително познание на процеса и за по-изгодна позиция от другите потенциални кандидати на пазара.

Един затворен кръг

В комисията ще има седем членове - председател, заместник-председател, трима основни и двама резервни членове. Те трябва да имат висше образование в областта на правото, икономиката или информационните технологии и да са работили в областта поне седем години. Освен това при тях не трябва да е налице конфликт на интереси с АПИ или доставчиците на пътни такси, не трябва да са осъждани или лишавани от правото да заемат определена държавна длъжност или да упражняват определена професия или дейност.

Членовете ще се определят със заповед на регионалния министър и ще имат петгодишен мандат, като след това ще могат да бъдат назначени повторно. В проекта на правилника не е разписана процедурата по избор - дали ще е публичен конкурс или просто назначения. Тоест членовете може да са всякакви, удобни на регионалното министерство членове на практика. И ще са с неясна натовареност и заплащане.

Когато някоя от страните смята, че има необективен член на комисията, който попада в конфликт на интереси, ще може да отправи писмено мотивирано искане за отстраняването му. Председателят ще решава дали има основание за отвод, а ако става въпрос за самия него - зам.-председателят ще взима решението.

Зад скрити врати

Споровете ще се разглеждат без присъствието на страните въз основа на предоставени документи и становища. Ако е нужно, ще се провеждат и изслушвания за изясняване на значими факти и обстоятелства за правилното решаване на спора.

Публичността на процеса обаче е сведена до минимум: производството е поверително и материалите по спора се предоставят само на страните и техните представители, но няма да бъдат публикувани никъде.

За разлика от решенията на Комисията за защита на конкуренцията например протоколите на Помирителната комисия няма да са публични и ще се представят заверени копия на страните при поискване.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предлага нещо като ведомствена комисия за защита на конкуренцията в сферата на електронните винетки и тол-системата. Това е логична стъпка, тъй като въпросната т.нар. Помирителна комисия присъства в чл. 10з, ал. 5 от Закона за пътищата, а тази част от закона влезе в сила миналия септември. В момента предложенията са публикувани в www.strategy.bg за обществено обсъждане в срок от 30 дни.

Странното е, че проектът за правилник на комисията се появява в публичното пространство цели шест месеца след като системата за електронни винетки заработи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    7 човека ще си клатят краката и ще взимат заплати, за да може по веднъж на година да се гледа някакъв елементарен спор с елементарно заключение.

    Ето това му се вика двойна победа! Хем удължават допълнително чакането на Телетол, хем ще намерят място за още 7 търтеи от партията. При това публичен скандал им отвори широко вратите за подобна инициатива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK