Враца обяви проекти за по-чист транспорт и ВиК ремонти за над 62 млн.лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Враца обяви проекти за по-чист транспорт и ВиК ремонти за над 62 млн.лв.

Градският транспорт на Враца ще се обнови с 12 тролея и 13 е-автобуса.

Враца обяви проекти за по-чист транспорт и ВиК ремонти за над 62 млн.лв.

Обявен e търг за нови електробуси, предстои и подмяна на канализацията по оперативна програма "Околна среда"

Мила Чернева
4169 прочитания

Градският транспорт на Враца ще се обнови с 12 тролея и 13 е-автобуса.

© Надежда Чипева


С наближаването на края на програмния период 2014-2020 г. Министерството на околната среда се активизира и движението по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) е осезаемо.

Враца е от градовете, които усещат това. Тази седмица местното ВиК дружество подписа договор за безвъзмездна помощ за над 36.3 млн.лв. по ОПОС. Освен това по това време е обявена обществена поръчка за по-чист градски транспорт - нови тролеи и е-автобуси, тъй като явно има намерението да кандидатства по новата процедура за мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух.

Наскоро министърът на околната среда Нено Димов се похвали, че 390 млн.лв. от оперативната програма ще се харчат за проекти за по-чист транспорт в 11 общини. В сайта на Информационната система за управление на европейските средства въпросните пари не са отбелязани като договорени още.

Водните поръчки идват

Общата инвестиция на дружеството "ВиК Враца" ще е 50 млн.лв., като по ОПОС се осигуряват над 36.3 млн.лв., а останалото ще е съфинансиране, съобщават от МОСВ. С парите се планира да се рехабилитира или доизгради общо 80 км. ВиК мрежа във Враца, Мездра, Бяла Слатина и Козлодуй. Очаква се загубите на вода да намалеят с 20%. Срокът за завършване на проекта е четири години и един месец. Сега предстои подготовка на обществените поръчки.

Сроковете обаче са условно нещо в случая с Враца. Водният цикъл на града за 136 млн.лв. се превърна в "европроект на ужасите", както обясни "Капитал" преди година. Договорът за подмяната на 70% от тръбите в града беше подписан през 2009 г., но се проточи във времето и сега прогнозният краен срок е 2021 г. Лошото планиране, конфликтите на интереси и липсата на адекватна експертиза превърнаха ВиК проекта в града в може би най-дългия европроект изобщо.

Нови тролеи и автобуси

Отделно в града върви търг за обновяване на градския транспорт. Общинското дружество "Тролейбусен транспорт–Враца" е обявило поръчка за общо 12.7 млн. лв. без ДДС за 12 нови тролея и още 13 нови електрически автобуси и зарядни станции към тях. Участниците в търга могат да участват в него за доставка и на двата типа превозни средства.

Критериите са два с равна тежест - управление на риска и предложената цена. Крайният срок за подаване на оферти е 7 август 2019 г.

Финансирането по ОПОС обаче все още не е осигурено, става ясно още от обявлението.

Докато парите за ВиК инфраструктура се очакват с нетърпение, тъй като загубите на вода и качеството на услугите са ниски из цялата страна, то средствата, предвидени по приоритета "въздух", се сблъскват с критики.

Проблемът е, че доста по-голям източник на замърсяване на въздуха е битовото отопление, а парите, адресирани към намаляването на ефекта от него като замърсител (напр. подмяна на старите печки на въглища и дърва), са много по-малко - над 115 млн. лв. От тях 44 млн.лв. са предвидени за София.

За Смолян - 10 млн.лв. срещу мръсните печки

Община Смолян също подписа договор по ОПОС тази седмица за мерки срещу замърсяването на въздуха за 9.6 млн.лв., като цялата инвестиция е безвъзмездна финансова помощ. В първия етап на проекта ще се направи анализ на средата и изготвяне на подход при подмяната на горивните инсталации. След това на втория етап ще се изпълнят инвестиционни мерки и ще се подмени отоплението на твърдо гориво с алтернативни източници. Всичко това ще трябва да се случи в срок от 53 месеца.

С наближаването на края на програмния период 2014-2020 г. Министерството на околната среда се активизира и движението по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) е осезаемо.

Враца е от градовете, които усещат това. Тази седмица местното ВиК дружество подписа договор за безвъзмездна помощ за над 36.3 млн.лв. по ОПОС. Освен това по това време е обявена обществена поръчка за по-чист градски транспорт - нови тролеи и е-автобуси, тъй като явно има намерението да кандидатства по новата процедура за мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    hqn1562253759615267 avatar :-|
    Виктор Исаев

    Тъкмо оправиха оснвните улици, и пак ще копаме, пак ще крадем. За тия средтва кадето се похарчиха трябваше да ни карат отпадните води до Китай..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK