София иска да похарчи 218 млн. лв. за нови електроавтобуси, трамваи и тролеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София иска да похарчи 218 млн. лв. за нови електроавтобуси, трамваи и тролеи

София иска да похарчи 218 млн. лв. за нови електроавтобуси, трамваи и тролеи

Средствата са част от парите по "Околна среда", предвидени за по-чист градски транспорт в 11 общини

Мила Чернева
5640 прочитания

© Надежда Чипева


Столичната община ще поиска значителна част от общо 500 млн. лв., които Министерството на околната среда договори за по-чист градски транспорт в общините с мръсен въздух. От тях 425 млн. лв. са по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) по перото за мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух, а останалото - национално съфинансиране.

София ще кандидатства за общо 218 млн. лв., които иска да похарчи за по-чист градски транспорт. Вече има обявени обществени поръчки за 135 млн. лв. за част от превозните средства.

Някои от новите електрически автобуси ще тръгнат по нови линии, става ясно от доклад на кмета Йорданка Фандъкова до Столичния общински съвет. Тролеите ще подменят стари такива по линии 6, 7 и 11, а трамваите - по линии 4 и 18 и ще допълнят линия 5.

Решението за кандидатстване за финансиране ще се гласува утре на заседанието на Столичния общински съвет.

Другите общини

Общо 11 общини можеха да се възползват от сумата от 500 млн. лв.: Бургас, Варна, Враца, Перник, Плевен, Русе, Сливен, Стара Загора, Столична община, Хасково и Шумен.

На община Варна ще се полагат 70 млн. лв., а миналата седмица общинския съвет на Плевен реши да кандидатства за 15 млн. лв., за да купи 14 електробуса, зарядни станции и обслужваща техника.

Максималният ресурс за Русе пък е 39 млн. лв., като се планира да се купят между 30 и 40 електрически автобуси и тролейбуси, пише actualno.com.

За община Шумен бяха предвидени 12 млн. лв., но няма да може да се възползва от тази възможност. Причината е, че общинската администрация не си партнира с общинско транспортно дружество, което е изискване на програмата. Taкова в общината всъщност няма, става ясно от публикации в местни медии - там тази функция извършва частна фирма.

Спорен ефект

Закупуването на по-чисти превозни средства за мрежата в градския транспорт безспорно е хубава идея, що се отнася до удобство, но дали ще има значително влияние върху подобряването на качеството на въздуха е друг въпрос. Всъщност битовото отопление е най-сериозният източник на фини прахови частици.

Пътният транспорт е отговорен за около 7-8% от замърсяването към 2016 г., сочат данни от Националната програма за подобряване на качество на въздуха. В него обаче се включват и личните автомобили.

Столичната община ще поиска значителна част от общо 500 млн. лв., които Министерството на околната среда договори за по-чист градски транспорт в общините с мръсен въздух. От тях 425 млн. лв. са по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) по перото за мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух, а останалото - национално съфинансиране.

София ще кандидатства за общо 218 млн. лв., които иска да похарчи за по-чист градски транспорт. Вече има обявени обществени поръчки за 135 млн. лв. за част от превозните средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Няма как да замениш градски транспорт на десетки години с електрически превозни средства и да няма положителен ефект за чистотата на виздуха.

    Въпросът е нормално ли е София (софиянец съм) да изхарчи близо половината бюджет на програмата. По мое мнение през последните няколко години се обнови голяма част от градския транспорт и няма нужда да се обсебва толкова голяма част от програмата за такова ударно изкупуване на транспортни средства.

    С тези пари могат да се подпомогнат по-скромни общини. Навсякъде градския транспорт е застарял, а и на много места има проблем с чистотата на въздуха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK