С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 26 юни 2019, 17:34, 5864 прочитания

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

За първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на София и Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да се ограничи вносът в България на употребявани автомобили под екостандарта Euro 4, предвижда проектът на Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, който е качен на страницата на екоминистерството за обществено обсъждане. Ако бъдат одобрени, мерките трябва да влязат в сила от следващата година.

Леко закъснели, но пак добре


За въвеждането на ограничения върху вноса на коли втора ръка в България се говори от години, но това е първата програма на правителството с някакви конкретни, макар и непълни предложения. Те предвиждат "българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Euro 4, с главната цел от предотвратяване на "изхвърлянето" на стари дизелови превозни средства на българския пазар", се казва в проекта.

Екостандартът Euro 4 влезе в сила през 2005 г., което означава, че в евентуалната забрана ще попадне вносът на всички автомобили над 15 години. Като ефект от мерките в министерството на околната среда очакват "делът на автомобилите със стандарт Euro 5 и 6 да се увеличи, както се очаква и ускоряване на преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили". Ако изискването за Euro 4 обаче остане така записано, то означава, че след няколко години пак ще се внасят автомобили над 15 години. Освен ако ограничението не се актуализира всяка или през няколко години.

В проекта на екоминистерството се казва, че въвеждането на ограничения върху вноса на по-стари автомобили зависи не само от волята на държавата, но и от разрешение от страна на Европейската комисия, тъй като може да наруши правилата за свободно движение на стоки, хора и капитали. Ето защо се предвиждат и по-широки мерки. Сред другите предвиждани и обсъждани е въвеждането на нова система за проверка на превозните средства. Тя ще позволява отнемане на регистрацията на превозни средства, които не отговарят на необходимите еко стандарти, "например такива с отстранен катализатор или филтър за дизелови частици". Друга идея е възприемането на субсидирано приемане за скрап на стари дизелови превозни средства.



В проекта за първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на градовете. То ще стане възможно чрез въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) първо в София и Пловдив. Министерството на околната среда очаква това "индиректно да спомогне за увеличаване темпото на модернизация на автопарка". Забраната ще важи за коли с Euro 1 или без никакъв стандарт.

Един стар автопарк

Въпреки мерките срещу старите коли в цяла Европа, България досега изостава значително от тенденциите. През миналата година за първи път дизеловите превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в целия автопарк са повече: 1.66 млн. спрямо 1.59 млн. бензинови. От новорегистрираните през 2018 г. към 320 хиляди МПС 65% са над десетгодишна възраст, като голяма част от тях са дизели. И макар през тази година да се забелязва забавяне на пазара на употребявани коли, продажбите им са далеч повече от тези на нови коли.

България има най-стария автопарк в Европейския съюз - средната възраст на колите е около 19 години спрямо 11 години в целия ЕС. От 3.66 млн. МПС по пътищата, 65% са над 15 години (тези над 20 години са 38% от всички).

Евентуалното приемане на предложенията в проекта на екоминистерството ще са стъпка в правилната посока, но недостатъчна, и то в сравнение с някои от държавите в региона. Румъния отдавна има ограничение върху вноса на употребявани коли под Euro 4. От началото на тази година Албания забрани импорта на автомобили над 10 години. Още през 2014 г. Азербайджан въведе граница за вноса на коли втора ръка от Euro 4 нагоре. От 1 юни тази в Босна и Херцеговина пък е Euro 5.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества "Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества

Преди второ четене на Закона за публичните предприятия има постъпили четири пакета предложения за промени от депутати

23 юли 2019, 116 прочитания

Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция

Инвеститорският интерес остава висок, а доходността по новата емисия 20-годишни облигации се понижи

23 юли 2019, 251 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа

И още: България ще се забави с чакалнята за еврозоната; Три варианта се обсъждат за партийните субсидии; Депутатите бързат да отхвърлят ветото за дивото къмпингуване

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото