Училището на Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Училището на Google

В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.

Училището на Google

Как пловдивската гимназия "Иван Вазов" стана първото референтно училище на американския гигант в България

11160 прочитания

В новата класна стая на 8ж клас има обособени зони за работа по групи, творчество, четене, почивка.

© ЕГ


Дени е в осми клас, съвестно пише домашни и учи за контролни. Но й е скучно в час. Уроците стават все по-тежки, а притегателната сила на забавленията, телефонът и компютрите се усилва. Дени не е изключение. Нейните връстници израстват сред технологии и дигитална свързаност, които изчезват в момента, в който прекрачат прага на училището си.

Именно този абсурд опитва да преодолее едно пловдивско училище - "Иван Вазов". Преди три години ръководството стига до извода, че трябва да започне да внедрява технологии и в учебния процес, и в управлението на училището, за да освободи време на учителите да наваксат с технологиите до нивото на децата. Така през юни 2019 г. "Иван Вазов" беше отличено като първото референтно училище на Google на Балканския полуостров с достъп до всички нови технологии на компанията и връзка с международна екосистема от училища - лидери във внедряването на технологии в образователния процес.

"Технологиите не трябва да се забраняват, а да се използват в положителен аспект", казва директорът на училището Вихра Ерамян. "Учебниците вече не са достатъчни за новите дигитално ориентирани деца."

Как да преобразим училище

"Търсихме решение за неефективната комуникация между всички в училището. От 1300 души, които всеки ден са заедно по едно и също време и на едно и също място, комуникацията ни се свеждаше до кръг от 20 души на ден, което беше абсурдно предвид количеството информация, която циркулира в едно училище", коментира зам.-директорът на училището Мария Атанасова. Ръководството намира решение на проблема с облачната платформа на Google за образованието. 1300 профила по-късно в училищната мрежа месечно се разменят близо 28 хил. имейла.

Запълването на тази пропаст кара училището да признае и друг проблем - неефективността на учебния процес. След разговори с колектива, родители и ученици ръководството решава да трансформира цялостно системата. Започва да организира квалификации и обучения за учители за работа в облака, организация, общуване, помага им да се сертифицират за Google обучители. Постепенно бумащината намалява, а новопридобитото самочувствие на учителите с технологиите се пренася и в уроците.

Физическите измерения на промяната включват и пилотния проект "1:1" на училището, в който 8ж клас преминава изцяло към обучение в облачното пространство чрез устройства Chromebook, които работят с G Suite, а лицензите на Google дават възможност да се управляват дистанционно от администратор в училището. "Устройствата Chromebook са за децата и те си ги носят у дома. Така ученето и преподаването се случват по всяко време. Учителите имат класни стаи в облака, където са на разположение. Там преподават и си сътрудничат с учениците, получават домашни работи, тестове, проверяват ги и връщат обратна връзка, която ученикът вижда. Резултатът е, че мотивацията за работа нарасна и учениците станаха по-отговорни в индивидуалното си обучение", коментира Атанасова.

Бъдещите планове на училището са още по-смели. Ръководството си поставя за цел до пет години този модел да бъде въведен в цялото училище, като кандидатства за финансиране по програмата "Иновативно училище" на МОН.

По стъпките на дигитализацията

Положителните тенденции са видими и извън училищния двор на гимназията. Тя е част от цялостна промяна на начина, по който работят училищата в Пловдив. Насоките задава проектът "Училище в облака" на пловдивския Център за творческо обучение (ЦТО), който запознава учители и директори с възможностите на платформите в облака.

"Най-голямата реализация на "Училище в облака" е в Пловдив, но не е ограничено до общината", посочва управителят на центъра Александър Ангелов. Вече над 150 училища из цялата страна вървят по стъпките на проекта. "Особеното в община Пловдив е, че местната власт беше първата, която още от самото начало разпозна значението на внедряването на облак и персонални профили за учители и ученици, като заложи такива приоритети в стратегията си и разпредели средства за училищата", допълва той.

Общината съфинансира технологии, активиране на услугата G Suite и обучения на учители. Усилията на местната власт са малки, но целенасочени и ефективни - Пловдив е единственият град в страната, в който всички 52 общински училища са свързани с облачни технологии, а над 400 учители вече са преминали през обучение. Сега те могат да обучават и други.

Дени е в осми клас, съвестно пише домашни и учи за контролни. Но й е скучно в час. Уроците стават все по-тежки, а притегателната сила на забавленията, телефонът и компютрите се усилва. Дени не е изключение. Нейните връстници израстват сред технологии и дигитална свързаност, които изчезват в момента, в който прекрачат прага на училището си.

Именно този абсурд опитва да преодолее едно пловдивско училище - "Иван Вазов". Преди три години ръководството стига до извода, че трябва да започне да внедрява технологии и в учебния процес, и в управлението на училището, за да освободи време на учителите да наваксат с технологиите до нивото на децата. Така през юни 2019 г. "Иван Вазов" беше отличено като първото референтно училище на Google на Балканския полуостров с достъп до всички нови технологии на компанията и връзка с международна екосистема от училища - лидери във внедряването на технологии в образователния процес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK