Volkswagen предпочете Турция пред България, но преговорите продължават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Volkswagen предпочете Турция пред България, но преговорите продължават

Усилията на България да привлече големия производител на автомобили този път не бяха достатъчни

Volkswagen предпочете Турция пред България, но преговорите продължават

До август ще се прави преглед на правната среда и демокрацията, но има голям шанс заводът за 1.5 млрд. евро да отиде в Измир

Огнян Георгиев
18433 прочитания

Усилията на България да привлече големия производител на автомобили този път не бяха достатъчни

© Reuters


Германският автомобилен концерн Volkswagen е взел решение къде да разположи новия си завод за 1.5 млрд. евро и това е Турция. Решението е било взето след дълго заседание на борда в четвъртък срещу петък. Това твърдят две германски издания - Automobilwoche и Handelsblatt, като информацията беше потвърдена и от един източник на "Капитал"

"Все още не е решено къде ще бъде построен новият завод на Volkswagen. Плановете са конкретизирани, но не и финализирани", казва обаче говорител на концерна в публикация на "Дойче веле" със заглавие: "България остава в играта: още няма окончателно решение"

Друг източник на "Капитал", близък до преговорния процес, потвърди, че окончателно решение няма и че най-вероятно Турция е "предпочетен", но не и "окончателно избран" кандидат. Според него, шансовете на България са по-малки, но все още ги има. "Състезанието просто минава в друга фаза, но ние все още сме в играта", твърди източникът на "Капитал". "Все още можем да си откраднем ябълката обратно", казва той.

Според германските медии решението е било предложено лично от ръководителя на концерна Херберт Дийс и то не е окончателно, като ще бъде финализирано през август. Дотогава Volkswagen ще прави преглед на правната ситуация в Турция, както и на състоянието на демокрацията в страната. Това обаче изглежда по-скоро като претекст, с който да бъде отговорено на евентуални критики за инвестиция в страна с авторитарно управление. Надали след месечен преглед на ситуацията с човешките права в Турция автогигантът ще реши, че инвестиция там е неподходяща.

Ако решението бъде потвърдено през следващите месеци, ще означава нов огромен завод за Измир, където ще бъдат разположени мощности на цялата германска група за производство на автомобили под няколко от нейните марки. Инвестицията ще създаде 5 хил. работни места в самия завод и още доста такива в поддоставчици.

Тихият гигант

Турция дълго време беше тиха в битката за новата инвестиция, продължила над година. В последните няколко месеца обаче съседната държава се включи в нея с всички възможни лостове на свое разположение. Те включват освен солидно финансово предимство, което възлиза според Handelsblatt на няколкостотин милиона евро над българската оферта (под формата на инфраструктура, земя и кеш), също и дългогодишни политически и търговски контакти.

Няколко източника твърдяха, че лично бившият канцлер и премиер на Долна Саксония, която е вторият по големина акционер в групата, Герхард Шрьодер е лобирал за турската оферта. Настоящият премиер и член на борда на VW Щефан Вейл преди седмици обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната".

Не е без значение и фактът, че заводът в Измир ще е в зона с други заводи, както и в страна с дълги традиции в автопроизводството. Самият турски вътрешен пазар е несравнимо по-голям от българския със 120 хил. продадени автомобила само под марките на VW миналата година.

Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието, беше промененият профил на завода - от завод под управлението на Skoda се премина към т.нар. multi-brand тип, в който вероятно да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.

Именно по тази причина преговорите и планирането на новия завод този месец бяха прехвърлени към групата майка Volkswagen, след като първоначално за инвестицията трябваше да отговаря Skoda.

И един малък важен приятел

Другата важна тежест в решението е дошла от Близкия изток. Според Automobilwoche Катар е натиснал в полза на турската кандидатура. Фондът на емирството държи 17% от акциите на групата от Волфсбург. "Капитал" научи, че още преди месеци България е потърсила контакт с Катар във връзка с инвестицията, но емирството е било уклончиво за категорична подкрепа.

Катар е близък партньор с Турция и зависи силно от позицията на Анкара в битката му за влияние със Саудитска Арабия. Трудно е да си представим, че Доха би решила да натисне за конкурент на Турция при такава голяма инвестиция, което би било прието от Реджеп Таийп Ердоган като обръщане на гръб.

Не е без значение и че след години на опити българската държава заряза почти изцяло бизнес отношенията си с Катар. В момента между двете държави не тече почти никакъв сериозен бизнес диалог и не вървят големи проекти, а София видимо се преориентира към Саудитска Арабия в последните две години.

