С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 26 юни 2019, 19:51, 4679 прочитания

Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25

Според председателя на парламента Караянчева това ще става в Русия, според военното министерство – в Беларус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според Министерството на отбраната ремонтът на Су-25 у нас би приземил щурмовата ни авиация за 2-3 години.
Поредната странна интрига зрее в редовете на управляващата коалиция, този път по повод една от многомилионните поръчки за поддръжка на военната техника на армията. Министерството на отбраната опроверга днес твърдението на председателя на парламента Цвета Караянчева, че руски специалисти ще ремонтират у нас щурмовите ни самолети Су-25. От ведомството на Красимир Каракачанов изненадващо обявиха, че плановете машини да се поправят в Беларус в проект на стойност близо 100 млн. лв. с ДДС не са променяни.

"Сключеният договор с ОАО "АРЗ 558" за ремонт на Су-25 от състава на българските ВВС е в сила... За започване на ремонтните дейности е необходимо авансово плащане от българската страна, за което процедурата е в ход", коментираха от Министерството на отбраната (МО) в отговор на въпрос на "Капитал". От ведомството добавят, че не знаят да са водени разговори с Русия да поеме поръчката, ако договорът с Беларус се провали. "Самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България в завода "Авионамс" и страната ни отправя покана към Русия в ускорени срокове руски инженери и специалисти да се включат в дейностите по ремонта", се твърдеше само ден по-рано в официалното съобщение на Цвета Караянчева след завръщането й от Русия и разговора й с външния министър на страната Сергей Лавров.


В днешния си коментар за "Капитал" Министерството на отбраната отново защити вече изразяваната теза на Красимир Каракачанов, че българският завод "Авионамс" не би могъл да извърши ремонта на Су-25. "Засега няма такива планове по една причина, а именно: Ако се предприеме алтернативен подход с място на изпълнение на ремонта на територията на страната (например "Авионамс" - бивш "ТЕРЕМ – Г. Бенковски" - Пловдив), то възстановяването на способностите за ремонт на Су-25 в рамките на местната индустрия, по оценка на специалистите, ще отнеме от 2 до 3 години и значителни финансови средства, като в същото време ВВС ще са прекратили полетите със самолетите Су-25.", твърдят от МО.

Изявлението на Цвета Караянчева е изненадващо не само защото тя няма нищо общо с модернизацията на армията и националната отбрана, но и в контекста на решението на правителството от миналата седмица да разхлаби търговския режим спрямо Беларус, което беше взето именно заради ремонта на Су-25. "На свое заседание на 19 юни 2019 г. Министерският съвет (МС) прие допълнение в ПМС № 91 от 9.04.2001 г., предложено от министрите на отбраната и на икономиката, с което се изяснява, че няма наложени ембаргови ограничения по отношение на ремонта и поддръжката на техника на въоръжение в Българската армия по договори с Беларус", коментират по този повод от МО за "Капитал".

Конкретната причина за решението на МС от миналата седмица е, че в началото на май военното министерство се опита да преведе 82 млн. лв. на белоруския авиоремонтен завод, но парите бяха спрени от банката-посредник заради оръжейното ембарго срещу режима на Лукашенко. Санкциите са наложени още през 2004 г. и важат за оръжия и оборудване, които биха могли да се използват за вътрешни репресии. Съветът на ЕС удължи ембаргото срещу Беларус с още една година през февруари. Според тълкуванието на военното ни министерство обаче ограничението не се отнася за ремонта ни поддръжката на бойната ни техника. С настоящото решение на Министерски съвет това се записва изрично в постановлението.



За момента очевидният разнобой между председателката на парламента (от ГЕРБ) и военния министър (от ВМРО) няма официално обяснение. Една от много вероятните причини е, че управляващите в момента усилено събират пари за финансиране на предстоящата сделка за новите изтребители F-16 в размер на между 2 и 2.2 млрд. лв., която ще трябва да бъде платена накуп. За целта правителството дори продаде облигации за около 300 млн. лв. и се готви още веднъж да емитира ценни книжа до края на годината. При това положение е много възможно всички останали инвестиционни проекти на военните да бъдат поставени на трупчета поне до следващата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества "Атака" опитва да измъкне ББР от новите правила за държавните дружества

Преди второ четене на Закона за публичните предприятия има постъпили четири пакета предложения за промени от депутати

23 юли 2019, 49 прочитания

Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция Държавата продаде ДЦК за още 200 млн. лв., другата седмица предлага нова порция

Инвеститорският интерес остава висок, а доходността по новата емисия 20-годишни облигации се понижи

23 юли 2019, 230 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Битката за общественото радио

Най-важното е медиата да прави качествена и безпристрастна журналистика

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми