Градският транспорт в София е орязан средно с 20% за лятото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Градският транспорт в София е орязан средно с 20% за лятото

Градският транспорт в София е орязан средно с 20% за лятото

Най-разредени са автобусите до Студентския град, но и натоварени линии до "Дружба", "Люлин" и летището

Десислава Лещарска
4226 прочитания

© Юлия Лазарова


От 1 юли до 30 август в София важи лятно разписание на градския транспорт. Това означава по-малко автобуси по редица линии и по-продължително чакане по спирките. Логиката зад тази мярка е, че "това е периодът на отпуските, както и времето за активна лятна ваканция на учениците и студентите", посочват от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) в отговори до "Капитал".

В същото време обаче от частична справка за разредените автобуси (тъй като нямало как да получим справка за всички линии на транспорта), става ясно, че намалението е най-голямо за линии до Студентския град като 94 и 280, но са засегнати и натоварени линии до големи квартали като "Дружба" и "Люлин" и дори автобусите до летището.

Автобус 94 например, който е до Студентския град, но се ползва и от много хора в "Лозенец", района на Семинарията и "Дианабад", е "орязан" с почти 36%: обслужва се от 9 вместо от 14 коли, а сутрешният интервал от 6-7 минути е увеличен на 9-13 минути.

Дори да приемем, че през летните месеци има по-малко студенти, които ползват градския транспорт, остава въпросът защо са орязани свръхнатоварени линии като 204 от кв. "Гоце Делчев" до "Дружба" и 111 от "Люлин" до "Младост". Последната ще се обслужва от 20 вместо от 27 автобуса, но поне интервалите в час пик са увеличени само с минута, а в средата на деня с около 4 минути.

Няма логика и в разреждането на автобусите до летището - линии 84 и 184, точно в сезона на отпуските и пътуванията. При тях интервалите в час пик са увеличени от 17 на 20 минути.

Няма пари, няма шофьори

От ЦГМ посочват, че основните и най-натоварени линии в системата на градския транспорт запазват своите обичайни интервали на движение. Например трамвай 7 и през зимата, и през летните месеци се обслужва от 17 мотриси, които в пиковите часове се движат на 4-5 минути. Тролейбусите по линията на номер 5 остават в същите часове на 5-6 минути. Линия 72 през зимата се движи на 7-8 минути, а сега ще бъде на 8-9 минути.

Изпълнителният директор Христиан Петров коментира пред "Капитал", че намалението е средно с 20% и е свързано и с недостига на шофьори. Те също имат право на отпуска по закон. Той припомнни, че в началото на тази седмица е представен план за поетапно увеличение на заплатите в системата на градския транспорт.

Животът не спира през лятото

"Ние сме против летните разписания, особено в този им вид. Фактът, че учениците са във ваканция, не означава, че пътници няма и че милионният град спира да живее", посочват от организацията "Спаси София". "Има ли друга столица с пикови интервали от 15 минути по основни линии, на които десетки хиляди разчитат ежедневно? Изобщо имат ли управниците, неслизащи от служебните автомобили, представа колко нередовен и неадекватен е наземният транспорт в София?", питат от сдружението.

От ЦГМ контрират пък, че през последните две години лятното разписание е намалено от 3 на 2 месеца.

"Столичен автотранспорт" поема автобусните линии на "Карат С"

Общинското дружество "Столичен автотранспорт" поема част от линиите, обслужвани от частната "Карат С", съобщиха от Столична община. Промяната е очаквана, след като още през 2017 г. Столичният общински съвет отказа да продължи договора с частния оператор. Той обслужва автобусни линии 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 123, 204 и 306. Общината сега поема обслужването на пет линии - 5, 7, 8, 10 и 14. Досега по тях са се движили автобуси, произведени през 2008 г. и без климатик. Общината ще ги смени с дизелови "Yutong", произведени в Китай през 2016 г. Те са изцяло климатизирани, с нисък под и със стандарт Евро 6.

От 1 юли до 30 август в София важи лятно разписание на градския транспорт. Това означава по-малко автобуси по редица линии и по-продължително чакане по спирките. Логиката зад тази мярка е, че "това е периодът на отпуските, както и времето за активна лятна ваканция на учениците и студентите", посочват от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) в отговори до "Капитал".

В същото време обаче от частична справка за разредените автобуси (тъй като нямало как да получим справка за всички линии на транспорта), става ясно, че намалението е най-голямо за линии до Студентския град като 94 и 280, но са засегнати и натоварени линии до големи квартали като "Дружба" и "Люлин" и дори автобусите до летището.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    yordanangeloff avatar :-?
    yordanangeloff

    "Студентски град" е име на квартал, не е сериозно да се членува Студентския град.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK