С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 17 юли 2019, 15:49, 8762 прочитания

Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София

Ако няма обжалвания и се стигне до договор с този кандидат, оператор ще бъде летището в Мюнхен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".

Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.


Кой спечели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор, но реално няма да участва в инвестицията.

Водещ в обединението е фондът Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%.



Какво предложи победителят

Кандидатът предложи концесионно плащане на година от 24.542 млн. евро, или 32% от годишните приходи, и инвестиции от 608 млн. евро. Те ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

При Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

Очаквайте подробности в седмичния брой на "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият мегазакон за земеделските земи върви към поредно отлагане Новият мегазакон за земеделските земи върви към поредно отлагане

Проектът, който трябва да събере цялото законодателство в сектора, започва да събира все повече критики

5 дек 2019, 97 прочитания

Здравната каса (почти) спря системата за справки в здравното досие с ЕГН 1 Здравната каса (почти) спря системата за справки в здравното досие с ЕГН

Опцията за справки бе премахната от сайта на НЗОК, но в нея може да се влезе със същия линк и да се видят таблиците с данни

5 дек 2019, 1206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Финансовото министерство ще пласира ДЦК за 700 млн. лв. до края на годината

Парламентарната бюджетна комисия одобри договорите за покупка на самолетите F-16 и промените в бюджета

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Да пишеш в интересни времена

Литовската писателка и носителка на "Златен лъв" Вайва Грайните за нуждата да преценяваме думите си

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10