// К1: Средата / Политика
Тол-системата: отложен старт, неясен обхват и още въпроси
Държавата ще трябва да промени Закона за пътищата отново, защото не може да спази собствените си срокове
Очакваните приходи от тол-такси са около 700 млн. лв., обяви днес министър Нанков, като преди година и половина искаше да са 1 млрд. лв. |
На това тайно място (дори на сайта на тол-системата като адрес за контакт е посочен този на пътната агенция на бул. "Македония" 3) журналисти бяха поканени за първи път, за да бъде представена "готовността на тол-системата". И подобно на сградата, в която се помещава, накратко, не е готова.
Истински разисквания по темата ще започнат другата седмица - на 3 юли министерството ще се срещне с превозвачите, а на 5 юли ще се проведе първото събрание на Обществения консултативен съвет по въпросите на тол-системата, където държавата официално ще си говори с превозвачите и изобщо заинтересованите лица.
На срещата с журналисти присъстваха и Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи, Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи, Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България, както и Мартин Димитров и Лиляна Деянова от "Телетол", които кандидатстваха като втори национален доставчик на услуги, сключиха договор, а след това пътната агенция изненадващо го прекратибез особено основателна причина.
От изявления на Лалов и Милтенова стана ясно, че чуват за срещите другата седмица за първи път, а от регионалното министерство отговориха, че ще ги поканят тази седмица официално.
На въпрос на "Капитал" защо едва на този етап се коментират темите за обхват и тарифи на тол-системата, зам.-министър Нанков напомни, че темата всъщност съществува още от 2015 г., когато Световната банка изготвя задание за провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител на тола. Защо оттогава досега не е воден дебат по темата Нанков не даде конкретен отговор. "По отношение на тарифирането сме в срокове", каза обаче той.
Гъста мъгла
От представянето пред журналисти стана ясно, че държавата изобщо не е готова с нито едно съществено решение по тол-системата. Обхватът на пътната мрежа, която ще се таксува, и размерът на тарифите, които тежкотоварните автомобили ще трябва да заплащат, ще са ясни чак в ранна есен. Нанков заяви, че няма да се таксуват 10 800 км пътища, както беше планирано, а по-малко, но това тепърва ще се уточнява.
Все пак ще се построи същото количество необходима инфраструктура, защото хипотетично може да се използва в бъдеще или пък за контрол на скоростта по пътищата, обясни той.
Срокът 16 август ще се спази само за "техническа готовност" - т.е. системата ще работи, но без да се таксуват реално камионите и автобусите. Те ще плащат винетки поне още три месеца след това.
Николай Нанков обяви, че предстоят поправки в Закона за пътищата, за да може държавата да нагласи сроковете спрямо своята готовност. Последните промени в закона бяха гласувани на второ четене от парламента през септември 2018 г. и гласяха, че от 16 август 2019 г. превозните средства с маса над 3,5 тона ще заплащат тол-такси.
![]() |
Сградата, в която се намира Националното тол управление, е в окаяно състояние, но самият етаж на НТУ е ремонтиран Фотограф: Велко Ангелов
|
По Закона за достъп до обществена информация "Капитал" получи протокол, подписан от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), с който двете страни се съгласяват, че към 15 май тол-системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания. Подобен протокол между другото е имало и за електронната винетка, но въпреки проведените предварителни тестове с нея възникнаха технически и организационни проблеми.
На въпрос на "Капитал" как ще се действа този път, за да не се повтори хаосът от далеч по-елементарната система за електронна винетка, Олег Асенов увери, че сега има по-голям човешки ресурс в тол-управлението. При въвеждането й в края на 2018г. в НТУ имаше общо 23-ма служители, докато сега Асенов се похвали, че в офиса работят 68 души, а когато се включи и т.нар. "тол-полиция", те стават общо 629.
Асенов обяви, че до момента са монтирани 65 от 100 нови рамки за контрол на тол-системата. Това са 30 рамки повече от монтираните според него през май, когато той даде интервю за "Капитал". Това показва, че срокът от 16 август може и да се спази, но трябва да се има предвид, че се прави временна система за трафика на място, прокарва се електричество и се узаконява строителството. От 1 юли започва преоборудването на съществуващите 195 рамки за следене на трафика.
Кой ще продава устройства
От прессъобщение на тол-управлението стана ясно още, че тестове от 16 август ще се правят с бордови устройства. Дотук все още не е ясно кой ще снабдява превозвачите с такива. До момента единственият доставчик на винетки и тол-услуги "Интелигентни трафик системи" е обявил, че ще предлага бордови устройства. Оказа се, че държавата още не е решила дали и тя ще прави това, а този избор ще се уточни с предстоящите промени в Закона за пътищата.
Другите възможности за таксуване ще са с маршрутни карти и GPS тракери.
Още по темата
Пътната агенция може да плати два пъти за един и същ ремонт
Търг за 700 хил. лв. за ремонт на тол управлението включва някои дейности, която трябва да са били изпълнени по друг договор
12 авг 2019От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози
Регионалното министерство отстъпва пред превозвачите, тарифите също ще падат
5 юли 2019ГЕРБ ще отлагат тол-системата за догодина и освобождават АПИ от събирането на таксите
С промените в Закона за пътищата държавата прехвърля таксуването към частните доставчици, какъвто в момента е само един
1 юли 2019Американска компания иска да е посредник при винетките и тол-таксите
"Конкорд смарт инфраструктура" е контролирана от двама американци и тепърва трябва да получи достъп до системата на АПИ
20 юни 2019Системата беше отложена, а големият въпрос е може ли АПИ да я поддържа
23 май 2019Очакваният провал на старта на тол-системата
Управляващите рязко загубиха увереността си кога могат да влязат в сила новите такси и ги отложиха най-рано за есента
16 май 2019Колко е трудно да продаваш винетки
Пътната агенция подписа договор с нов доставчик на винетки - "Телетол", след като месеци наред блокираше конкуренцията в сектора
16 май 2019Три месеца преди старта тол-системата е мистерия за бизнеса
Не може за всяко нещо да се ходи при Бойко Борисов, проблемът с администрацията е сериозен, твърдят превозвачите
14 май 2019
Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира
6 дек 2019, 489 прочитания

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права
6 дек 2019, 700 прочитания
5 дек 2019, 2438 прочитания
6 дек 2019, 2416 прочитания
6 дек 2019, 2360 прочитания
5 дек 2019, 2145 прочитания
5 дек 2019, 1679 прочитания
Като най-вероятен се сочи размерът на държавната субсидия да е 1% от минималната работна заплата