Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София

Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси

Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София

Ако няма обжалвания и се стигне до договор с този кандидат, оператор ще бъде летището в Мюнхен

Калина Горанова
10407 прочитания

Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси

© Надежда Чипева


Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".

Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.

Кой спечели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор, но реално няма да участва в инвестицията.

Водещ в обединението е фондът Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%.

Какво предложи победителят

Кандидатът предложи концесионно плащане на година от 24.542 млн. евро, или 32% от годишните приходи, и инвестиции от 608 млн. евро. Те ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

При Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

Очаквайте подробности в седмичния брой на "Капитал"

Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".

Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen

    "Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси".
    Евала, няма нужда да се отговаря на въпроси..****

    Да подшушна понеже Капитал са спестили имената на местните бизнесмени - за наш Киро иде реч.

  • 2
    lady_flower avatar :-P
    lady_flower

    Дано сега да заприлича на летище в Мюнхен!

  • 3
    fcs1432069766431253 avatar :-|
    Antoaneta PETROVA Ardashes

    "Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. "
    Това ,според мен, няма нужда от коментар.

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Сега ще обжалват (и с право), така че концесионер на летището в София май скоро няма да има.

  • 5
    njt1426861816395296 avatar :-P
    George S

    До коментар [#3] от "Antoaneta Ardashes":

    Е тва е, да пуснеш коментар, че няма нужда от коментар :ДД

  • 6
    chocomilk avatar :-|
    choKo

    Прекрасна новина! ADP просто не беше правилният избор.
    В Загреб нищо не са постигнали, само един лъскав терминал и високи летищни такси. Летището седи празно и почти без нискобюджетни.
    Честито и късмет на Мюнхен!

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "choKo":

    Да, АДП са проблемни. Само че много е важно какво значи "Операторът на летище Мюнхен" в контекста на договора. Ок, ще споделят експертиза. И Западните прокуратури споделят експертиза с нашата. Резултатите не са цветущи.

    Какъв е ДОГОВОРЕНИЯ ангажимент на "операторът на летище Мюнхен" и какво става, ако те се оттеглят в един момент? Нима очакваме, че държавата ще прекрати концесията, дори да има причини за това?

    Искрено се надявам, че след 5 г. Киро няма да си остане сам концесионер на летището.

  • 8
    jiu18664232 avatar :-|
    jiu18664232

    До коментар [#1] от "Miguel Del Angel Sosa":

    Не е Киро съвсем друг е скоро ще го разберете.

  • 9
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Най-големият акционер в Strabag е кипърска фирма, собственост на приближения до Путин руски олигах Олег Дерипаска. БСП (БКП) би трябвало да са доволни от избрания концесионер, защото е очевидно че Кремъл ще има директен достъп в управлението на летището в българската столица.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK