Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25

Сключеният договор с беларуската компания ОАО "АРЗ 558" за ремонт на Су-25 от състава на Българските ВВС е в сила, твърдят от Министерството на отбраната

Разнобой сред управляващите за ремонта на Су-25

Според председателя на парламента Караянчева това ще става в Русия, според военното министерство – в Беларус

Момчил Милев
6993 прочитания

Сключеният договор с беларуската компания ОАО "АРЗ 558" за ремонт на Су-25 от състава на Българските ВВС е в сила, твърдят от Министерството на отбраната

© Reuters


Според Министерството на отбраната ремонтът на Су-25 у нас би приземил щурмовата ни авиация за 2-3 години.

Поредната странна интрига зрее в редовете на управляващата коалиция, този път по повод една от многомилионните поръчки за поддръжка на военната техника на армията. Министерството на отбраната опроверга днес твърдението на председателя на парламента Цвета Караянчева, че руски специалисти ще ремонтират у нас щурмовите ни самолети Су-25. От ведомството на Красимир Каракачанов изненадващо обявиха, че плановете машини да се поправят в Беларус в проект на стойност близо 100 млн. лв. с ДДС не са променяни.

"Сключеният договор с ОАО "АРЗ 558" за ремонт на Су-25 от състава на българските ВВС е в сила... За започване на ремонтните дейности е необходимо авансово плащане от българската страна, за което процедурата е в ход", коментираха от Министерството на отбраната (МО) в отговор на въпрос на "Капитал". От ведомството добавят, че не знаят да са водени разговори с Русия да поеме поръчката, ако договорът с Беларус се провали. "Самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България в завода "Авионамс" и страната ни отправя покана към Русия в ускорени срокове руски инженери и специалисти да се включат в дейностите по ремонта", се твърдеше само ден по-рано в официалното съобщение на Цвета Караянчева след завръщането й от Русия и разговора й с външния министър на страната Сергей Лавров.

В днешния си коментар за "Капитал" Министерството на отбраната отново защити вече изразяваната теза на Красимир Каракачанов, че българският завод "Авионамс" не би могъл да извърши ремонта на Су-25. "Засега няма такива планове по една причина, а именно: Ако се предприеме алтернативен подход с място на изпълнение на ремонта на територията на страната (например "Авионамс" - бивш "ТЕРЕМ – Г. Бенковски" - Пловдив), то възстановяването на способностите за ремонт на Су-25 в рамките на местната индустрия, по оценка на специалистите, ще отнеме от 2 до 3 години и значителни финансови средства, като в същото време ВВС ще са прекратили полетите със самолетите Су-25.", твърдят от МО.

Изявлението на Цвета Караянчева е изненадващо не само защото тя няма нищо общо с модернизацията на армията и националната отбрана, но и в контекста на решението на правителството от миналата седмица да разхлаби търговския режим спрямо Беларус, което беше взето именно заради ремонта на Су-25. "На свое заседание на 19 юни 2019 г. Министерският съвет (МС) прие допълнение в ПМС № 91 от 9.04.2001 г., предложено от министрите на отбраната и на икономиката, с което се изяснява, че няма наложени ембаргови ограничения по отношение на ремонта и поддръжката на техника на въоръжение в Българската армия по договори с Беларус", коментират по този повод от МО за "Капитал".

Конкретната причина за решението на МС от миналата седмица е, че в началото на май военното министерство се опита да преведе 82 млн. лв. на белоруския авиоремонтен завод, но парите бяха спрени от банката-посредник заради оръжейното ембарго срещу режима на Лукашенко. Санкциите са наложени още през 2004 г. и важат за оръжия и оборудване, които биха могли да се използват за вътрешни репресии. Съветът на ЕС удължи ембаргото срещу Беларус с още една година през февруари. Според тълкуванието на военното ни министерство обаче ограничението не се отнася за ремонта ни поддръжката на бойната ни техника. С настоящото решение на Министерски съвет това се записва изрично в постановлението.

За момента очевидният разнобой между председателката на парламента (от ГЕРБ) и военния министър (от ВМРО) няма официално обяснение. Една от много вероятните причини е, че управляващите в момента усилено събират пари за финансиране на предстоящата сделка за новите изтребители F-16 в размер на между 2 и 2.2 млрд. лв., която ще трябва да бъде платена накуп. За целта правителството дори продаде облигации за около 300 млн. лв. и се готви още веднъж да емитира ценни книжа до края на годината. При това положение е много възможно всички останали инвестиционни проекти на военните да бъдат поставени на трупчета поне до следващата година.

Според Министерството на отбраната ремонтът на Су-25 у нас би приземил щурмовата ни авиация за 2-3 години.

Поредната странна интрига зрее в редовете на управляващата коалиция, този път по повод една от многомилионните поръчки за поддръжка на военната техника на армията. Министерството на отбраната опроверга днес твърдението на председателя на парламента Цвета Караянчева, че руски специалисти ще ремонтират у нас щурмовите ни самолети Су-25. От ведомството на Красимир Каракачанов изненадващо обявиха, че плановете машини да се поправят в Беларус в проект на стойност близо 100 млн. лв. с ДДС не са променяни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Тоя разнобой не е за сефте и не само за ремонта на СУ-25. Вече им свикнахме.

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    Някой ЛЪЖЕ !!!

  • 3
    practic avatar :-|
    Practic

    Просто дайте парите на изгладнелите рушняци, благородно им хвърлете бракмите бакшиш за скрап, и така ще сме на кяр !

  • 4
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Ще поживеем, ще видим. Може дори да няма ремонт.

  • 5
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#4] от "Костадин Иванов":

    И да има, и да няма ремонт.... данък Русия ще платим!

  • 6
    aussie avatar :-|
    aussie

    Су25 е руски самолет пък го ремонтират в Беларус, пък имало ембарго, пък нямало ембарго???? Нерде Ямбол нерде Стамбул. Закарайте го с влака в Луфтханза Техник да ги спретнат набързо.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Украина ремонтира своите Су-25 сама. Вярно, така не получава гаранция от страната-производител, но това не и пречи особено. Не виждам защо и ние да не ремонтираме нашите Су-25 в Украина.

    Друг е въпросът дали има смисъл от тези самолети. Но това е друга тема.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK