С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 27 юни 2019, 14:34, 6927 прочитания

Съветът на Европа не приема проекта на Данаил Кирилов за "тримата големи"

Предложението не само не създава необходимите условия за независимо разследване срещу главния прокурор, но би могло още повече да го затрудни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Законопроектът на правосъдния министър Данаил Кирилов за разследването и отстраняването от длъжност на "тримата големи" в съдебната власт - главният прокурор и председателите на върховните съдилища, не върши работа за целите, за които се предлага. Той не само не създава условия за независимо и ефективно разследване срещу главния прокурор, какъвто е всъщност идентифицираният проблем за България, но би могъл да затрудни още повече започването на разследване срещу него.

Това е заключението на Отдела за изпълнение на решенията на Европейския съд в Страсбург към Съвета на Европа, чиито представители бяха тук миналата седмица и се запознаха със силно оспорвания проект на Данаил Кирилов за промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ). Според експертите на Съвета на Европа предложението не гарантира необходимата йерархична, институционална и практическа независимост при разследването срещу главния прокурор на всеки стадий от наказателното производство (включително предварителната проверка) и при всякакви обстоятелства. В становището, информация за което е публикувана на сайта на Съвета на Европа, се казва също така, че ако са необходими конституционни промени, за да може да се създаде законодателна рамка за ефективно наказателно преследване на главния прокурор, то тогава трябва да се помисли и за такива.


Становището е доста сериозен удар по правосъдния министър, който от началото на мандата си провежда последователна кампания да убеди публиката и европейските партньори – както Съвета на Европа, така и Европейската комисия, че общите им препоръки за въвеждане на мерки за ефективно разследване на главния прокурор могат да бъдат изпълнени най-добре, като се въведе същата процедура и за разследване и отстраняване на ръководителите на ВКС и ВАС.

Нежеланието на властите "за изваждането на главния прокурор пред скоби" всъщност има по-дълбоки корени – главният прокурор, който и да е той, се превърна в основен инструмент за правене на политика, въвличайки институцията в политически мотивирани акции, бизнес рекет и решаване на конюнктурни проблеми. Това обяснява и големия залог при назначаването на главния прокурор, който само формално се избира от Висшия съдебен съвет.

Миналата седмица Данаил Кирилов проведе срещи и с мисия на Европейската комисия, която беше в София за разговор по мониторинговия механизъм, както и с представители на Съвета на Европа, като се опита да ги убеди в качествата на своя проект. Очевидно този опит е бил неуспешен. Същевременно в средата на юли се очаква ЕК да обяви т.нар. междинен устен доклад по мониторинга, в рамките на който една от сериозните неизпълнени препоръки остава липсата на адекватен механизъм за независимо разследване на главния прокурор. Седмица по-рано Кирилов обяви, че ще подаде оставка, ако мониторингът на Брюксел за правосъдието и вътрешния ред не падне до края на мандата на тази комисия.



Същевременно Съветът на Европа даде на България срок до 1 октомври, за да изпълни същата препоръка – за въвеждане на гаранции за ефективно и независимо разследване срещу главния прокурор. В противен случай, обявиха от институцията, Комитетът на министрите може да приеме през декември специална междинна декларация за България, която да има негативен ефект върху имиджа на страната. И макар че българските управляващи по принцип не се впечатляват от декларации на Съвета на Европа, в случая становището на институцията е много важно, защото то ще бъде отчетено от ЕК при изготвяне на позицията по мониторинга.

През последните седмици Кирилов полага много усилия да промотира законопроекта си, с който предвижда "пакетирането" в едно на тримата големи в съдебната власт в обща процедура за иницииране и провеждане на разследване срещу тях и отстраняването им от длъжност. Процедурата въвежда своеобразен имунитет за тях срещу наказателно преследване, какъвто те нямат досега. Той предлага разследванията срещу председателите на върховните съдилища и главния прокурор за умишлено престъпление от общ характер да могат да започват само след разрешение на пленума на Висшия съдебен съвет, което ще се взема с мнозинство от 17 гласа (2/3) от общо 25 членове на съвета. Предложение за наказателно разследване да могат да правят минимум трима членове на съответната колегия или министърът на правосъдието. А когато даде разрешение за започване на разследване, ВСС задължително да постановява и временно отстраняване от длъжност на съответния върховен магистрат – председател на върховен съд или главния прокурор.

Разследването ще се провежда от прокурор от Специализираната прокуратура или от Софийската градска прокуратура, в зависимост от престъплението, което на практика означава, че пред независимото разследване на главния прокурор остава същият проблем – вместо да бъде разследван от независим орган извън прокуратурата, която е единна и централизирана, той ще бъде разследван от свой подчинен. Заедно с това проектът на Кирилов поставя много сериозни въпроси за независимостта на съда.

Официално предложението е мотивирано с необходимостта да се изпълнят две знакови решения на Съда по правата на човека – "С.З." и "Колеви", в които са посочени сериозни проблеми с наказателното разследване в случаите на убийство и изтезание, както и липсата на гаранции за независимо разследване на главния прокурор в България. И двете решения бяха игнорирани в продължение на дълги години от българските власти. През март т.г. Комитетът на министрите към Съвета на Европа – орган, които следи за изпълнението на решенията на ЕСПЧ, публикува становище, в което се казва, че девет години след решението по делото "Колеви срещу България" (от ноември 2009 г.) българското законодателство все още не съдържа гаранции за осигуряване на независимостта на едно евентуално разследване срещу главния прокурор. Решението по делото делото "С.З." е от 2015 г. и се отнася до неефективно разследване на отвличане, изнасилване и малтретиране от организирана престъпна група за трафик на жени, което в България е размотавано 15 години преди окончателната присъда, докато изтече давността за голяма част от извършителите.

Именно по повод продължаващото неизпълнение на тези две решения в края на миналата седмица в София се проведе кръгла маса, организирана съвместно от Съвета на Европа (Отдела за изпълнение на решения на та ЕСПЧ) и от българското Министерство на правосъдието, за да се обсъдят необходимите генерални мерки. А преди заседанието Кирилов обяви, че няма да влиза в излишни спорове по предложените текстове.

"Ако у нас целенасочено не се прави разлика между съд и прокуратура, то Отделът по изпълнение на решенията на ЕСПЧ еднозначно показва, че проектозаконът, лансиран от министър Кирилов на 14 юни, по никакъв начин не изпълнява решението по делото "Колеви" и дори "...би могъл да направи по-трудно започването на разследване" срещу главния прокурор", коментира за "Капитал" Биляна Гяурова-Вегертседер, изпълнителен директор на Българския институт за правни изследвания, която активно следи законодателството в тази област.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук

15 дек 2019, 348 прочитания

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1840 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос

България още не е подала апликационната форма за европейските пари, а околната среда и сроковете може да спънат проекта

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10