Другото възможно бъдеще на Белене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Другото възможно бъдеще на Белене

Пред сградата на общината в гр. Белене стоят три чисто нови електрически велосипеда, прикрепени към зарядните си станции

Другото възможно бъдеще на Белене

Електрически велосипеди, пункт за билки, обучени гидове за Дунавския район, или как един град и едно село търсят нови идеи за развитие

7153 прочитания

Пред сградата на общината в гр. Белене стоят три чисто нови електрически велосипеда, прикрепени към зарядните си станции

© WWF


"Представете си някой ден да можете да стигнете от българския град Белене до германския Тутлинген само като следвате река Дунав. И то с електрически велосипед. Аз вярвам, че това ще е възможно." С тези думи ръководителят на проект LENA от страна на водещия партньор WWF - България, Диана Андреева представи на гражданите на град Белене новите електрически велосипеди пред сградата на общината.

България участва в проект LENA от началото на 2017-а година.

Велосипедите са три, а амбицията е голяма. Но не е невъзможно - втората най-голяма река в Европа прегръща с водите си 4 столици и свързва 10 държави. Проектът LENA, финансиран по Дунавската програма за сътрудничество Interreg, в който България участва от 2017 г., има за цел именно партньорството и споделянето на новите знания между районите по реката, както и създаването на нов екосъобразен бизнес.

Електрическото бъдещe

Първите стъпки към голямата идея вече са направени. Пред сградата на общината в гр. Белене стоят три чисто нови електрически велосипеда, прикрепени към зарядните си станции. И двете съоръжения са българско производство - колелетата са дело на варненската Eljoy, а станциите - на "Елпром ЕМЗ" със седалище гр. Шабла. Техните пропорции обаче са съобразени с тези на велосипедите и станциите към общините в другите държави по проекта.

Това позволява на потребителите да зареждат на всяка станция във всяка държава, докато пътуват по изготвените маршрути. В Белене те са общо 7, като част от тях са включени и в един от най-живописните веломаршрути в европейската мрежа - Евро Вело 6.

Средствата, отпуснати на общината за велосипедите, станциите и инфраструктурата са на стойност 7.3 хил. евро. Те идват по проекта LENA - "Местна икономика и опазване на природата в региона на река Дунав", с обща стойност за всички партньори 2.258 млн. евро. Финансирането е от Европейския фонд за регионално развитие и Инструмента за предприсъединителна помощ. На община Белене са отпуснати общо 62.5 хил. евро, а задължителното национално съфинансиране е 11 хил. евро.

...и Иваново

Достъп до велосипедите на общината получава всеки, който предостави лична карта на общинските служители. Използването им е напълно безплатно, но има ограничение във времето - до 3 часа. По-уверените колоездачи могат да пробват да стигнат с електрическото колело до съседното село Иваново, където имат възможност да го заредят или направо да вземат ново. Защото и община Иваново може да се похвали с три електрически велосипеда. Това е идеята на мрежата - да се прехвърля от община в община.

Налице са едва първите български стъпки в мащабния проект LENA. В него участват още Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватия, Словения и Германия. Всички те работят за устойчив транспорт и се опитват да развиват туризма. Затова и една от задачите към проекта, която вече е изпълнена, е обучението на местни за гидове в Дунавския район. Засега те са общо 97.

"Много хора си мислят, че развитието на икономиката и опазването на околната среда са несъвместими понятия. Ние искаме да покажем, че природното богатство може само да е в полза за икономиката и инвестициите", обяснява Андреева. Самият проект LENA обхваща 11 защитени територии, покриващи над 15 "Натура 2000" зони. В него са включени повече от половин милион души, живеещи в общности с нисък икономически статус. А предимство за тях може да се окаже именно природното богатство - по проекта е разработен цялостен анализ на природосъобразния бизнес и създаването на "зелени" работни места.

Партньори по проекта за България

- Водещ - WWF

- Община Белене

- Община Иваново

Прелестите на "Персина"

Някои от дейностите по проекта се реализират в природния парк "Персина" - уникално място в България, където гнездят редица редки и застрашени от изчезване птици. Паркът се простира по цялата дължина на Свищовско-Беленската низина, включително част от ограждащия стръмен дунавски бряг при Никопол и Свищов и всички български дунавски острови в тази част от река Дунав.

Достъпът до парка на остров Белене в момента е ограничен поради близостта на действащия затвор. Това обаче е възможно да се промени - планира се обособяване на нов веломаршрут, който да минава през резервата, при условие че програмата продължи и се получат съответните разрешителни. Естествено, за да не обезпокояват фауната в района, посетителите ще трябва да предупреждават предварително за намеренията си. А местни гидове ще ги развеждат из парка, като им обясняват за различните природни видове, както и исторически факти.

Билкарите на Иваново

В Иваново пък е изготвен план за изграждането на пункт за билки. Той ще е предпоставка за развитие на бизнес, като билки ще могат да събират и продават и физически лица, които искат да си осигурят доходи. Направена е и първата оценка на ресурсите от лечебни растения на територията на общината.

На територията на община Иваново се намират няколко природни забележителности. Такива са Ивановските скални църкви, резерватът "Русенски Лом" и скалният манастир "Свети Димитър". Те често се посещават от български и чуждестранни туристи. Ново предизвикателство за тези, които пътуват с обществен транспорт, може да е да стигнат до тези дестинации чрез електрическите велосипеди на общината.

"Тук местното население е предимно застаряващо. Хората обаче обичат природата и живеят сред нея. Този цех ще им даде възможност да припечелват. На този етап разполагаме само с проект, но се надяваме, че ще успеем да го реализираме с подкрепата на партньори", казва Галина Иларионова, която е проектен мениджър в община Иваново.

Именно ангажирането на местното население е една от водещите цели на програмата. Обмяната на добри практики от общините в различните държави пък помага за обучението на ценни кадри. За това разказва Дитер Шааб, който е представител на проекта от страната на германската община Тутлинген.

Съвети от Германия

"Миналата година в Тутлинген беше проведено обучение за т.нар. е-мениджъри от различни държави, участващи в проекта. Беше им обяснено за ползите от е-мобилността, както и за структурата на велосипедите. Те бяха обучени да ремонтират електрическите колела. Мотивацията на участниците обаче беше, че като се върнат, ще могат да работят на местно ниво, като се възползват от новите инсталации. Това е една чудесна възможност за развитието на туризма и местната икономика", отбелязва той.

Галя Стефанова, която е един от обучените е-мениджъри за община Белене, обяснява, че регионът има голяма нужда от подобни практики. "Всички много се радваме, като забелязваме как се развива градът. Проблемът на хората е, че нямат много възможности, липсват работни места", казва тя.

Важно е обаче да не се спира дотук. Затова правим всичко възможно проектът да продължи. Това обяви ръководителят на проекта от WWF Диана Андреева по време на закриващото събитие. "Спомням си, че учителката ми по история разказваше как проспериращите градове са се зараждали около големите реки.

Реката дава възможност на мястото да се развива", обяснява тя.

По проекта са създадени четири ръководства, които са фокусирани върху приобщаване на местните общности към важността на природата за икономиката и устойчивото използване на природното и културно наследство. Предвидено е и разширяването на достъпа до пазар на устойчиво получените природни продукти и мобилизирането на финансови средства за опазване на природата и свързаните с това работни места.

"Представете си някой ден да можете да стигнете от българския град Белене до германския Тутлинген само като следвате река Дунав. И то с електрически велосипед. Аз вярвам, че това ще е възможно." С тези думи ръководителят на проект LENA от страна на водещия партньор WWF - България, Диана Андреева представи на гражданите на град Белене новите електрически велосипеди пред сградата на общината.

България участва в проект LENA от началото на 2017-а година.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    "Представете си някой ден да можете да стигнете от българския град Белене до германския Тутлинген само като следвате река Дунав. И то с електрически велосипед. Аз вярвам, че това ще е възможно."
    Чудесна мечта. Жалко, че не е цел. За да се реализира тази мечта трябва да се развие и разшири икономиката и земеделието в региона Никопол-Белене-Свищов. В момента там на магия преживяват и оцеляват дребни земеделци, животновъди и търговци. А наемните работници са на минимална заплата. А за инфраструктурата да не отваряме въобще дума - дупка до дупка мале ле. В Сирия след бомбардировките има по-малко дупки отколкото в пътищата на региона. След 1990 г. 1 м. улуца и общински път не е направен. Само кърпежи, които след първия дъжд или сняг изчезват. А младите, като от чума бягат по-големите градове и чужбина.
    А проекта за елктрическите велосипеди е чудесен, само дето Белене се нуждае на живот от работеща икономика, която да се превърне в поминък и бъдеще.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.