Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос

Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос

България още не е подала апликационната форма за европейските пари, а околната среда и сроковете може да спънат проекта

Мила Чернева
8740 прочитания

© Цветелина Белутова


Европейското финансиране за лот 3.2 е 65% от прогнозна инвестиция за строителство от около 1 млрд. лв. с ДДС.

Има сериозен риск европейското финансиране за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да бъде отказано. Тази новина "Капитал" научи и потвърди през два независими източника. И двата твърдят, че вече е решено, че поне част от парите за най-тежкия магистрален участък, които са близо милиард лева, ще трябва да бъдат пренасочени. Най-вероятно става дума за лот 3.2.1 който включва реновирането и разширяването на настоящия път през дефилето на стойност 430 млн. лв. без ДДС.

АПИ и три източника от кабинета обаче отрекоха да има отхвърляне на проекта от страна на Европейската комисия (ЕК). Те посочиха, че още дори не е подадена апликационната форма, така че няма как дори формално да има несъгласие от страна на комисията.

Има няколко събития, които обясняват донякъде разминаването в твърденията. И двете загатват за проблеми, които или вече са започнали, или предстоят съвсем скоро.

Първият проблем

е писмо, което би трябвало да пристигне от DG Environment (Генерална дирекция към ЕК по околна среда), което иска повече информация от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за проекта и неговия отпечатък върху околната среда. В него, доколкото "Капитал" разбра, ще се говори и за възможните рискове от проекта, както и се иска обяснение от правителството за мерките и бъдещите действия. София тепърва трябва да отговори на тези притеснения. Такова писмо все още не е пристигало и не е пращано, обявиха от Европейската комисия (обновена в 19 ч).

Проектът срещна отпор основно от природозащитни организации, тъй като трафикът в едната посока ще използва съществуващия път Е79 и част от площите му попада в "Натура 2000". Според тях трафикът трябва да се изнесе изцяло от дефилето, като и в двете посоки минава източно от него, но правителството не е съгласно, като сякаш основната причина е, че това ще струва два пъти повече.

В момента между две от дирекциите в ЕК - DG Regio, която отговаря за харченето по програмите, и DG Environment, която отговаря за опазването на околната среда, върви дискусия по повод пътя през Кресненското дефиле. Изходът от тази дискусия ще определи и това дали комисията ще подкрепи или отхвърли апликационната форма за европейско финансиране, която България ще подаде евентуално другия месец. "Ние ще започнем строителството дори преди да получим одобрение", заяви високопоставен източник от кабинета и посочи, че това е типично за големи проекти. Това също така е рискова игра, защото ако България не получи одобрение от Брюксел, ще трябва да финансира строителството със собствени пари - а в случая става дума за огромна сума.

Неофициално, от Комисията заявиха, че "когато пристигне апликационната форма, Комисията ще я прегледа спрямо цялата регулаторна рамка, включително екологична." По-интересно е, че от Комисията допълниха, че "независимо от апликацията за еврофинансиране и решението на ВАС, националните власти остават задължени да спазват напълно европейското законодателство и юриспруденцията на Европейския съд, като предприемат мерки за опазване на значимото място".

Вторият проблем

е, че с наближаването на крайния срок по оперативната програма "Транспорт" (програмният период завършва през 2021 г., а крайният срок за завършване на "Струма" е 2023 г.) се е влязло в състояние на рисков мениджмънт. Това значи, че управлението на програмата обмисля къде може да прехвърли скоростно парите за отсечката в Кресненското дефиле, ако се окаже, че строителство там не може да започне или не е позволено да бъде финансирано с европари. Източник от кабинета заяви, че това е напълно нормално една година преди края на периода с "високорисков проект, който не е започнал".

Това всъщност беше потвърдено косвено и публично. По време на конференция във вторник ръководителят на Управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" инж. Галина Василева казва, че забавянето на проектите за жп участъка "Елин Пелин-Костенец" и лот 3.2 от "Струма" подлага на риск реализацията на целите и усвояването на бюджета на програмата. "Ситуацията налага да се извърши основна промяна на оперативната програма, препрограмиране на съответните приоритетни оси, както и пренасочване на резерва за изпълнение към приоритети от оперативната програма, които имат по-добро изпълнение на междинните цели", са били думите на Василева, цитирани на официалния сайт на програмата.

Именно това според източниците от кабинета е било прието от строителния сектор като признание, че парите за "Струма" няма да бъдат одобрени, докато формално такъв отказ няма.

При всички положения изтичането на времето подсказва, че дори и строителството да започне, то няма да може да приключи навреме в рамките на този период и ще трябва да бъде фазирано за следващия етап.

