F-16 полетя към парламента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

F-16 полетя към парламента

По ирония на съдбата принципно многоцелевите и супермодерни F-16 Block 70/72 първоначално ще могат да се ползват почти само за ер полисинг. Причината - страната ни е решила да купи ограничено количество свободно падащи бомби и за момента е преценила, че ще си спести модулите им за лазерно и GPS насочване. За ракети "въздух-земя" изобщо не се говори.

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Момчил Милев
7901 прочитания

По ирония на съдбата принципно многоцелевите и супермодерни F-16 Block 70/72 първоначално ще могат да се ползват почти само за ер полисинг. Причината - страната ни е решила да купи ограничено количество свободно падащи бомби и за момента е преценила, че ще си спести модулите им за лазерно и GPS насочване. За ракети "въздух-земя" изобщо не се говори.

© Цветелина Белутова


Управляващите постепенно започнаха да признават, че е трябвало да орежат параметрите на поръчката.

Изминалата седмица донесе една много добра новина и няколко не чак толкова за националната сигурност на страната и модернизацията на армията ни. Добрата е, че в сряда правителството най-накрая даде зелена светлина за подписване на договор със САЩ за купуване на новопроизведени изтребители F-16 Block 70. Така цели 15 години след приемането й в НАТО България най-накрая скъсва със 100-процентовата зависимост на бойната авиация от Русия и е на път да придобие съвременни и оперативно съвместими бойни способности. Още на следващия ден военният министър подписа споразумението със САЩ и го изпрати за ратификация към парламента.

За жалост с това в общи линии плюсовете на предстоящата модернизация се изчерпват. Първата лоша вест е, че придобиването на 6-те бойни и 2-та двуместни бойно-тренировъчни самолета F-16 Block 70/72 става на много по-висока цена от очакваната – 1.256 млрд. долара (или около 2.18 млрд. лв.), при първоначално заявен максимален бюджет за проекта в размер на 1.8 млрд. лв., и то с ДДС. Сделката ще се сключи на цена с около 400 млн. лв. повече от офертата на служебно отстранения конкурент – шведския военен концерн Saab, с изтребители Gripen C/D, и то 10 на брой.

Също така правителството очевидно силно е надценило способностите си да се пазари с Вашингтон, след като дори не е успяло да постигне ориентировъчната цена, обещана от военния министър Каракачанов (2.1 млрд. лв.), която беше с около 100 млн. лв. по-малко от обявената от премиера Борисов (2.2 млрд. лв.). Вероятно за да минимизира неудобството, ръководителят на отбранителното ведомство декларира, че САЩ планират да поемат около 60 млн. долара разходи за подобряването на инфраструктурата около авиобаза Граф Игнатиево. За целта обаче трябва да има специално разрешение от американския Конгрес, така че и около тази косвена военна помощ все още витаят въпросителни.

По груби оценки цялата модернизация на наземното оборудване в Граф Игнатиево, за да се ползва F-16, ще струва около 100 млн. долара. По информация на "Капитал" в хода на преговорите е отпаднал разходът за подобряване на инфраструктурата на базата за предно разполагане Безмер, където в момента са разположени щурмовите ни самолети Су-25.

За какво плащаме

Следващата лоша вест е какво точно ще получи България срещу въпросната непредвидено голяма сума. След като първоначално отричаха, управляващите постепенно започнаха да признават, че е трябвало да орежат параметрите на поръчката, за да не надскочат твърде драстично първоначалния прогнозен бюджет. Сегашната хлъзгава теза е, че "не се режат бойни способности". Всъщност приблизителната цена на 8-те бойни самолета с всички заявени оръжия и системи стана ясна в началото на юни, когато Държавният департамент на САЩ изпрати към Конгреса искането за одобрение на потенциална продажба на стойност около 2.9 млрд. лв. Въпросният документ е публичен и съдържа изчерпателен списък на оборудването, което първоначално е трябвало да бъде монтирано на американските изтребители. Сега от българското военно министерство вече твърдят, че армията ни няма смисъл да се запасява с излишни боеприпаси в мирно време и през следващите години ще може да дооборудва самолетите до достигане на гласувания от щатския Конгрес финансов таван.

Така по ирония на съдбата принципно многоцелевите и супермодерни F-16 Block 70/72 първоначално ще могат да се ползват почти само за еърполисинг. Причината - страната ни е решила да купи ограничено количество свободно падащи бомби и за момента е преценила, че ще си спести модулите им за лазерно и GPS насочване. За ракети "въздух-земя" изобщо не се говори. Именно с аргумента, че стават само за въздушно патрулиране, управляващите елиминираха от наддаването шведските Gripen-и.

Другият неприятен момент, свързан със сделката, е, че България ще трябва да плати цялата сума от 2.2 млрд. лв. авансово. Не се сбъднаха надеждите на управляващите, че ще успеят да договорят някаква схема за разсрочено плащане. И всъщност едва ли имаше как да се сбъднат, при положение че предплащането е стандартна практика по американската програма за износ на оръжие (Foreign Military Sales, или FMS). Няма рационална причина за България, която до момента не е била особено голям клиент, да бъде направено изключение.

Покупката на американските изтребители ще наложи ревизия на бюджета за тази година, с която ще се увеличи касовият дефицит, тъй като подобен разход не е предвиден. По информация на "Капитал" минусът в държавните финанси ще скочи от сегашните 0.5% до около 2% от БВП. Предвид излишъка към средата на годината е възможно дефицитът да бъде компенсиран към края ѝ. Това може да лиши ГЕРБ от възможността субективно да преразпределя средства за предизборни цели точно преди местния вот наесен (което само по себе си може би не е чак толкова лошо).

Всъщност именно местните избори са може би най-важната причина ГЕРБ да пришпорват подписването на сделката за F-16. Всички описани финансови несъответствия и разминавания между обещано и изпълнено могат да бъдат аргумент на опозицията по време на есенния вот. Единственият полезен ход на управляващите е максимално да отдалечат сделката от датата на изборите, по възможност сключвайки я в разгара на летния почивен сезон.

Управляващите постепенно започнаха да признават, че е трябвало да орежат параметрите на поръчката.

Изминалата седмица донесе една много добра новина и няколко не чак толкова за националната сигурност на страната и модернизацията на армията ни. Добрата е, че в сряда правителството най-накрая даде зелена светлина за подписване на договор със САЩ за купуване на новопроизведени изтребители F-16 Block 70. Така цели 15 години след приемането й в НАТО България най-накрая скъсва със 100-процентовата зависимост на бойната авиация от Русия и е на път да придобие съвременни и оперативно съвместими бойни способности. Още на следващия ден военният министър подписа споразумението със САЩ и го изпрати за ратификация към парламента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    keko2 avatar :-|
    keko2

    Първо в Епицентър.БГ: Вижте договора, с който се орязва пакета по сделката за Ф-16!
    http://epicenter.bg/article/Parvo-v-Epitsentar-BG--Vizhte-dokumenta--s-koyto-se-oryazva-paketa-po-sdelkata-za-F-16--/187781/2/0


    И в бакалията ако кило сирене е 10 лв., а ти искаш сирене за 5 лв., бакалинът ще ти даде половин кило, нали специалисти!!!!
    Та и със самолетите е също така, още повече, че става въпрос за мнооого повече пари или по малко оборудване и възможности, по малко пари!!!!! Никъде няма безплатен обяд, казваше байОНЯ!!!!

  • 2
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Капитал, този път много глупости сте изписали. Първо цената е по- висока от първоначално заявената, защото първоначално заявената беше нереално ниска. За тази цена 1,2 Bln получаваме максималното. Може да е - малко по - евтино, но може и да е мноооого по - скъпо. Второ, самолетът си остава многоцелеви, но въоръжението е намалено. За разлика от самолетите, които са build to order, въоръжението си е на склад и може да се закупи в бързи срокове по необходимост. Така че то тепърва ще се закупува идните години.

  • 3
    jvx41612346 avatar :-|
    jvx41612346

    Като цяло нивото на статията е нормално лошо за Капитал поне що се отнася до проектите за превъоржение на армията. Цената е напълно нормална за това което се взели. Що се отнася до нереалистично ниските ни очаквания за това колко струва един модерен многоцелеви изтрибител те се дължат на факта че ние НИКОГА не сме имали такива самолети.
    За боеприпасите са взели точно толкова колко им трябва за обучението на пилотите. Практиката е когато се купи някакво въоражение от САЩ те ти отварят сметка от която можеш да купуваш колкото си искаш ракети, бомби, крилати ракети и други неща стига да имаш пари.

  • 5
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    От статията на другаря автор лъха мъка че се купуват Ф-16.

  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#2] от "zxp53317185":


    До коментар [#3] от "jvx41612346":


    До коментар [#5] от "Jumbo Jet":

    ++++ Отдавна не бях срещал разумни коментари в Капитал. Поздравления, лек ден.

  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina


    До коментар [#] от "
    keko2
    ":

    Под всяка статия правиш реклама на сайта на застаряващата проститутк@ Валерия Велева. Не, няма да го посетя, защото спазвам лична хигиена.

  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Тая "сделка" си е чиста проба данък атлантизъм.

    И като стана дума за данъци, от 1 април 1994 г. в БГ е въведен ДДС, чиято ставка в момента е 20%. Тези 20%, според ЗДДС, се начисляват върху В С Я К А сделка! Вкл. и върху тая за изтребителите.

    В този смисъл е много тъпо да се съобщава някаква стойност без ДДС. Кого лъжете? Върху тия 2,2 млрд. задължително ще се начисли ДДС и ще им платим 2,640 млрд.

    То и бензинът без акциза и ДДС е лев и малко, ама ти го наливат за 2.20, нали?

    Попаднах на много подробен, хронологичен анализ на ситуацията със самолетите. Нагледно се вижда как нашите ни лъжат:

    http://aeropress-bg.com/articles/6290-f-16-%D0%B7%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-?fbclid=IwAR0K6-zZk8SoA8Oewhs3-nV3RHXLyA7N5Zl90VxFQfWwcId3LZvlRhCxU6U

  • 9
    antipa avatar :-P
    D-r D

    К, Валерия Велева едва ли ще вземе да съди оная пернатата, ама вие сте й на тепсия, защото по закон редакцията носи отговорност за изливите във форума си.
    Пък и ако пак налетите на Крънчева с тоя рецидив...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK