С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 27 юни 2019, 14:34, 6766 прочитания

Съветът на Европа не приема проекта на Данаил Кирилов за "тримата големи"

Предложението не само не създава необходимите условия за независимо разследване срещу главния прокурор, но би могло още повече да го затрудни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Законопроектът на правосъдния министър Данаил Кирилов за разследването и отстраняването от длъжност на "тримата големи" в съдебната власт - главният прокурор и председателите на върховните съдилища, не върши работа за целите, за които се предлага. Той не само не създава условия за независимо и ефективно разследване срещу главния прокурор, какъвто е всъщност идентифицираният проблем за България, но би могъл да затрудни още повече започването на разследване срещу него.

Това е заключението на Отдела за изпълнение на решенията на Европейския съд в Страсбург към Съвета на Европа, чиито представители бяха тук миналата седмица и се запознаха със силно оспорвания проект на Данаил Кирилов за промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ). Според експертите на Съвета на Европа предложението не гарантира необходимата йерархична, институционална и практическа независимост при разследването срещу главния прокурор на всеки стадий от наказателното производство (включително предварителната проверка) и при всякакви обстоятелства. В становището, информация за което е публикувана на сайта на Съвета на Европа, се казва също така, че ако са необходими конституционни промени, за да може да се създаде законодателна рамка за ефективно наказателно преследване на главния прокурор, то тогава трябва да се помисли и за такива.


Становището е доста сериозен удар по правосъдния министър, който от началото на мандата си провежда последователна кампания да убеди публиката и европейските партньори – както Съвета на Европа, така и Европейската комисия, че общите им препоръки за въвеждане на мерки за ефективно разследване на главния прокурор могат да бъдат изпълнени най-добре, като се въведе същата процедура и за разследване и отстраняване на ръководителите на ВКС и ВАС.

Нежеланието на властите "за изваждането на главния прокурор пред скоби" всъщност има по-дълбоки корени – главният прокурор, който и да е той, се превърна в основен инструмент за правене на политика, въвличайки институцията в политически мотивирани акции, бизнес рекет и решаване на конюнктурни проблеми. Това обяснява и големия залог при назначаването на главния прокурор, който само формално се избира от Висшия съдебен съвет.

Миналата седмица Данаил Кирилов проведе срещи и с мисия на Европейската комисия, която беше в София за разговор по мониторинговия механизъм, както и с представители на Съвета на Европа, като се опита да ги убеди в качествата на своя проект. Очевидно този опит е бил неуспешен. Същевременно в средата на юли се очаква ЕК да обяви т.нар. междинен устен доклад по мониторинга, в рамките на който една от сериозните неизпълнени препоръки остава липсата на адекватен механизъм за независимо разследване на главния прокурор. Седмица по-рано Кирилов обяви, че ще подаде оставка, ако мониторингът на Брюксел за правосъдието и вътрешния ред не падне до края на мандата на тази комисия.



Същевременно Съветът на Европа даде на България срок до 1 октомври, за да изпълни същата препоръка – за въвеждане на гаранции за ефективно и независимо разследване срещу главния прокурор. В противен случай, обявиха от институцията, Комитетът на министрите може да приеме през декември специална междинна декларация за България, която да има негативен ефект върху имиджа на страната. И макар че българските управляващи по принцип не се впечатляват от декларации на Съвета на Европа, в случая становището на институцията е много важно, защото то ще бъде отчетено от ЕК при изготвяне на позицията по мониторинга.

През последните седмици Кирилов полага много усилия да промотира законопроекта си, с който предвижда "пакетирането" в едно на тримата големи в съдебната власт в обща процедура за иницииране и провеждане на разследване срещу тях и отстраняването им от длъжност. Процедурата въвежда своеобразен имунитет за тях срещу наказателно преследване, какъвто те нямат досега. Той предлага разследванията срещу председателите на върховните съдилища и главния прокурор за умишлено престъпление от общ характер да могат да започват само след разрешение на пленума на Висшия съдебен съвет, което ще се взема с мнозинство от 17 гласа (2/3) от общо 25 членове на съвета. Предложение за наказателно разследване да могат да правят минимум трима членове на съответната колегия или министърът на правосъдието. А когато даде разрешение за започване на разследване, ВСС задължително да постановява и временно отстраняване от длъжност на съответния върховен магистрат – председател на върховен съд или главния прокурор.

Разследването ще се провежда от прокурор от Специализираната прокуратура или от Софийската градска прокуратура, в зависимост от престъплението, което на практика означава, че пред независимото разследване на главния прокурор остава същият проблем – вместо да бъде разследван от независим орган извън прокуратурата, която е единна и централизирана, той ще бъде разследван от свой подчинен. Заедно с това проектът на Кирилов поставя много сериозни въпроси за независимостта на съда.

Официално предложението е мотивирано с необходимостта да се изпълнят две знакови решения на Съда по правата на човека – "С.З." и "Колеви", в които са посочени сериозни проблеми с наказателното разследване в случаите на убийство и изтезание, както и липсата на гаранции за независимо разследване на главния прокурор в България. И двете решения бяха игнорирани в продължение на дълги години от българските власти. През март т.г. Комитетът на министрите към Съвета на Европа – орган, които следи за изпълнението на решенията на ЕСПЧ, публикува становище, в което се казва, че девет години след решението по делото "Колеви срещу България" (от ноември 2009 г.) българското законодателство все още не съдържа гаранции за осигуряване на независимостта на едно евентуално разследване срещу главния прокурор. Решението по делото делото "С.З." е от 2015 г. и се отнася до неефективно разследване на отвличане, изнасилване и малтретиране от организирана престъпна група за трафик на жени, което в България е размотавано 15 години преди окончателната присъда, докато изтече давността за голяма част от извършителите.

Именно по повод продължаващото неизпълнение на тези две решения в края на миналата седмица в София се проведе кръгла маса, организирана съвместно от Съвета на Европа (Отдела за изпълнение на решения на та ЕСПЧ) и от българското Министерство на правосъдието, за да се обсъдят необходимите генерални мерки. А преди заседанието Кирилов обяви, че няма да влиза в излишни спорове по предложените текстове.

"Ако у нас целенасочено не се прави разлика между съд и прокуратура, то Отделът по изпълнение на решенията на ЕСПЧ еднозначно показва, че проектозаконът, лансиран от министър Кирилов на 14 юни, по никакъв начин не изпълнява решението по делото "Колеви" и дори "...би могъл да направи по-трудно започването на разследване" срещу главния прокурор", коментира за "Капитал" Биляна Гяурова-Вегертседер, изпълнителен директор на Българския институт за правни изследвания, която активно следи законодателството в тази област.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегалсвуа избора на Гешев за галвен прокурор

13 ное 2019, 1034 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 2278 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос

България още не е подала апликационната форма за европейските пари, а околната среда и сроковете може да спънат проекта

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10