От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози

Регионалният зам.-министър Николай Нанков и шефът на звеното за тол системата Олег Асенов започнаха да водят активна информационна компания за тол системата само около месец след като трябва да е готова.

От тол-системата бяха извадени почти половината пътища, както и повечето автобусни превози

Регионалното министерство отстъпва пред превозвачите, тарифите също ще падат

Мила Чернева
8219 прочитания

Регионалният зам.-министър Николай Нанков и шефът на звеното за тол системата Олег Асенов започнаха да водят активна информационна компания за тол системата само около месец след като трябва да е готова.

© Велко Ангелов


Обхватът на тол-системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси.

Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков. Той определи заседанието като "бурно" и "емоционално".

Органът беше създаден през февруари месец, но едва днес, на 5 юли, държавата събра над 30 експерти от транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др. за първи път.

Пред журналисти Николай Нанков обясни, че темата за монопол в доставянето на електронни винетки и тол-такси не звучала сериозно. Де факто обаче играчът на този пазар остава един, а с настоящите промени в Закона за пътищата той получава предимство до влизането на втори играч - нещо, което зависи от АПИ.

Колко и кой ще плаща

"Стиковаме сближаване на позиции", каза Николай Нанков пред журналисти относно целта на днешната среща. В момента предложеният от МРРБ обхват на пътната мрежа (виж картата) е намален почти 50% от април - на около 5900 км, като за пътищата от втори клас ще се правят още по-детайлни анализи, каза зам.-министърът. По думите на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, те ще настояват да се облага само онази част от второкласната мрежа, по която минава транзитен трафик.

Изчисляването на дължимите такси ще става на база тегло на превозното средство, брой оси, екологичен клас и класификация на пътя, по който минава. Нанков цитира цени между 0,39 лв. и 0,26 лв. на километър изминат път за тир над 12 т. с повече от три оси, който пътува по магистрала.

Автобусните превозвачи, които имат общински договори, имали "социална функция" и затова няма да плащат тол-такси. Основна причина е, че имат договори за няколко години, като там няма как да има смяна на цените. Това вероятно включва и автобусните линии между големите градове. Автобусите за екскурзии, работници и ученици обаче ще дължат такси.

Арабаджиев добави и че браншът ще настоява и за отстъпки за "редовни клиенти". Реално концепцията на тол-системата е, че който ползва най-много пътищата, да плаща най-много, затова тази идея звучи странно. По думите му обаче браншът ще очаква на следващите консултативни съвети да се "постигне напредък" и в тази посока.

От пресконференцията обаче стана ясно, че нищо не е окончателно договорено.

Решението: на база мистериозни анализи

От 16 август започва "техническата експлоатация" на тол-системата. По думите на Нанков и Олег Асенов, шеф на Националното тол-управление, оттогава ще се събират данни, на база на които да се решат тарифите и обхватът.

"Всичко ще стане ясно на терен, на практика, когато започнем... на база на цифри, на терен, с реални моторни превозни средства, в реално изминати километри", каза зам.-министърът. Това значи, че след месец камионите ще трябва да са свързани някак с тол-системата, за да се добие реална представа.

Обясненията на всички обаче звучаха неубедително и не стана много ясно как точно ще се случи това. Двата основни варианта за отчитане на превозвачите към АПИ е чрез бордови устройства или GPS устройства. Бордови устройва предлага засега само компанията "Интелигентни трафик системи". Превозвачите щели да могат да ползват и GPS устройствата си и нямало да монтират бордови устройства.

На този етап обаче GPS-ите нe могат да подават данни за изминат път към АПИ. Тази седмица депутатите приеха на първо четене промени в Закона за пътищата, с които пътната агенция се освободи от отговорността да събира каквито и да е данни - т.нар. доставчици на декларирани данни, които са GPS фирмите всъщност, няма да събират данни и да ги дават на АПИ, а на националните доставчици на услуги (НДУ) - демек към ИТС на този етап. Докато законът не бъде приет, подобни договори между тях се основават само на хипотези.

Олег Асенов обясни, че между GPS доставчиците и НДУ нямало да има нужда от интеграция в системите, защото вторите можели да работят със суровите данни на първите.

"Ние там, където няма GPS-и, ще поставим бордови устройства", каза Магдалена Милтенова и обясни, че превозвачите имат интерес да подадат данни, за да убедят МРРБ, че приходите ще им стигат и без да включват много пътища или да слагат високи тарифи. По думите й цената за бордово устройство щяла да е незначителна - пет евро, но това не е съвсем така, защото депозитът за това на ИТС е вероятно в порядъка на няколкостотин лева. От изказванията на всички стана ясно, че не са се договорили кой ще понесе цената, докато трае тестовият период - държава или бизнес, или и двете.

Монополът, който не виждаме

Николай Нанков заяви още в началото на пресконференцията, че монопол при доставчиците няма. Такъв обаче вече над шест месеца има - ИТС само се занимава с продажба на електронни винетки и държи над 60% от пазара. По думите на Нанков отпреди две седмици до момента са продадени винетки за 250 млн. лв. Ако ИТС наистина държи 60% от пазара им, както сами твърдят, до момента те са продали винетки за 150 млн. лв. Комисионата им е 7%, което значи, че заради своя монопол за половин година са генерирали близо 9 млн. лв. само от онлайн магазина vinetki.bg и силната си партньорска мрежа от бензиностанции и други обекти.

Както самият Нанков каза - имало около 70 субекта, които предлагат GPS услуги. Всички те засега ще се насочат само към ИТС заради предстоящите промени в закона.

Николай Нанков обяви, че управителният съвет на пътната агенция вече има решение за подписване на договор с третия регистриран национален доставчик, "Конкорд смарт инфраструктура", и с това монополът се изчерпва. Това обаче не е съвсем вярно - след договора компанията трябва да постигне съвместимост със системата на АПИ и чак тогава ще има алтернативен доставчик. Това например още не стана за втория подписал - "Телетол", чиито договор беше прекратен по странни причини.

Обхватът на тол-системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси.

Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков. Той определи заседанието като "бурно" и "емоционално".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.