С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 5 юли 2019, 15:36, 6061 прочитания

От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози

Регионалното министерство отстъпва пред превозвачите, тарифите също ще падат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обхватът на тол-системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси.

Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков. Той определи заседанието като "бурно" и "емоционално".


Органът беше създаден през февруари месец, но едва днес, на 5 юли, държавата събра над 30 експерти от транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др. за първи път.

Пред журналисти Николай Нанков обясни, че темата за монопол в доставянето на електронни винетки и тол-такси не звучала сериозно. Де факто обаче играчът на този пазар остава един, а с настоящите промени в Закона за пътищата той получава предимство до влизането на втори играч - нещо, което зависи от АПИ.

Колко и кой ще плаща



"Стиковаме сближаване на позиции", каза Николай Нанков пред журналисти относно целта на днешната среща. В момента предложеният от МРРБ обхват на пътната мрежа (виж картата) е намален почти 50% от април - на около 5900 км, като за пътищата от втори клас ще се правят още по-детайлни анализи, каза зам.-министърът. По думите на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, те ще настояват да се облага само онази част от второкласната мрежа, по която минава транзитен трафик.

Изчисляването на дължимите такси ще става на база тегло на превозното средство, брой оси, екологичен клас и класификация на пътя, по който минава. Нанков цитира цени между 0,39 лв. и 0,26 лв. на километър изминат път за тир над 12 т. с повече от три оси, който пътува по магистрала.

Автобусните превозвачи, които имат общински договори, имали "социална функция" и затова няма да плащат тол-такси. Основна причина е, че имат договори за няколко години, като там няма как да има смяна на цените. Това вероятно включва и автобусните линии между големите градове. Автобусите за екскурзии, работници и ученици обаче ще дължат такси.

Арабаджиев добави и че браншът ще настоява и за отстъпки за "редовни клиенти". Реално концепцията на тол-системата е, че който ползва най-много пътищата, да плаща най-много, затова тази идея звучи странно. По думите му обаче браншът ще очаква на следващите консултативни съвети да се "постигне напредък" и в тази посока.

От пресконференцията обаче стана ясно, че нищо не е окончателно договорено.

Решението: на база мистериозни анализи

От 16 август започва "техническата експлоатация" на тол-системата. По думите на Нанков и Олег Асенов, шеф на Националното тол-управление, оттогава ще се събират данни, на база на които да се решат тарифите и обхватът.

"Всичко ще стане ясно на терен, на практика, когато започнем... на база на цифри, на терен, с реални моторни превозни средства, в реално изминати километри", каза зам.-министърът. Това значи, че след месец камионите ще трябва да са свързани някак с тол-системата, за да се добие реална представа.

Обясненията на всички обаче звучаха неубедително и не стана много ясно как точно ще се случи това. Двата основни варианта за отчитане на превозвачите към АПИ е чрез бордови устройства или GPS устройства. Бордови устройва предлага засега само компанията "Интелигентни трафик системи". Превозвачите щели да могат да ползват и GPS устройствата си и нямало да монтират бордови устройства.

На този етап обаче GPS-ите нe могат да подават данни за изминат път към АПИ. Тази седмица депутатите приеха на първо четене промени в Закона за пътищата, с които пътната агенция се освободи от отговорността да събира каквито и да е данни - т.нар. доставчици на декларирани данни, които са GPS фирмите всъщност, няма да събират данни и да ги дават на АПИ, а на националните доставчици на услуги (НДУ) - демек към ИТС на този етап. Докато законът не бъде приет, подобни договори между тях се основават само на хипотези.

Олег Асенов обясни, че между GPS доставчиците и НДУ нямало да има нужда от интеграция в системите, защото вторите можели да работят със суровите данни на първите.

"Ние там, където няма GPS-и, ще поставим бордови устройства", каза Магдалена Милтенова и обясни, че превозвачите имат интерес да подадат данни, за да убедят МРРБ, че приходите ще им стигат и без да включват много пътища или да слагат високи тарифи. По думите й цената за бордово устройство щяла да е незначителна - пет евро, но това не е съвсем така, защото депозитът за това на ИТС е вероятно в порядъка на няколкостотин лева. От изказванията на всички стана ясно, че не са се договорили кой ще понесе цената, докато трае тестовият период - държава или бизнес, или и двете.
Монополът, който не виждаме

Николай Нанков заяви още в началото на пресконференцията, че монопол при доставчиците няма. Такъв обаче вече над шест месеца има - ИТС само се занимава с продажба на електронни винетки и държи над 60% от пазара. По думите на Нанков отпреди две седмици до момента са продадени винетки за 250 млн. лв. Ако ИТС наистина държи 60% от пазара им, както сами твърдят, до момента те са продали винетки за 150 млн. лв. Комисионата им е 7%, което значи, че заради своя монопол за половин година са генерирали близо 9 млн. лв. само от онлайн магазина vinetki.bg и силната си партньорска мрежа от бензиностанции и други обекти.

Както самият Нанков каза - имало около 70 субекта, които предлагат GPS услуги. Всички те засега ще се насочат само към ИТС заради предстоящите промени в закона.

Николай Нанков обяви, че управителният съвет на пътната агенция вече има решение за подписване на договор с третия регистриран национален доставчик, "Конкорд смарт инфраструктура", и с това монополът се изчерпва. Това обаче не е съвсем вярно - след договора компанията трябва да постигне съвместимост със системата на АПИ и чак тогава ще има алтернативен доставчик. Това например още не стана за втория подписал - "Телетол", чиито договор беше прекратен по странни причини.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трудните книжки Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 456 прочитания

Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България" 1 Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България"

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права

6 дек 2019, 667 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Туристическото министерство oчаква 5-8% спад на морския туризъм

Ведомството е на път "да си върне" концесиите на плажове, започвало ревизия на старите договори

Още от Капитал
Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10