Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

Екоминистерството предлага забрана на вноса на коли, произведени преди 2005 г.

За първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на София и Пловдив

Константин Николов
9466 прочитания

© Юлия Лазарова


Да се ограничи вносът в България на употребявани автомобили под екостандарта Euro 4, предвижда проектът на Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, който е качен на страницата на екоминистерството за обществено обсъждане. Ако бъдат одобрени, мерките трябва да влязат в сила от следващата година.

Леко закъснели, но пак добре

За въвеждането на ограничения върху вноса на коли втора ръка в България се говори от години, но това е първата програма на правителството с някакви конкретни, макар и непълни предложения. Те предвиждат "българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Euro 4, с главната цел от предотвратяване на "изхвърлянето" на стари дизелови превозни средства на българския пазар", се казва в проекта.

Екостандартът Euro 4 влезе в сила през 2005 г., което означава, че в евентуалната забрана ще попадне вносът на всички автомобили над 15 години. Като ефект от мерките в министерството на околната среда очакват "делът на автомобилите със стандарт Euro 5 и 6 да се увеличи, както се очаква и ускоряване на преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили". Ако изискването за Euro 4 обаче остане така записано, то означава, че след няколко години пак ще се внасят автомобили над 15 години. Освен ако ограничението не се актуализира всяка или през няколко години.

В проекта на екоминистерството се казва, че въвеждането на ограничения върху вноса на по-стари автомобили зависи не само от волята на държавата, но и от разрешение от страна на Европейската комисия, тъй като може да наруши правилата за свободно движение на стоки, хора и капитали. Ето защо се предвиждат и по-широки мерки. Сред другите предвиждани и обсъждани е въвеждането на нова система за проверка на превозните средства. Тя ще позволява отнемане на регистрацията на превозни средства, които не отговарят на необходимите еко стандарти, "например такива с отстранен катализатор или филтър за дизелови частици". Друга идея е възприемането на субсидирано приемане за скрап на стари дизелови превозни средства.

В проекта за първи път официално се говори и за ограничаване на достъпа на по-стари автомобили до центровете на градовете. То ще стане възможно чрез въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) първо в София и Пловдив. Министерството на околната среда очаква това "индиректно да спомогне за увеличаване темпото на модернизация на автопарка". Забраната ще важи за коли с Euro 1 или без никакъв стандарт.

Един стар автопарк

Въпреки мерките срещу старите коли в цяла Европа, България досега изостава значително от тенденциите. През миналата година за първи път дизеловите превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в целия автопарк са повече: 1.66 млн. спрямо 1.59 млн. бензинови. От новорегистрираните през 2018 г. към 320 хиляди МПС 65% са над десетгодишна възраст, като голяма част от тях са дизели. И макар през тази година да се забелязва забавяне на пазара на употребявани коли, продажбите им са далеч повече от тези на нови коли.

България има най-стария автопарк в Европейския съюз - средната възраст на колите е около 19 години спрямо 11 години в целия ЕС. От 3.66 млн. МПС по пътищата, 65% са над 15 години (тези над 20 години са 38% от всички).

Евентуалното приемане на предложенията в проекта на екоминистерството ще са стъпка в правилната посока, но недостатъчна, и то в сравнение с някои от държавите в региона. Румъния отдавна има ограничение върху вноса на употребявани коли под Euro 4. От началото на тази година Албания забрани импорта на автомобили над 10 години. Още през 2014 г. Азербайджан въведе граница за вноса на коли втора ръка от Euro 4 нагоре. От 1 юни тази в Босна и Херцеговина пък е Euro 5.

Да се ограничи вносът в България на употребявани автомобили под екостандарта Euro 4, предвижда проектът на Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, който е качен на страницата на екоминистерството за обществено обсъждане. Ако бъдат одобрени, мерките трябва да влязат в сила от следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Напълно справедливо. Малките автомобили на старо вече струват около 2 хиляди лева. Всеки българин има плазма у тях, ако нямат 2000 за такъв автомобил - нямам думи.

    Дори държави с по-ниски доходи като Албания и Босна вече са по-напред от нас в изискванията. И кога най-сетне ще се регулира наличието на катализатори?! Говори се от една петилетка конкретно за последното!

  • 2
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Докато стане факт, ще се окаже, че е забранен вносът на 15+ годишни коли. Ами нормално, за кога да се внасят.
    Всички обаче са се вторачили в личните дизели, а за камиони, автобуси, локомотиви се мълчи.

  • 3
    crusible avatar :-?
    crusible

    До коментар [#2] от "Костадин Иванов":

    Разбира се, че са се вторачили в автомобилите, тъй като са в порядъци повече спрямо споменатите от теб камиони и т.н. Относителното замърсяване на тежкотоварните мпс-та в големите градове, където е проблема основно е НИЩОЖНО спрямо милионите лични автомобили, които се карат всеки ден и чиято транспортна ефективност е под всякаква критика заради масовото возене на един човек в кола.

    Иначе, абсолютно подкрепям забраната. Твърде много закъсняла, но взе пак дано я дочакаме. Аз дори бих бключил и евро 4 за дизелите.

  • 4
    wfe47469874 avatar :-|
    TVV

    Най-накрая!

  • 5
    njt1426861816395296 avatar :-|
    George S

    "както се очаква и ускоряване на преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили"

    Какъв е проблема да се карат нови дизели ? Дали ще караш евро 6 дизел или евро 6 бензин каква е разликата?

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#3] от "crusible":
    С риск да ви откъсна от удобната мантра, че най-големите замърсители са автомобилите, ще ви информирам, че не са те!
    Разбира се горещо поддържам забраната за внос на бараки, ботори, варели, без да е изчерпателен списъкът ми от осмиващи термини относно подлежащите на изхвълрляне коли, които нашите автотърговци лакомо купуват на едро и товарят десетки автовози дневно от 1990 година!
    Тъй като съм участвал лично на повече от пет семинара по темата през годините назад, мога да ви споделя интересният факт, че не автомобилите, а заводите и електроцентралите използващи изкопаеми горива са най-големите замърсители в световен мащаб. Може да се добави и използването на въглища, и други подобни за битово отопление в различните части на света, както и доста сериозно у нас.
    Автомобилите имат катализатори, филтри, очистващи системи и се подчиняват на стандарти. Лечението на проблема с нивата на замърсяване от автомобилите били те тежки или леки, без да омаловажавам ни най-малко и техният сериозен принос в мръсният отпечатък оставян от цивилизацията ни върху лицето на планетата, се нарича реален контрол на пунктовете за ГТП! Колкото по-стар е автомобилът, толкова по-често трябва да ходи на преглед - като при хората е. И когато отиде на преглед, този който го пусне да се движи по пътната мрежа, без да си покрива техническите показатели и параметри, носи отговорността за всички последствия! Толкова е просто.
    Няма как да сложиш газоанализатора в ауспуха на колата, той да ти даде завишени стойности, но ти да пуснеш ботора да си кара само, за да му вземеш 36/42 лв за прегледа! Ако контролиращите контролират ефективно и безкомпромисно, останалите неща, за които се дискутира ще се регулерат, като последствие. Това е така, защото те самите са следствие на практическата липса на контрол и активно правоприлагане у нас. Когато димящ, като лулата на мира, крив от собственото си тегло автомобил мине покрай полицейска кола или пост, ченгетата му се присмиват вместо да го спрат от движение на момента, да го задължат да си ремонтира, ако иска колата и тогава да мине през КАТ, за да му я пуснат в движение. Пък да видим тогава на колко ще им излезе сметката да купуват такива коли или изобщо коли над 15 години, които са за тотален, тежък и скъп ремонт.
    С безмислени ограничения и поставяне на врата в полето обикновено не се постига абсолютно нищо.

  • 7
    crusible avatar :-P
    crusible

    Чичи, къде прочете да съм написал, че най-големите замърсители въобще са автомобилите? Хайде пак ми прочети мнението, защото явно пропускаш идеята.

    За фабриките и ГТП спор нямаме!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK