С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 юли 2019, 17:18, 9096 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле ще е готова след поне шест години

Финансирането от над 600 млн. лв. с европейски пари ще се премести за следващия програмен период

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че доскоро Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) настояваше, че отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле ще е готова до края на 2023 г., тихомълком държавата е променила позицията си.

На 25 юни, по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции - България и Югоизточна Европа 2019", отговорният служител в АПИ обяви точно фазиране на проекта - т.е. отлагането на финансирането за следващ програмен период. Думите на Златка Петева, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020", са цитирани в gradat.bg, медията - организатор на конференцията. Причината: обектът няма да е изграден до края на 2023 г., за да се впише в настоящия програмен период 2014-2020 г. (риск, който от поне две години изглеждаше напълно възможен).


В отговори до "Капитал" АПИ заяви, че фазиране не е коментирано с Европейската комисия (ЕК), но по-нататък от думите им стана ясно, че срокът 2023 г. е непосилен и няма да има друг начин. Всичко това издава объркването в агенцията и фактът, че не е ясно какво ще се прави със стотиците милиони по оперативна програма "Транспорт".

Няма време

По думите на инж. Петева лявoтo плaтнo и oбxoдът нa Kpecнa ще са готови в ĸpaя нa 2025 г., а pexaбилитaциятa нa път I-1 (чacт oт дяcнoто плaтнo) щe бъдe изпълнeнa дo ĸpaя нa 2027 г.



Лявото платно в посока София е разделено на два участъка, като двете поръчки бяха обявени през август 2018 г. и сега се разглеждат офертите. Още тогава беше ясно, че пет години са крайно недостатъчни да протече целият търг, обжалвания, отчуждаване, проектиране и строителство.

Сега това признава и АПИ. От ведомството уточниха пред "Капитал", че срокът за изграждането на лявото платно според търга е 52 месеца - или над четири години. "В тези срокове не са включени сроковете за отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж. Не на последно място следва да се отбележи, че тръжните процедури не са приключили и евентуалните им обжалвания съгласно ЗОП също биха забавили изпълнението на проекта", добавя пътната агенция.

Кога ще има пари

В края на юни "Капитал" научи, че парите за пътя през дефилето може да бъдат отказани от Европейската комисия. Тогава високопоставени правителствени източници и самата АПИ отрекоха това да е истина.

От пътната агенция не са говорили с ЕК за фазиране, но "се разглеждат и обсъждат различни варианти предвид сложността на инфраструктурния проект, какъвто до момента не е реализиран в България, провеждането на тръжните процедури за избор на изпълнители, възможността изборът на изпълнител да се обжалва и това да възпрепятства стартирането на проекта и съответно неговото завършване в срока на оперативната програма".

Или иначе казано: вече е твърде очевидно, че срокът 2023 г. няма да се спази и планът ще се промени в движение.

Изобщо не трябва да се пренебрегва фактът, че АПИ не е подала още апликационната форма за европейско финансиране в ЕК. Междувременно комисията облекчи правилата за фазиране на големи проекти и то ще може да се случи по-лесно, отколкото досега.


Тунел, път или нищо

Това, че властта има колебания какво да прави с най-тежката част от магистрала "Струма", е ясно от години. Първо имаше проект за дълъг тунел, който българските строители успяха да преборят и той беше заменен от не по-малко сложен проект по билото на планината. Той обаче ще изведе само едното платно горе заради недостатъчно финансиране и така пътят през дефилето остана, а с него и проблемите с еколозите.

През май месец, преди изборите за Европейски парламент,
Бойко Борисов каза пред медии: "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2361 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1254 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Чуждите инвестиции са създали 7.3 хил. нови работни места в България през 2018 г.

Интересът към Великобритания и Германия като инвестиционни дестинации намалява, показва проучване на EY

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10