С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
36 11 юли 2019, 11:53, 6559 прочитания

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Управляващите постепенно започнаха да признават, че е трябвало да орежат параметрите на поръчката.
Изминалата седмица донесе една много добра новина и няколко не чак толкова за националната сигурност на страната и модернизацията на армията ни. Добрата е, че в сряда правителството най-накрая даде зелена светлина за подписване на договор със САЩ за купуване на новопроизведени изтребители F-16 Block 70. Така цели 15 години след приемането й в НАТО България най-накрая скъсва със 100-процентовата зависимост на бойната авиация от Русия и е на път да придобие съвременни и оперативно съвместими бойни способности. Още на следващия ден военният министър подписа споразумението със САЩ и го изпрати за ратификация към парламента.

За жалост с това в общи линии плюсовете на предстоящата модернизация се изчерпват. Първата лоша вест е, че придобиването на 6-те бойни и 2-та двуместни бойно-тренировъчни самолета F-16 Block 70/72 става на много по-висока цена от очакваната – 1.256 млрд. долара (или около 2.18 млрд. лв.), при първоначално заявен максимален бюджет за проекта в размер на 1.8 млрд. лв., и то с ДДС. Сделката ще се сключи на цена с около 400 млн. лв. повече от офертата на служебно отстранения конкурент – шведския военен концерн Saab, с изтребители Gripen C/D, и то 10 на брой.


Също така правителството очевидно силно е надценило способностите си да се пазари с Вашингтон, след като дори не е успяло да постигне ориентировъчната цена, обещана от военния министър Каракачанов (2.1 млрд. лв.), която беше с около 100 млн. лв. по-малко от обявената от премиера Борисов (2.2 млрд. лв.). Вероятно за да минимизира неудобството, ръководителят на отбранителното ведомство декларира, че САЩ планират да поемат около 60 млн. долара разходи за подобряването на инфраструктурата около авиобаза Граф Игнатиево. За целта обаче трябва да има специално разрешение от американския Конгрес, така че и около тази косвена военна помощ все още витаят въпросителни.

По груби оценки цялата модернизация на наземното оборудване в Граф Игнатиево, за да се ползва F-16, ще струва около 100 млн. долара. По информация на "Капитал" в хода на преговорите е отпаднал разходът за подобряване на инфраструктурата на базата за предно разполагане Безмер, където в момента са разположени щурмовите ни самолети Су-25.

За какво плащаме



Следващата лоша вест е какво точно ще получи България срещу въпросната непредвидено голяма сума. След като първоначално отричаха, управляващите постепенно започнаха да признават, че е трябвало да орежат параметрите на поръчката, за да не надскочат твърде драстично първоначалния прогнозен бюджет. Сегашната хлъзгава теза е, че "не се режат бойни способности". Всъщност приблизителната цена на 8-те бойни самолета с всички заявени оръжия и системи стана ясна в началото на юни, когато Държавният департамент на САЩ изпрати към Конгреса искането за одобрение на потенциална продажба на стойност около 2.9 млрд. лв. Въпросният документ е публичен и съдържа изчерпателен списък на оборудването, което първоначално е трябвало да бъде монтирано на американските изтребители. Сега от българското военно министерство вече твърдят, че армията ни няма смисъл да се запасява с излишни боеприпаси в мирно време и през следващите години ще може да дооборудва самолетите до достигане на гласувания от щатския Конгрес финансов таван.

Така по ирония на съдбата принципно многоцелевите и супермодерни F-16 Block 70/72 първоначално ще могат да се ползват почти само за еърполисинг. Причината - страната ни е решила да купи ограничено количество свободно падащи бомби и за момента е преценила, че ще си спести модулите им за лазерно и GPS насочване. За ракети "въздух-земя" изобщо не се говори. Именно с аргумента, че стават само за въздушно патрулиране, управляващите елиминираха от наддаването шведските Gripen-и.

Другият неприятен момент, свързан със сделката, е, че България ще трябва да плати цялата сума от 2.2 млрд. лв. авансово. Не се сбъднаха надеждите на управляващите, че ще успеят да договорят някаква схема за разсрочено плащане. И всъщност едва ли имаше как да се сбъднат, при положение че предплащането е стандартна практика по американската програма за износ на оръжие (Foreign Military Sales, или FMS). Няма рационална причина за България, която до момента не е била особено голям клиент, да бъде направено изключение.

Покупката на американските изтребители ще наложи ревизия на бюджета за тази година, с която ще се увеличи касовият дефицит, тъй като подобен разход не е предвиден. По информация на "Капитал" минусът в държавните финанси ще скочи от сегашните 0.5% до около 2% от БВП. Предвид излишъка към средата на годината е възможно дефицитът да бъде компенсиран към края ѝ. Това може да лиши ГЕРБ от възможността субективно да преразпределя средства за предизборни цели точно преди местния вот наесен (което само по себе си може би не е чак толкова лошо).

Всъщност именно местните избори са може би най-важната причина ГЕРБ да пришпорват подписването на сделката за F-16. Всички описани финансови несъответствия и разминавания между обещано и изпълнено могат да бъдат аргумент на опозицията по време на есенния вот. Единственият полезен ход на управляващите е максимално да отдалечат сделката от датата на изборите, по възможност сключвайки я в разгара на летния почивен сезон.

Капитал #28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой с кого ще играе за новите бронирани машини на армията 7 Кой с кого ще играе за новите бронирани машини на армията

Израелски оръжейни фирми се очертават като големия печеливш от търга за модернизация на сухопътните ни войски

16 дек 2019, 6619 прочитания

Плуват ли натовски корабчета 1 Плуват ли натовски корабчета

Военноморският координационен център във Варна е стара идея, "притоплена" покрай проблемите с Турция в НАТО

29 ное 2019, 6226 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Отбрана" Затваряне
Президентът наложи вето на договорите за F-16

Законът за одобряването им се връща за ново обсъждане в парламента, но прегласуването едва ли ще е проблем

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10