По всяка вероятност сега инвестиционният екип в България, който се занимаваше с привличането на Volkswagen, ще започне да предлага двете одобрени локации - "Кремиковци" и зона "Раковски", на други автопроизводители.

Германският автомобилен концерн Volkswagen е взел решение къде да разположи новия си завод за 1.5 млрд. евро и това е Турция. Решението е било взето след дълго заседание на борда в четвъртък срещу петък. Това твърдят две германски издания - Automobilwoche и Handelsblatt, като информацията беше потвърдена и от един източник на "Капитал"

"Все още не е решено къде ще бъде построен новият завод на Volkswagen. Плановете са конкретизирани, но не и финализирани", казва обаче говорител на концерна в публикация на "Дойче веле" със заглавие: "България остава в играта: още няма окончателно решение"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Много лоша новина. Няма да си купувам VW повече.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Ако искаш да правиш бизнес в България днес, просто не можеш да заобиколиш Бойко Борисов, Делян Пеевски и олигарсите, които гравитират около тях. Старите рекетьорски навици от началото на 90-те, важат и днес, но вече са почти официализирани на институционално ниво. Затова не можем да се сърдим на Volkswagen, че не искат да вложат парите си в нашата мафиотска държава.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    [quote#2:"olga_kokoshkina"]Затова не можем да се сърдим на Volkswagen, че не искат да вложат парите си в нашата мафиотска държава. [/quote]

    Щях да се съглася ако не бяха отишли в Турция а в Румъния например. Сори, ама в сравнение с Ердо, Бойко е като мравка в корупцията и непотизма. Най - тъжното е че още има хора които вярват в свободни пазари и подобни дитирамби. Има един диктатор на който ще му построят завод, понеже ги заплаши да ги накаже ако не го направят и да ги награди ако го направят. Това е .

  • 4
    fhs44598902 avatar :-|
    Black Label

    Не виждам защо е цялата олелия, на мен ми беше ясно, че ще избере Турция пред България. Нямаме ресурс и капацитет за завод от такъв ранг у нас. Турците са с къде къде повече възможности. И подкрепата на Катар като добавим - не виждам защо изобщо говорим. Такива са реалностите.

  • 5
    crusible avatar :-?
    crusible

    Помечтахме за малко, но дойде време за реалността...

    Освен това, че сме в ЕС, ние, обективно, НЯМА какво повече да предложим от Турция. Комшиите имат толкова много повече предимства, че дори кофтия имидж на султанчето не е фактор!

  • 6
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Съгласен съм с 4 и 5...
    Турция има много повече предимства..дори да се започне от това, че най-вероятно завода ще е някъде на Средиземно Море - тоест директен достъп по вода до пристанищата на Европа.
    И като сметнем многото кадри и големия пазар.
    Като сметнем и обещаната държавна помощ…

    Ами и аз да съм, и аз ще отида в Турция.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    Не VW ще строи на диктатора завод, а диктаторът ще построи завода на Фолксваген с парите на данъкоплатеца. Чакаме да чуем каква субсидия са ударили у на немецо челото. Едва ли по-малко от 300 милиона €. Да се радва простолюдието, че "нещо се произвежда".

  • 8
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    А още по-тъжното е, че има хора като теб, които вярват че най-голямата автомобилна компания в света VW, е направила своята бизнес-стратегия за инвестиции от милиарди в Турция, понеже Ердоган "ги бил заплашил да ги накаже ако не го направят". Ти сериозно ли?!?

  • 9
    icarus7 avatar :-P
    ЛиБератор

    Всияки ми изглежда, че оправдавате мизерията, до която Агент Буда е докарал страната.

    Някакви изсмукани от пръстите- нямали сме ресурса, нямали сме пазар, яоевки ресурс, нямало какво да предложим....

    Погледнете къде са им на Volkswagen заводите и да се осъзнаем къде е реалния проблем:

    чехия, Унгария, Словакия, Босна - със сходно или по-малко население,
    по малка територия и сходен пазар, НО не с по-работеща съденба система

    https://www.volkswagenag.com/en/group/portrait-and-production-plants.html

    Проблема е корупцията, и колкото и да ви е трудно да повярвате очевидно сме по-зле дори и от Турция

  • 10
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#8] от "olga_kokoshkina":

    Има го казано и документирано, кака!

    "Нещо повече - държавата иска да намали популярността на седаните Passat сред длъжностните лица и политиците си. Ако Volkswagen избере друго място, държавните служители в бъдеще ще карат вероятно повече Toyota, твърдят от Анкара."

    https://money.bg/investments/mozhe-li-volkswagen-da-izbere-sauditska-arabiya-vmesto-balgariya-ili-turtsiya-za-noviya-si-zavod.html


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK