С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 26 юни 2019, 17:34, 6712 прочитания

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

За първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на София и Пловдив

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да се ограничи вносът в България на употребявани автомобили под екостандарта Euro 4, предвижда проектът на Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, който е качен на страницата на екоминистерството за обществено обсъждане. Ако бъдат одобрени, мерките трябва да влязат в сила от следващата година.

Леко закъснели, но пак добре


За въвеждането на ограничения върху вноса на коли втора ръка в България се говори от години, но това е първата програма на правителството с някакви конкретни, макар и непълни предложения. Те предвиждат "българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Euro 4, с главната цел от предотвратяване на "изхвърлянето" на стари дизелови превозни средства на българския пазар", се казва в проекта.

Екостандартът Euro 4 влезе в сила през 2005 г., което означава, че в евентуалната забрана ще попадне вносът на всички автомобили над 15 години. Като ефект от мерките в министерството на околната среда очакват "делът на автомобилите със стандарт Euro 5 и 6 да се увеличи, както се очаква и ускоряване на преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили". Ако изискването за Euro 4 обаче остане така записано, то означава, че след няколко години пак ще се внасят автомобили над 15 години. Освен ако ограничението не се актуализира всяка или през няколко години.

В проекта на екоминистерството се казва, че въвеждането на ограничения върху вноса на по-стари автомобили зависи не само от волята на държавата, но и от разрешение от страна на Европейската комисия, тъй като може да наруши правилата за свободно движение на стоки, хора и капитали. Ето защо се предвиждат и по-широки мерки. Сред другите предвиждани и обсъждани е въвеждането на нова система за проверка на превозните средства. Тя ще позволява отнемане на регистрацията на превозни средства, които не отговарят на необходимите еко стандарти, "например такива с отстранен катализатор или филтър за дизелови частици". Друга идея е възприемането на субсидирано приемане за скрап на стари дизелови превозни средства.



В проекта за първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на градовете. То ще стане възможно чрез въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) първо в София и Пловдив. Министерството на околната среда очаква това "индиректно да спомогне за увеличаване темпото на модернизация на автопарка". Забраната ще важи за коли с Euro 1 или без никакъв стандарт.

Един стар автопарк

Въпреки мерките срещу старите коли в цяла Европа, България досега изостава значително от тенденциите. През миналата година за първи път дизеловите превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в целия автопарк са повече: 1.66 млн. спрямо 1.59 млн. бензинови. От новорегистрираните през 2018 г. към 320 хиляди МПС 65% са над десетгодишна възраст, като голяма част от тях са дизели. И макар през тази година да се забелязва забавяне на пазара на употребявани коли, продажбите им са далеч повече от тези на нови коли.

България има най-стария автопарк в Европейския съюз - средната възраст на колите е около 19 години спрямо 11 години в целия ЕС. От 3.66 млн. МПС по пътищата, 65% са над 15 години (тези над 20 години са 38% от всички).

Евентуалното приемане на предложенията в проекта на екоминистерството ще са стъпка в правилната посока, но недостатъчна, и то в сравнение с някои от държавите в региона. Румъния отдавна има ограничение върху вноса на употребявани коли под Euro 4. От началото на тази година Албания забрани импорта на автомобили над 10 години. Още през 2014 г. Азербайджан въведе граница за вноса на коли втора ръка от Euro 4 нагоре. От 1 юни тази в Босна и Херцеговина пък е Euro 5.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 959 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София 1 БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 728 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Оставка на шефа на строителния надзор в София, рекордни жеги в Европа

И още: България ще се забави с чакалнята за еврозоната; Три варианта се обсъждат за партийните субсидии; Депутатите бързат да отхвърлят ветото за дивото къмпингуване

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател