С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 юни 2019, 13:00, 6229 прочитания

Цял вагон жалби

Свързани с Ковачки дружества редовно спъват големите поръчки в жп сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Ток, парно и боклуци...

Възкръсналата империя на Ковачки

Един човек владее целия цикъл в енергетиката: копае, транспортира, продава и изгаря. Христо Ковачки вече e най-големият търговец на ток и има империя за 1.5 млрд. лв.

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Как се промени бизнесът на Ковачки

Трансформацията от въглища към търговия с електроенергия

Кого обича "Топлофикация - София"

Фирма на Ковачки е избрана за посредник за продажба на електроенергията от столичното парно

Освен в класическите си сфери на бизнес като мините и енергетиката в последните няколко години Христо Ковачки демонстрира активност в жп сектора. Според източници от държавните жп дружества това е станало по-осезаемо от 2017 г. насам и се изразява основно в... обжалване на търгове за милиони, посредством индиректно свързани фирми.

ЖП сферата е благодатна почва за подобен бизнес модел. Обществените поръчки за модернизация на жп линии и подвижен състав са за стотици милиони държавни и европейски средства. Рискът от забавяне на проектите и загуба на тези пари е голям. Търговете на НКЖИ също така винаги са будели подозрение и никога не са били особено чисти. По думите на няколко източника обаче Ковачки е особено деен в обжалване без интерес към самата поръчка, като според тях обяснението би могло да бъде стремеж към успех в други сфери.


Търговете на НКЖИ

Най-големият търг на НКЖИ е за жп линията Елин Пелин - Костенец и е за над 1 млрд. лв. Проектът е по оперативна програма "Транспорт". Участъкът е с дължина 51 км, а поръчката е разделена на три лота.

За първата отсечка като победител беше определено турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин". Обединение "Интоса ЕПВ" ДЗЗД обжалва процедурата, а жалбата е уважена от КЗК. В Лот 3 на първо място е класирано обединение "Бyлpeйл 2018", в ĸoeтo влизaт ĸитaйcĸaтa Сhіnа Соmmunісаtіоnѕ Соnѕtruсtіоn Соmраnу и "Tpeйc – Coфия". Една от жалбите е на "Интоса ЕПК".



"Интоса КС" ДЗЗД пък е обжалвало и търга за жп линията Костенец - Септември. Строителството за 380 млн. лв. беше спечелено от обединение с румънско, испанско и българско участие в лицето на непозната "Транс логистика".

При проектирането и строителството на железопътен възел София и жп участък София - Волуяк с индикативна стойност 150 млн. лв. има жалба от "ЗГОП България". То е отстранено, тъй като не е покрило изискването за минимален оборот за последните 3 години от 88 млн. лв. По търга има още няколко жалби и КЗК отменя класирането на НКЖИ и връща процедурата за ново произнасяне.

Къде са връзките

Няколко източника на "Капитал", които отказват да застанат с имената си, свързват Ковачки именно с обединенията, в които участва италианската Todini (Интоса). От офиса на бизнесмена отказаха коментар дали са свързани с някое от обединенията, посочени от представители на жп сектора, както и какви са интересите му в жп сектора. Няколко неща обаче сочат натам.

Участниците в обединението "Интоса ЕПВ" са "СА.И.Е.", "Тодини конструциони дженерали С.П.А." и "Интегра конструкшън" КЗ ЛЛП. Собственик на "СА.И.Е", регистрирана преди време на ул. "Леге" 5, ет. 2 в столицата, е Петър Доганджийски. Той е в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". До средата на май негов съдружник в компанията е Емил Аргиров. Преди четири години той беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център - преди носеща името на партията на Ковечки ЛИДЕР.

Компанията "СА.И.Е" участва и в обединението, обжалвало търга за жп линията Костенец - Септември - "Интоса КС". В другото обединение - "Интоса ЕПК", вместо "СА.И.Е." участва "Енергоинвестинженеринг", което е собственост на свързаната с Ковачки "Топлофикация - Враца".

На същия адрес на ул. Леге 5, ет. 2 е регистрирана и "Тодини България", част от обединението "ЗГОП България" (модернизацията София - Волуяк). Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова, която през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, настоящ изпълнителен директор на "Топлофикация - София". Преди около 10 години регионален сайт съобщава, че Камелия Таскова е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР.

Взимане - даване и с БДЖ

Това не е единствената връзка на Ковачки с жп сектора. От 2015 г. той разполага със собствена транспортна компания "ТБД - Товарни превози", която е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол". Преди това Христо Ковачки ползваше услугите на държавната БДЖ, за да превозва въглищата от мините си, като в дадени моменти просрочваше задълженията си към държавния превозвач.

През "ТБД - Товарни превози" Ковачки обжалваше една от големите поръчки на "БДЖ - Пътнически превози" за ремонт на 30 локомотива. Търгът беше обявен през април 2018 г., а прогнозната стойност е 58 млн. лв. без ДДС. "ТБД - Товарни превози" жали изискването за 25 млн. лв. оборот за предходните 3 години. Жалбата не е уважена, но в крайна сметка през април 2019 г. процедурата е спряна, като БДЖ планира да ремонтира със собствени сили.

През "ТБД - Товарни превози" Ковачки кандидатства и в търга за ремонт на 9 електрически локомотива за срок от 3 години с прогнозна стойност 4 млн. лв. без ДДС. Той също е прекратен след одит на Министерството на транспорта.

Докато обжалва, от потребител на транспортните услуги на БДЖ Ковачки се превърна в доставчик на ток. През дружеството си "Гранд Енерджи Дистрибюшън" той спечели поръчките за доставка за 1 година на "БДЖ - Товарни превози" за 487 хил. лв. и на "БДЖ - Пътнически превози" за 15.2 млн. лв.
Пак свързано с него дружество - "ОЗК - Застраховане" има всички шансове да спечели търга за 18.7 млн. лв. за застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" на "БДЖ - Пътнически превози" за срок от 5 години, като резултатите от класирането по нея се очаква да бъдат обявени скоро. През "Атоменергоремонт" Ковачки спечели и търга за системите за сингализация на София - Волуяк.

Капитал брой 25

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Възкръсналата империя на Ковачки
  • Климатичният завой на България
  • Обратно броене в БСП

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот Президентът поиска решения за недействителните гласове и по-тежки наказания за контролирания вот

Радев обсъди проблемите на проведените избори с институции и експерти и призова за по-тежки наказания

9 дек 2019, 19 прочитания

Столичната община отказва да прилага собствените си мерки за мръсния въздух Столичната община отказва да прилага собствените си мерки за мръсния въздух

Въпреки че имаше основание да пусне "зелен билет" на стойност 1 лв., общината не реагира

9 дек 2019, 1081 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Седем екипа продължават в конкурса за новия облик на площад "Света Неделя"

Очаква се победителят между проектите на архитектурните бюра и консорциуми да стане известен в края на ноември

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10