С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юни 2019, 11:50, 2473 прочитания

Дийн Стоукс: Трябва да променим въпросите, които се задават в училище

Мениджърът на Google за образователни технологии в Европа, Близкия Изток и Африка в интервю за "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Дийн Стоукс отговаря за внедряването на образователните приложения на Google в над 110 държави в Европа, Близкия изток и Африка. Преди това е бил мениджър в партньорска на Google организация за професионално развитие. Стоукс започва кариерата си като учител по драма и медийни науки в средно училище във Великобритания, където плавно преминава към друга позиция - мениджър по образователните технологии. В тази роля той обучава колегите си на работа с G Suite - облачната платформа на Google, която включва приложения като Gmail, Google +, Drive, Docs, Sheets, Jamboard и други. Стоукс участва във втория национален форум "Училище в облака" в Пловдив, организиран от Центъра за творческо обучение в партньорство с Община Пловдив и Пловдивски университет. Събитието се проведе на 11 и 12 юни.


Как технологиите могат да подобрят образователния процес?


Опитвам се да не прекалявам с фантастичните примери, когато говоря с училище или община за първи път, за да не изглежда твърде страшно. Обикновено започваме с нещо просто. Може да започнем със задача - учениците да си създадат уебсайт като електронно портфолио, където да качват свои постижения и проекти. Така от момента, в който започнат училище, до завършването, имат нещо като дневник с постиженията си, който могат да преглеждат по всяко време.

Ако сега прескочим много напред в бъдещето, след като училищата вече имат нужната практика, технологиите трябва неусетно да се превърнат в част от обучението. Да кажем, че имаме урок по математика - за триизмерните форми например. За да вдъхнете живот на пирамидата, може да отведете учениците да разгледат египетските пирамиди чрез виртуална реалност.

Технологиите никога не трябва да са самоцел. Нужен е страхотен учител, за да бъдат използвани максимално ефективно. Идеята е технологиите да се влеят в образователния процес неусетно.



Кои са предизвикателствата, които срещате най-често, когато помагате на училища?

Целта е да създадем култура на сътрудничество, особено при G Suite и Chromebook. Повечето хора например в днешно време пишат документ, който прикачват към имейл и така изпращат на други за коментар. Когато тези хора върнат имейла с коментарите, обаче се получава така, че имате множество копия на един и същ документ с различни коментари в тях. Докато в Google Docs например има документ, върху който хората могат да работят едновременно. Разликата е малка, но на практика промяната е в начина на мислене.

Само учителите ли обучавате или младите хора също са част от процеса?

Обикновено, ако внедряваме технологии, фокусът е първоначално върху персонала. Те трябва да се чувстват уверени, че знаят какво правят. Децата растат заобиколени от технологиите, но това не значи, че знаят как да ги използват. Вероятно могат да хванат един лаптоп и да разгадаят как да го използват, но работата на учителя е да ги научи на отговорна и ефективна употреба на устройствата.

Кое е най-голямото предизвикателство в образованието днес?

Повечето проблеми са еднакви във всички държави. Бюджетът често се споменава като трудност. Винаги ще има натиск училищните бюджети да се свият, а училищата ще трябва да мислят как да стават по-ефективни в работата си. Внедряването на технологиите е един вариант, но повдига въпроса как да си ги позволиш, когато нямаш парите. Трябва да се намират начини да се спестят пари. Например от използването на хартия.

Друг проблем е липсата на връзка между това, което децата учат в училище, и уменията, които работодателите търсят.

На какви умения трябва да учим децата днес, за да отговарят на изискванията на пазара на труда след 10 - 20 години?

Не мисля, че единствената функция на училището е да подготви децата за професия. Мисля, че то е място, където трябва да ги превърнем в добри граждани. Но от изследвания виждаме, че бизнесът иска меки умения - хора, които са добри в отборната работа, сътрудничеството, критично мислене и решаване на проблеми. Не мисля, че образованието подготвя децата за тези умения сега. Технологиите могат да предоставят свобода на учениците да придобият тези умения по време на часовете.

Днес можете да си извадите телефона и да получите достъп до знания от целия свят. Това не означава, че не трябва да изискваме от децата да запомнят факти, защото това е важно умение. Означава обаче, че трябва да променим въпросите, които се задават. Вместо "кой е бил първият човек на Луната", което може да се провери в интернет, въпросът може да е теоретичен - какво би се променило, ако първият човек на Луната беше жена? Тогава трябва да се помисли, предизвиква интересни дискусии, включва развиването на умения като критично мислене, решаване на проблеми, сътрудничество.

Как според вас ще изглежда учителят на бъдещето?

Не мисля, че ролята на учителя ще се промени. Все още ще са нужни експерти в различни области.

Има едно училище в Холандия - "Агора", където използват G Suite и Chromebook, но училището няма уроци. Децата се събират в група само сутрин за "старт на деня" - говорят си половин час за проектите, по които работят. Децата сами си ги избират, като идеята е проектът да обхваща различни учебни предмети.

Наричат учителите "инструктори". Инструкторите работят с децата индивидуално, помагат им с проектите, дават им съвети и напътствия. След това учениците са на ход - могат да посещават лекции, които организират инструкторите по конкретна тема, която може да им помогне за проекта, или да се свържат с някоя компания или организация за повече информация. Така могат да намерят ментори и извън училището.

Мисля, че моделът е интересен. Не е работа на Google да казва как трябва да изглежда преподаването. Но считам, че винаги ще има учители, инструктори или експерти в стая с учениците.

Какво бихте посъветвали българските училища, които искат да подобрят образователния процес чрез внедряването на технологии, но не знаят откъде да започнат?

Сътрудничеството е ключово. В Пловдив има група за Google обучители - организация, която е изцяло движена от местната общност. Има списък с подобни групи на интернет страницата ни. Пловдивската гимназия "Иван Вазов" вече е референтно училище и хората могат да го посетят. Бих посъветвал училищата, които вече са в процеса, да продължават смело напред, а училищата, които искат да се включат, да отидат на място и да видят какво се прави.

А скептиците?

Може да вложите много енергия в привличането на хора, които наистина не са готови все още. Но в един момент просто трябва да кажете "знаете ли какво, ще се върнем при вас по-късно".

Присъствахте на конференцията "Училище в облака" в Пловдив, където училища от цялата страна споделиха опит в дигитализацията на образователните процеси. Какво мислите за представените примери в сравнение с други европейски държави?

Отделните страни са на различен етап от пътя, но винаги е вълнуващо да видиш държави, които са в началото. Обикновено процесът започва от един регион и се разраства. Мисля, че това се случва в Пловдив, където училищата използват G Suite в образованието от няколко години, сега започват да внедряват и устройства като Chromebook.

Идеята на конференцията беше споделяне на най-добрите практики от българските училища, както и да покаже на вече използващите G Suite учители и директори на училища какви могат да бъдат следващите стъпки в развитието. Обявихме първото в България референтно училище на Google for Education - гимназия "Иван Вазов". Референтните училища са тези, които считаме, че оказват влияние чрез внедряването на технологии в образователния процес.

Интервюто взе Лилия Игнатова

Капитал - брой 26

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Операция "Изпиране"
  • Най-големите компании в България през 2018 г.
  • Вълка - новият най-голям клиент на ББР

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС

Приятелските отношения отстъпват пред политически различия на срещата на G-7

25 авг 2019, 1167 прочитания

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
КПКОНПИ пере най-добре

Според комисията фигурите с власт, купили евтино луксозни имоти, са упражнили влияние, но не в полза на частния си интерес

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица