С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 17 юли 2019, 15:30, 9723 прочитания

ВАС даде ход на магистрала Русе - Велико Търново

Върховният административен съд е отхвърлил касационна жалба срещу ОВОС, предстои парцеларен план и отчуждение на терени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съдебната битка около Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на трасето на магистрала Русе - Велико Търново приключи в полза на държавата. На 15 юли Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил касационната жалба на група физически лица и Сдружение "Граждани за пътен контрол". Първите са жители на село Хотница, край което ще минава трасето. Те обжалваха решение на ВАС от декември 2018 г., с което магистратите отхвърлиха жалбите им срещу ОВОС на проекта.

Касационната жалба е оставена без разглеждане на основание на промените в Закона за опазване на околната среда (ЗООС), които влязоха в сила в началото на 2019 г. Тогава касационната инстанция беше премахната и решенията на първа инстанция са финални за жалбите на екооценки за обекти от национално значение, определени с акт на Министерски съвет.


Следващата стъпка е да се изготви парцеларен план за обекта, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за "Капитал". Това значи, че след това тепърва ще има отчуждения, проектиране и строителство.

Какъв беше проблемът с ОВОС-а

Според жителите на село Хотница трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум. Те твърдят още, че в процедурата по ОВОС не е разгледано и преценено правилно съществуващото състояние на околната среда и не е направен обоснован анализ на очакваните въздействия.



Жалбоподателите коментираха пред БНР, че и друг вариант на трасето, по-близо до Горна Оряховица, би бил по-подходящ, тъй като там има и жп трасе и летище.

Съдът обаче не прие техните мотиви, тъй като били спазени всички изисквани от закона процедури. Освен това в решението е записано, че селото отстои на 560 м източно от оста на пътя, а надвишаване на средногодишната норма на азотните оксиди е в зона от 65 до 70 метра от трасето на магистралата. По отношение на останалите замърсители от автомобилния трафик се казва, че не се очакват превишения на нормите.

В последното си определение отпреди два дни петчленният състав на ВАС се позовава на ЗООС и преценява, че жалбата е процесуално недопустима, а решението от декември е било окончателно, тъй като магистралата Русе - Велико Търново е обект със стратегическа важност.

Причината: присъства в Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше одобрена от Министерския съвет (МС) през 2017 г. Интересното е, че там магистралата присъства като скоростен път Русе - Бяла - Велико Търново - Габрово - Хасково - АМ "Марица" и липсва в оценения като най-смислен сценарий от общо три варианта на бъдещи инфраструктурни проекти.

Освен това Русе - Велико Търново се счита за обект с национално значение от 2011 г., когато Министерският съвет обявява републикански път І-5 за такъв.

Още една северна магистрала, за която няма пари

Магистралата с дължина 133 км ще струва над 1 млрд. лв., като финансирането за нея ще дойде от националния бюджет, стана ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура" до "Капитал". Досега тол-таксите се сочеха като основния вариант за финансиране, но засега не са надежден източник, тъй като не е ясно кога системата ще заработи. Въпреки че с предстоящите промени в Закона за пътищата финалният срок е февруари 2020 г., около тола има такъв хаос, че не е ясно дали това ще е реалната финална права.

Събираемостта също ще е по-ниска от първоначално планираната - няма да е 1 млрд. лв. годишно, а към 550-600 млн. лв., от които сериозна част трябва да отиде и за ремонти и поддръжка.


Докъде е и какво предстои

Дотук с 1.5 млн. лв. са идейният и техническият проект, докладът по ОВОС, както и археологически проучвания.

Началото на автомагистралата е предвидено да започва на 3 км източно от съществуващия Дунав мост при Русе, а краят й да бъде след град Дебелец, уточняват от АПИ. Пътят е разделен на три подучастъка: Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км).

Планира се първо да започне процедури за инженеринг (проектиране и строителство) на първите два участъка, или общо 75 км., а на по-късен етап и на третия участък.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 1928 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 2321 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пациентите на възраст между 39 и 64 години ще бъдат изследвани за хепатит

Това ще стане, ако правителството успее да приеме национална програма за борба с вирусните заболявания до октомври

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов