С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 юни 2019, 18:18, 7443 прочитания

Тол-системата: отложен старт, неясен обхват и още въпроси

Държавата ще трябва да промени Закона за пътищата отново, защото не може да спази собствените си срокове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Очакваните приходи от тол-такси са около 700 млн. лв., обяви днес министър Нанков, като преди година и половина искаше да са 1 млрд. лв.
Тол-системата си има дом. На третия етаж на сградата на Научноизследователския строителен институт, на ул. "Никола Петков" 86 в столичния квартал "Овча купел" се намира Националното тол-управление (НТУ), което отговаря за електронните винетки и тол-системата. Сградата е в сравнително лошо състояние, на фасадата й виси огромен транспарант с надпис "Дава се под наем", а на един от етажите се помещава дори нещо като хале на българска модна марка.

На това тайно място (дори на сайта на тол-системата като адрес за контакт е посочен този на пътната агенция на бул. "Македония" 3) журналисти бяха поканени за първи път, за да бъде представена "готовността на тол-системата". И подобно на сградата, в която се помещава, накратко, не е готова.


От отговорите на Николай Нанков, зам.-министър на регионалното развитие, и Олег Асенов, директор на Националното тол-управление, вече официално стана ясно, че тол-системата се изтегля напред във времето за неопределен период, а в разгара на лятото ще се взимат ключови решения като кои пътища ще се таксуват и колко ще струват.


Истински разисквания по темата ще започнат другата седмица - на 3 юли министерството ще се срещне с превозвачите, а на 5 юли ще се проведе първото събрание на Обществения консултативен съвет по въпросите на тол-системата, където държавата официално ще си говори с превозвачите и изобщо заинтересованите лица.

На срещата с журналисти присъстваха и Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи, Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи, Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България, както и Мартин Димитров и Лиляна Деянова от "Телетол", които кандидатстваха като втори национален доставчик на услуги, сключиха договор, а след това пътната агенция изненадващо го прекратибез особено основателна причина.



От изявления на Лалов и Милтенова стана ясно, че чуват за срещите другата седмица за първи път, а от регионалното министерство отговориха, че ще ги поканят тази седмица официално.


На въпрос на "Капитал" защо едва на този етап се коментират темите за обхват и тарифи на тол-системата, зам.-министър Нанков напомни, че темата всъщност съществува още от 2015 г., когато Световната банка изготвя задание за провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител на тола. Защо оттогава досега не е воден дебат по темата Нанков не даде конкретен отговор. "По отношение на тарифирането сме в срокове", каза обаче той.

Гъста мъгла

От представянето пред журналисти стана ясно, че държавата изобщо не е готова с нито едно съществено решение по тол-системата. Обхватът на пътната мрежа, която ще се таксува, и размерът на тарифите, които тежкотоварните автомобили ще трябва да заплащат, ще са ясни чак в ранна есен. Нанков заяви, че няма да се таксуват 10 800 км пътища, както беше планирано, а по-малко, но това тепърва ще се уточнява.

Все пак ще се построи същото количество необходима инфраструктура, защото хипотетично може да се използва в бъдеще или пък за контрол на скоростта по пътищата, обясни той.


Срокът 16 август ще се спази само за "техническа готовност" - т.е. системата ще работи, но без да се таксуват реално камионите и автобусите. Те ще плащат винетки поне още три месеца след това.

Николай Нанков обяви, че предстоят поправки в Закона за пътищата, за да може държавата да нагласи сроковете спрямо своята готовност.
Последните промени в закона бяха гласувани на второ четене от парламента през септември 2018 г. и гласяха, че от 16 август 2019 г. превозните средства с маса над 3,5 тона ще заплащат тол-такси.

Сградата, в която се намира Националното тол управление, е в окаяно състояние, но самият етаж на НТУ е ремонтиран

Фотограф: Велко Ангелов
Колко точно са готови дотук

По Закона за достъп до обществена информация "Капитал" получи протокол, подписан от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), с който двете страни се съгласяват, че към 15 май тол-системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания. Подобен протокол между другото е имало и за електронната винетка, но въпреки проведените предварителни тестове с нея възникнаха технически и организационни проблеми.

На въпрос на "Капитал" как ще се действа този път, за да не се повтори хаосът от далеч по-елементарната система за електронна винетка, Олег Асенов увери, че сега има по-голям човешки ресурс в тол-управлението. При въвеждането й в края на 2018г. в НТУ имаше общо 23-ма служители, докато сега Асенов се похвали, че в офиса работят 68 души, а когато се включи и т.нар. "тол-полиция", те стават общо 629.

Асенов обяви, че до момента са монтирани 65 от 100 нови рамки за контрол на тол-системата. Това са 30 рамки повече от монтираните според него през май, когато той даде интервю за "Капитал". Това показва, че срокът от 16 август може и да се спази, но трябва да се има предвид, че се прави временна система за трафика на място, прокарва се електричество и се узаконява строителството. От 1 юли започва преоборудването на съществуващите 195 рамки за следене на трафика.

Кой ще продава устройства

От прессъобщение на тол-управлението стана ясно още, че тестове от 16 август ще се правят с бордови устройства. Дотук все още не е ясно кой ще снабдява превозвачите с такива. До момента единственият доставчик на винетки и тол-услуги "Интелигентни трафик системи" е обявил, че ще предлага бордови устройства. Оказа се, че държавата още не е решила дали и тя ще прави това, а този избор ще се уточни с предстоящите промени в Закона за пътищата.

Другите възможности за таксуване ще са с маршрутни карти и GPS тракери.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трудните книжки Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 489 прочитания

Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България" 1 Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България"

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права

6 дек 2019, 700 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите

Като най-вероятен се сочи размерът на държавната субсидия да е 1% от минималната работна заплата

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10