С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 юни 2019, 17:34, 7006 прочитания

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

За първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на София и Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да се ограничи вносът в България на употребявани автомобили под екостандарта Euro 4, предвижда проектът на Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, който е качен на страницата на екоминистерството за обществено обсъждане. Ако бъдат одобрени, мерките трябва да влязат в сила от следващата година.

Леко закъснели, но пак добре


За въвеждането на ограничения върху вноса на коли втора ръка в България се говори от години, но това е първата програма на правителството с някакви конкретни, макар и непълни предложения. Те предвиждат "българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Euro 4, с главната цел от предотвратяване на "изхвърлянето" на стари дизелови превозни средства на българския пазар", се казва в проекта.

Екостандартът Euro 4 влезе в сила през 2005 г., което означава, че в евентуалната забрана ще попадне вносът на всички автомобили над 15 години. Като ефект от мерките в министерството на околната среда очакват "делът на автомобилите със стандарт Euro 5 и 6 да се увеличи, както се очаква и ускоряване на преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили". Ако изискването за Euro 4 обаче остане така записано, то означава, че след няколко години пак ще се внасят автомобили над 15 години. Освен ако ограничението не се актуализира всяка или през няколко години.

В проекта на екоминистерството се казва, че въвеждането на ограничения върху вноса на по-стари автомобили зависи не само от волята на държавата, но и от разрешение от страна на Европейската комисия, тъй като може да наруши правилата за свободно движение на стоки, хора и капитали. Ето защо се предвиждат и по-широки мерки. Сред другите предвиждани и обсъждани е въвеждането на нова система за проверка на превозните средства. Тя ще позволява отнемане на регистрацията на превозни средства, които не отговарят на необходимите еко стандарти, "например такива с отстранен катализатор или филтър за дизелови частици". Друга идея е възприемането на субсидирано приемане за скрап на стари дизелови превозни средства.



В проекта за първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на градовете. То ще стане възможно чрез въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) първо в София и Пловдив. Министерството на околната среда очаква това "индиректно да спомогне за увеличаване темпото на модернизация на автопарка". Забраната ще важи за коли с Euro 1 или без никакъв стандарт.

Един стар автопарк

Въпреки мерките срещу старите коли в цяла Европа, България досега изостава значително от тенденциите. През миналата година за първи път дизеловите превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в целия автопарк са повече: 1.66 млн. спрямо 1.59 млн. бензинови. От новорегистрираните през 2018 г. към 320 хиляди МПС 65% са над десетгодишна възраст, като голяма част от тях са дизели. И макар през тази година да се забелязва забавяне на пазара на употребявани коли, продажбите им са далеч повече от тези на нови коли.

България има най-стария автопарк в Европейския съюз - средната възраст на колите е около 19 години спрямо 11 години в целия ЕС. От 3.66 млн. МПС по пътищата, 65% са над 15 години (тези над 20 години са 38% от всички).

Евентуалното приемане на предложенията в проекта на екоминистерството ще са стъпка в правилната посока, но недостатъчна, и то в сравнение с някои от държавите в региона. Румъния отдавна има ограничение върху вноса на употребявани коли под Euro 4. От началото на тази година Албания забрани импорта на автомобили над 10 години. Още през 2014 г. Азербайджан въведе граница за вноса на коли втора ръка от Euro 4 нагоре. От 1 юни тази в Босна и Херцеговина пък е Euro 5.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегалсвуа избора на Гешев за галвен прокурор

13 ное 2019, 1228 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 2558 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа

И още: България ще се забави с чакалнята за еврозоната; Три варианта се обсъждат за партийните субсидии; Депутатите бързат да отхвърлят ветото за дивото къмпингуване

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10