Прогнозната стойност на пътя

в двете посоки е съответно 444.7 млн. лв. за новия участък и малко над 430 млн. лв. за стария - или над 1 млрд. лв. с ДДС.

По план цялата магистрала трябва да е готова до края на 2023 г. В противен случай европейското финансиране за цялата "Струма" по оперативната програма ще бъде под риск и дори може да се наложи България да връща парите на Брюксел. "Ако ни откажат сегашния вариант, нека ни дадат още пари, за да извадим и двете платна отгоре, иначе ни оставят без изход", заяви правителствен източник.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) събра офертите по търговете за отсечката в двете посоки през февруари 2019 г. Те все още се разглеждат от оценителна комисия. Тъй като става дума за големи проекти за много пари, силно вероятно е в хода на процедурите да има жалби в Комисията за защита на конкуренцията - опитът показва, че това винаги се случва. Договор с изпълнител и начало на проектиране и строителство ще може да има най-рано след шест месеца предвид всички възможни обстоятелства.

В заданията срокът на изпълнение и на двата лота е над четири години. Представители на строителния бранш неведнъж са коментирали пред "Капитал", че става дума за много трудни проекти, които изискват голям ресурс и шансът да се изградят за значително по-кратък период от предвидения е близък до нулата. Това значи, че "Струма" през Кресненското дефиле надали ще е готова преди края на 2023 г., ако работата започне до шест месеца. Това наистина е рисково, тъй като често се случват и непредвидени обстоятелства в движение - като забавянето на "Хемус" заради отчуждения или на лота от "Струма" между Благоевград и Крупник заради археологически разкопки и промяна в проекта.

Статията е обновена в 19:40 на 27.06

Европейското финансиране за лот 3.2 е 65% от прогнозна инвестиция за строителство от около 1 млрд. лв. с ДДС.

Има сериозен риск европейското финансиране за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да бъде отказано. Тази новина "Капитал" научи и потвърди през два независими източника. И двата твърдят, че вече е решено, че поне част от парите за най-тежкия магистрален участък, които са близо милиард лева, ще трябва да бъдат пренасочени. Най-вероятно става дума за лот 3.2.1 който включва реновирането и разширяването на настоящия път през дефилето на стойност 430 млн. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Преди 2 седмици темата за опазване на Кресненското дефиле беше в новините на ORF
    https://orf.at/stories/3125786/

  • 2
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Гербаджиите са способни да направят магистрала само на равното - като АМ Тракия, всички други им се получават криви полумагистрали, удължаващи разстоянието, вместо да го скъсяват, както е по белия свят. "Струма" никога нема да я завършат. Изначално там се разсъждава погрешно, като се проектира без да се вземе предвид една бъдеща скоростна ЖП-линия към Атина, с което де факто подаряват железопътния коридор Гърция-Европа на Македония. Колко требва да си недалновиден да правиш автомагистрала в дефиле, без да мислиш за ЖП-линията? Тия неща следва да се проектират винаги заедно, и даже ЖП-линията да е с приоритет, тъй като е по-капризна откъм завои и наклони. Най-добре да спират всичко, да поканят западни и японски специалисти и да проектират наново. Най-оптималният вариант е целата магистрала да мине през Кресненското дефиле, но не с един дълъг тунел, а неколко по-къси. Старият път да си остане като алтернативен.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Нали беше много скъп тунела? Сега да не се окаже, че е бил евтин?

    Ако можем да извадим 2 млрд. за самолети за един-два месеца, можем да си платим 1 млрд. за магистралата. Силно се съмнявам, обаче, ЕС да не ни платят за досегашните дейности. Особено ако ни откажат финансиране по сегашния проект.

  • 4
    dun avatar :-|
    dun

    Време е за прокурорска проверка на всички игрички на АПИ около АМ Струма, ама не от някоя менте-цаца, а от Европейската прокурорска служба!

  • 5
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    да бяхме си карали с тунела, вече щеше да е готов.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"izt21595181"]Колко требва да си недалновиден да правиш автомагистрала в дефиле, без да мислиш за ЖП-линията? Тия неща следва да се проектират винаги заедно, и даже ЖП-линията да е с приоритет, тъй като е по-капризна откъм завои и наклони. [/quote]В 10-ката!

    У нас по принцип инфраструктурата се прави "на парче".

    Друго подобно изпълнение ще видим и покрай Третия мост на Дунав. За да спестят една трета от разходите ще го правят само автомобилен - без жп линия въпреки, че и в Свищов и в Зимница има гари.

    И какво правим ако мостът край Русе временно се затвори по някаква причина? Влаковете ще трябва да въртят 500км за да минат край Видин или през Северна Добруджа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK