Цял вагон жалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цял вагон жалби

Цял вагон жалби

Свързани с Ковачки дружества редовно спъват големите поръчки в жп сектора

Калина Горанова
7798 прочитания

© Капитал


Освен в класическите си сфери на бизнес като мините и енергетиката в последните няколко години Христо Ковачки демонстрира активност в жп сектора. Според източници от държавните жп дружества това е станало по-осезаемо от 2017 г. насам и се изразява основно в... обжалване на търгове за милиони, посредством индиректно свързани фирми.

ЖП сферата е благодатна почва за подобен бизнес модел. Обществените поръчки за модернизация на жп линии и подвижен състав са за стотици милиони държавни и европейски средства. Рискът от забавяне на проектите и загуба на тези пари е голям. Търговете на НКЖИ също така винаги са будели подозрение и никога не са били особено чисти. По думите на няколко източника обаче Ковачки е особено деен в обжалване без интерес към самата поръчка, като според тях обяснението би могло да бъде стремеж към успех в други сфери.

Търговете на НКЖИ

Най-големият търг на НКЖИ е за жп линията Елин Пелин - Костенец и е за над 1 млрд. лв. Проектът е по оперативна програма "Транспорт". Участъкът е с дължина 51 км, а поръчката е разделена на три лота.

За първата отсечка като победител беше определено турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин". Обединение "Интоса ЕПВ" ДЗЗД обжалва процедурата, а жалбата е уважена от КЗК. В Лот 3 на първо място е класирано обединение "Бyлpeйл 2018", в ĸoeтo влизaт ĸитaйcĸaтa Сhіnа Соmmunісаtіоnѕ Соnѕtruсtіоn Соmраnу и "Tpeйc – Coфия". Една от жалбите е на "Интоса ЕПК".

"Интоса КС" ДЗЗД пък е обжалвало и търга за жп линията Костенец - Септември. Строителството за 380 млн. лв. беше спечелено от обединение с румънско, испанско и българско участие в лицето на непозната "Транс логистика".

При проектирането и строителството на железопътен възел София и жп участък София - Волуяк с индикативна стойност 150 млн. лв. има жалба от "ЗГОП България". То е отстранено, тъй като не е покрило изискването за минимален оборот за последните 3 години от 88 млн. лв. По търга има още няколко жалби и КЗК отменя класирането на НКЖИ и връща процедурата за ново произнасяне.

Къде са връзките

Няколко източника на "Капитал", които отказват да застанат с имената си, свързват Ковачки именно с обединенията, в които участва италианската Todini (Интоса). От офиса на бизнесмена отказаха коментар дали са свързани с някое от обединенията, посочени от представители на жп сектора, както и какви са интересите му в жп сектора. Няколко неща обаче сочат натам.

Участниците в обединението "Интоса ЕПВ" са "СА.И.Е.", "Тодини конструциони дженерали С.П.А." и "Интегра конструкшън" КЗ ЛЛП. Собственик на "СА.И.Е", регистрирана преди време на ул. "Леге" 5, ет. 2 в столицата, е Петър Доганджийски. Той е в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". До средата на май негов съдружник в компанията е Емил Аргиров. Преди четири години той беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център - преди носеща името на партията на Ковечки ЛИДЕР.

Компанията "СА.И.Е" участва и в обединението, обжалвало търга за жп линията Костенец - Септември - "Интоса КС". В другото обединение - "Интоса ЕПК", вместо "СА.И.Е." участва "Енергоинвестинженеринг", което е собственост на свързаната с Ковачки "Топлофикация - Враца".

На същия адрес на ул. Леге 5, ет. 2 е регистрирана и "Тодини България", част от обединението "ЗГОП България" (модернизацията София - Волуяк). Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова, която през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, настоящ изпълнителен директор на "Топлофикация - София". Преди около 10 години регионален сайт съобщава, че Камелия Таскова е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР.

Взимане - даване и с БДЖ

Това не е единствената връзка на Ковачки с жп сектора. От 2015 г. той разполага със собствена транспортна компания "ТБД - Товарни превози", която е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол". Преди това Христо Ковачки ползваше услугите на държавната БДЖ, за да превозва въглищата от мините си, като в дадени моменти просрочваше задълженията си към държавния превозвач.

През "ТБД - Товарни превози" Ковачки обжалваше една от големите поръчки на "БДЖ - Пътнически превози" за ремонт на 30 локомотива. Търгът беше обявен през април 2018 г., а прогнозната стойност е 58 млн. лв. без ДДС. "ТБД - Товарни превози" жали изискването за 25 млн. лв. оборот за предходните 3 години. Жалбата не е уважена, но в крайна сметка през април 2019 г. процедурата е спряна, като БДЖ планира да ремонтира със собствени сили.

През "ТБД - Товарни превози" Ковачки кандидатства и в търга за ремонт на 9 електрически локомотива за срок от 3 години с прогнозна стойност 4 млн. лв. без ДДС. Той също е прекратен след одит на Министерството на транспорта.

Докато обжалва, от потребител на транспортните услуги на БДЖ Ковачки се превърна в доставчик на ток. През дружеството си "Гранд Енерджи Дистрибюшън" той спечели поръчките за доставка за 1 година на "БДЖ - Товарни превози" за 487 хил. лв. и на "БДЖ - Пътнически превози" за 15.2 млн. лв.

Пак свързано с него дружество - "ОЗК - Застраховане" има всички шансове да спечели търга за 18.7 млн. лв. за застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" на "БДЖ - Пътнически превози" за срок от 5 години, като резултатите от класирането по нея се очаква да бъдат обявени скоро. През "Атоменергоремонт" Ковачки спечели и търга за системите за сингализация на София - Волуяк.

Освен в класическите си сфери на бизнес като мините и енергетиката в последните няколко години Христо Ковачки демонстрира активност в жп сектора. Според източници от държавните жп дружества това е станало по-осезаемо от 2017 г. насам и се изразява основно в... обжалване на търгове за милиони, посредством индиректно свързани фирми.

ЖП сферата е благодатна почва за подобен бизнес модел. Обществените поръчки за модернизация на жп линии и подвижен състав са за стотици милиони държавни и европейски средства. Рискът от забавяне на проектите и загуба на тези пари е голям. Търговете на НКЖИ също така винаги са будели подозрение и никога не са били особено чисти. По думите на няколко източника обаче Ковачки е особено деен в обжалване без интерес към самата поръчка, като според тях обяснението би могло да бъде стремеж към успех в други сфери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK