С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юли 2019, 17:41, 4652 прочитания

ГЕРБ ще отлагат тол-системата за догодина и освобождават АПИ от събирането на таксите

С промените в Закона за пътищата държавата прехвърля таксуването към частните доставчици, какъвто в момента е само един

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тол-системата може да не влезе до март догодина. Това става ясно от законодателни промени, внесени от група депутати от ГЕРБ днес.

Според предложените изменения в Закона за пътищата новият краен срок за старта на тол-системата е 1 март 2020 г. Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков още миналата седмица обяви, че ще има отлагане, но предположи, че то ще е за тази есен, не за другата пролет. В момента по последните промени в закона от септември 2018 г. срокът за влизане в сила на таксуването за превозни средства над 3.5 тона е 16 август 2019 г.


Покрай новите срокове обаче депутатите прокарват и други предложения, които ще променят сериозно бизнес плановете около новата система. Те се отнасят за т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД). Това трябва да са GPS компаниите, които предоставят устройства на камионите така или иначе. Досега идеята беше те да подписват договори с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и директно да подават данни за движението на камионите към нея, като неофициалната информация беше, че ще действат без комисионна, а днес депутатът Александър Ненков уточни, че тя е щяла да е 2%.

Сега обаче тези компании ще трябва да сключват договори с посредниците между АПИ и потребителя - националните доставчици на услуги (НДУ).

Вече половин година този пазар продължава да е отворен само за един участник. Тъй като с промените в текстовете АПИ напълно се отказва от събирането на тол-такси, това де факто за момента значи канализиране на всички приходи от тол такси през една компания. Така ако прогнозите за приходите от системата са верни, годишно през това НДУ ще минават близо 50 млн. лв. за комисиони.



Утре законопроектът ще се разглежда в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, като засега изглежда готов да мине скорострелно - повечето вносители са именно членове на тази комисия. В четвъртък ще се гледа на първо четене в парламента, каза Александър Ненков, който е един от вносителите на текстовете, пред "Капитал".

Да обвиниш другите за закъснението

Александър Ненков обясни, че вкарването на новата крайна дата "го правим в унисон с проведените срещи с превозвачите, за да се намери необходимия консенсус за тарифирането, както и за обхвата на пътищата".

Реално обаче забавянето е предимно по вина на държавата, като това призна пред "Капитал" и Александър Ненков. Първият официален вариант за обхват на пътната мрежа и размер на таксите беше представен едва в началото на април. След това месец и половина регионалното министерство и АПИ мълчаха и не общуваха с превозвачите. В средата на май те се срещнаха с премиера Бойко Борисов и тогава стана ясно, че тол-системата ще закъснее с около три месеца и такси ще започнат да се събират от 1 ноември.

Фактът, че новият срок от 1 март 2020 г. е още по-късен, е застраховка, че ще се спази, обясни Ненков. Това не звучи особено убедително, предвид че както днешният случай показва, ГЕРБ могат да направят нови промени в закона, за да отложат отново срока.

"В ситуацията в която се намираме, а и 16 август е след месец, чисто технически ще имаме казус, ако започнем да оперираме и търговски, и технически системата тогава", обясни депутатът от ГЕРБ, като добави, че така ще има време да се тества системата достатъчно. Той добави, че и тол-полицията още не е укрепена. "Предпочитах все пак да има краен срок, хем заради разбирателство с превозвачите, хем да не стане като 1 януари с електронните винетки."

Депутатът уточни, че камионите може да започнат да плащат и по-рано, ако държавата се договори навреме с превозвачите и системата е напълно готова.

Държавата не може да се занимава с тол-таксите

В предложението на Александър Ненков и останалите депутати от ГЕРБ т.нар. доставчици на декларирани данни - демек GPS компаниите - ще подписват договори не с АПИ, а с НДУ-тата.

Досега идеята беше, че камионите могат да плащат тол-такси по три начина: маршрутни карти (които са подходящи за рядко преминаващи през България автомобили), бордови устройства или GPS устройства, които така или иначе имат в превозното средство. Първият вариант: бордови устройства се предоставят от единствения национален доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи". Те са производство на Kapsch, които изградиха и самата тол-система. Конкуренция там в момента няма.

По досега съществуващия ред GPS компаниите можеха да кандидатстват да са ДДД, да подпишат договор с пътната агенция и да интегрират устройствата си с тол-системата, така че директно да подават данни към държавата.

Депутатите обаче зачеркват тази възможност, защото АПИ са казали, че не могат да се занимават с търговската част. Текстовете налагат на ДДД-тата да си намерят партньор в лицето на действащите НДУ (т.е. "Интелигентни трафик системи" към момента). Засега нито една друга фирма не е успяла да интегрира системата си с АПИ и да започне реална работа въпреки съобщенията на АПИ, че е регистрирала или подписала договор с още три фирми. Ненков обясни, че със сигурност и втора компания ще подпише.

Мотивите към законопроекта гласят, че след като не подписва договори с GPS фирмите, АПИ ще "може да се съсредоточи в опериране" на тол-системата. Там директно се казва, че се премахва задължението на АПИ да разпространява бордови устройства и "директното отчитане на ползвателите на платената пътна мрежа, като тези дейности ще бъдат изцяло прехвърлени върху търговците".

"В началото бяхме разписали, че ДДД един вид ще отчитат данните пред АПИ. В първоначалния вариант агенцията трябваше да продава бордови устройства. Но от АПИ дават като информация, че за тях това е несвойствено и трудно", обясни Ненков.

"[Законопроектът] все пак е писан в министерството [на регионалното развитие - бел. ред.] и ние само сме го припознали", каза още депутатът.

50 млн. лв.

Все пак не е ясно защо вместо първоначалния план държавната агенция се освобождава изцяло от планираната в началото продажба на тол-такси и как така изведнъж няма капацитет да изпълнява тази работа. Тя например продава собствени винетки през сайта bgtoll.bg. Ясен е обаче финансовият ефект: НДУ прибират до 7% комисиона от цената и на винетките, и на тол таксите, като приходите от вторите ще са в пъти по-големи. Последната сума, която зам.-министър Николай Нанков цитираше като годишен доход от тол-такси, ще е около 700 млн. лв. Това значи, че на година 49 млн. лв. ще отиват в посредниците.

Ненков обясни, че по информация от АПИ и началника на тол управлението Олег Асенов ДДД-тата са щели да събират 2% от таксите по стария режим директно от АПИ. Сега тези 2% ще са част от онези 7%, които "Интелигентни трафик системи" прибират като комисиона, уточни той.


Фактът, че на GPS компаниите не се дава възможност сами да функционират на пазара и така да спестят на държавата тези разходи, е подозрителен. От разговор с една от водещите GPS компании у нас, която е доставчик на декларирани данни в Унгария, стана ясно, че държавата или конкретно АПИ не е комуникирала активно със сектора до този момент.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2243 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1201 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: България отказа поста външен министър на ЕС, тол-таксите ще се събират от март 2020 г.

И още: Иран надвиши лимита за обогатен уран по ядрената сделка; Фандъкова вдига предизборно заплатите в градския транспорт на София

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10