"Струма" през Кресненското дефиле ще е готова след поне шест години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Струма" през Кресненското дефиле ще е готова след поне шест години

"Струма" през Кресненското дефиле ще е готова след поне шест години

Финансирането от над 600 млн. лв. с европейски пари ще се премести за следващия програмен период

Мила Чернева
10833 прочитания

© Цветелина Белутова


Въпреки че доскоро Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) настояваше, че отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле ще е готова до края на 2023 г., тихомълком държавата е променила позицията си.

На 25 юни, по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции - България и Югоизточна Европа 2019", отговорният служител в АПИ обяви точно фазиране на проекта - т.е. отлагането на финансирането за следващ програмен период. Думите на Златка Петева, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020", са цитирани в gradat.bg, медията - организатор на конференцията. Причината: обектът няма да е изграден до края на 2023 г., за да се впише в настоящия програмен период 2014-2020 г. (риск, който от поне две години изглеждаше напълно възможен).

В отговори до "Капитал" АПИ заяви, че фазиране не е коментирано с Европейската комисия (ЕК), но по-нататък от думите им стана ясно, че срокът 2023 г. е непосилен и няма да има друг начин. Всичко това издава объркването в агенцията и фактът, че не е ясно какво ще се прави със стотиците милиони по оперативна програма "Транспорт".

Няма време

По думите на инж. Петева лявoтo плaтнo и oбxoдът нa Kpecнa ще са готови в ĸpaя нa 2025 г., а pexaбилитaциятa нa път I-1 (чacт oт дяcнoто плaтнo) щe бъдe изпълнeнa дo ĸpaя нa 2027 г.

Лявото платно в посока София е разделено на два участъка, като двете поръчки бяха обявени през август 2018 г. и сега се разглеждат офертите. Още тогава беше ясно, че пет години са крайно недостатъчни да протече целият търг, обжалвания, отчуждаване, проектиране и строителство.

Сега това признава и АПИ. От ведомството уточниха пред "Капитал", че срокът за изграждането на лявото платно според търга е 52 месеца - или над четири години. "В тези срокове не са включени сроковете за отчуждения на засегнатите имоти, разглеждането и одобряването на техническия проект и издаването на разрешение за строеж. Не на последно място следва да се отбележи, че тръжните процедури не са приключили и евентуалните им обжалвания съгласно ЗОП също биха забавили изпълнението на проекта", добавя пътната агенция.

Кога ще има пари

В края на юни "Капитал" научи, че парите за пътя през дефилето може да бъдат отказани от Европейската комисия. Тогава високопоставени правителствени източници и самата АПИ отрекоха това да е истина.

От пътната агенция не са говорили с ЕК за фазиране, но "се разглеждат и обсъждат различни варианти предвид сложността на инфраструктурния проект, какъвто до момента не е реализиран в България, провеждането на тръжните процедури за избор на изпълнители, възможността изборът на изпълнител да се обжалва и това да възпрепятства стартирането на проекта и съответно неговото завършване в срока на оперативната програма".

Или иначе казано: вече е твърде очевидно, че срокът 2023 г. няма да се спази и планът ще се промени в движение.

Изобщо не трябва да се пренебрегва фактът, че АПИ не е подала още апликационната форма за европейско финансиране в ЕК. Междувременно комисията облекчи правилата за фазиране на големи проекти и то ще може да се случи по-лесно, отколкото досега.

Тунел, път или нищо

Това, че властта има колебания какво да прави с най-тежката част от магистрала "Струма", е ясно от години. Първо имаше проект за дълъг тунел, който българските строители успяха да преборят и той беше заменен от не по-малко сложен проект по билото на планината. Той обаче ще изведе само едното платно горе заради недостатъчно финансиране и така пътят през дефилето остана, а с него и проблемите с еколозите.

През май месец, преди изборите за Европейски парламент, Бойко Борисов каза пред медии: "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска, да дава няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос – да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км или да има магистрала от София до Видин."

Въпреки че доскоро Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) настояваше, че отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле ще е готова до края на 2023 г., тихомълком държавата е променила позицията си.

На 25 юни, по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции - България и Югоизточна Европа 2019", отговорният служител в АПИ обяви точно фазиране на проекта - т.е. отлагането на финансирането за следващ програмен период. Думите на Златка Петева, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020", са цитирани в gradat.bg, медията - организатор на конференцията. Причината: обектът няма да е изграден до края на 2023 г., за да се впише в настоящия програмен период 2014-2020 г. (риск, който от поне две години изглеждаше напълно възможен).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Просто си представете докъде са затънали в пумийната яма, щом си го признават дори преди местните избори.

    Ей така загубихме няколкостотин милиона Евро, сякаш сме изпуснали монета на земята. Каквото и да си говорим, 600 млн. до края на програмния период не могат да договорят и изхарчат. А толкова
    говореха, как заради Струма не остават пари за другите магистрали..

    Сега вместо да строят Черно Море или тунела под Шипка, ще поправят градинки. Само за тях има време...

  • 2
    SoloV avatar :-|
    SoloV

    Или дълъг тунел подобен на този в Темпейския пролом на магистралата Солун- Атин или да не се строи нищо. Друг вариант просто няма, звеждането на целия трафик извън дефилето е икономически нерентабилно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK