От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози

Регионалният зам.-министър Николай Нанков и шефът на звеното за тол системата Олег Асенов започнаха да водят активна информационна компания за тол системата само около месец след като трябва да е готова.

От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози

Регионалното министерство отстъпва пред превозвачите, тарифите също ще падат

Мила Чернева
7481 прочитания

Регионалният зам.-министър Николай Нанков и шефът на звеното за тол системата Олег Асенов започнаха да водят активна информационна компания за тол системата само около месец след като трябва да е готова.

© Велко Ангелов


Обхватът на тол-системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси.

Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков. Той определи заседанието като "бурно" и "емоционално".

Органът беше създаден през февруари месец, но едва днес, на 5 юли, държавата събра над 30 експерти от транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др. за първи път.

Пред журналисти Николай Нанков обясни, че темата за монопол в доставянето на електронни винетки и тол-такси не звучала сериозно. Де факто обаче играчът на този пазар остава един, а с настоящите промени в Закона за пътищата той получава предимство до влизането на втори играч - нещо, което зависи от АПИ.

Колко и кой ще плаща

"Стиковаме сближаване на позиции", каза Николай Нанков пред журналисти относно целта на днешната среща. В момента предложеният от МРРБ обхват на пътната мрежа (виж картата) е намален почти 50% от април - на около 5900 км, като за пътищата от втори клас ще се правят още по-детайлни анализи, каза зам.-министърът. По думите на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, те ще настояват да се облага само онази част от второкласната мрежа, по която минава транзитен трафик.

Автор: МРРБ
Преглед на оригинала

Изчисляването на дължимите такси ще става на база тегло на превозното средство, брой оси, екологичен клас и класификация на пътя, по който минава. Нанков цитира цени между 0,39 лв. и 0,26 лв. на километър изминат път за тир над 12 т. с повече от три оси, който пътува по магистрала.

Автобусните превозвачи, които имат общински договори, имали "социална функция" и затова няма да плащат тол-такси. Основна причина е, че имат договори за няколко години, като там няма как да има смяна на цените. Това вероятно включва и автобусните линии между големите градове. Автобусите за екскурзии, работници и ученици обаче ще дължат такси.

Арабаджиев добави и че браншът ще настоява и за отстъпки за "редовни клиенти". Реално концепцията на тол-системата е, че който ползва най-много пътищата, да плаща най-много, затова тази идея звучи странно. По думите му обаче браншът ще очаква на следващите консултативни съвети да се "постигне напредък" и в тази посока.

От пресконференцията обаче стана ясно, че нищо не е окончателно договорено.

Решението: на база мистериозни анализи

От 16 август започва "техническата експлоатация" на тол-системата. По думите на Нанков и Олег Асенов, шеф на Националното тол-управление, оттогава ще се събират данни, на база на които да се решат тарифите и обхватът.

"Всичко ще стане ясно на терен, на практика, когато започнем... на база на цифри, на терен, с реални моторни превозни средства, в реално изминати километри", каза зам.-министърът. Това значи, че след месец камионите ще трябва да са свързани някак с тол-системата, за да се добие реална представа.

Обясненията на всички обаче звучаха неубедително и не стана много ясно как точно ще се случи това. Двата основни варианта за отчитане на превозвачите към АПИ е чрез бордови устройства или GPS устройства. Бордови устройва предлага засега само компанията "Интелигентни трафик системи". Превозвачите щели да могат да ползват и GPS устройствата си и нямало да монтират бордови устройства.

На този етап обаче GPS-ите нe могат да подават данни за изминат път към АПИ. Тази седмица депутатите приеха на първо четене промени в Закона за пътищата, с които пътната агенция се освободи от отговорността да събира каквито и да е данни - т.нар. доставчици на декларирани данни, които са GPS фирмите всъщност, няма да събират данни и да ги дават на АПИ, а на националните доставчици на услуги (НДУ) - демек към ИТС на този етап. Докато законът не бъде приет, подобни договори между тях се основават само на хипотези.

Олег Асенов обясни, че между GPS доставчиците и НДУ нямало да има нужда от интеграция в системите, защото вторите можели да работят със суровите данни на първите.

"Ние там, където няма GPS-и, ще поставим бордови устройства", каза Магдалена Милтенова и обясни, че превозвачите имат интерес да подадат данни, за да убедят МРРБ, че приходите ще им стигат и без да включват много пътища или да слагат високи тарифи. По думите й цената за бордово устройство щяла да е незначителна - пет евро, но това не е съвсем така, защото депозитът за това на ИТС е вероятно в порядъка на няколкостотин лева. От изказванията на всички стана ясно, че не са се договорили кой ще понесе цената, докато трае тестовият период - държава или бизнес, или и двете.

Монополът, който не виждаме

Николай Нанков заяви още в началото на пресконференцията, че монопол при доставчиците няма. Такъв обаче вече над шест месеца има - ИТС само се занимава с продажба на електронни винетки и държи над 60% от пазара. По думите на Нанков отпреди две седмици до момента са продадени винетки за 250 млн. лв. Ако ИТС наистина държи 60% от пазара им, както сами твърдят, до момента те са продали винетки за 150 млн. лв. Комисионата им е 7%, което значи, че заради своя монопол за половин година са генерирали близо 9 млн. лв. само от онлайн магазина vinetki.bg и силната си партньорска мрежа от бензиностанции и други обекти.

Както самият Нанков каза - имало около 70 субекта, които предлагат GPS услуги. Всички те засега ще се насочат само към ИТС заради предстоящите промени в закона.

Николай Нанков обяви, че управителният съвет на пътната агенция вече има решение за подписване на договор с третия регистриран национален доставчик, "Конкорд смарт инфраструктура", и с това монополът се изчерпва. Това обаче не е съвсем вярно - след договора компанията трябва да постигне съвместимост със системата на АПИ и чак тогава ще има алтернативен доставчик. Това например още не стана за втория подписал - "Телетол", чиито договор беше прекратен по странни причини.

Обхватът на тол-системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси.

Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков. Той определи заседанието като "бурно" и "емоционално".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK