В очакване на електрическите тротинетки в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В очакване на електрическите тротинетки в София

Общината представи схема с над 200 паркоместа, откъдето ще могат да се наемат и оставят тротинетки, велосипеди, скутери и др.

В очакване на електрическите тротинетки в София

Три компании имат интерес да предлагат услуга за отдаването им под наем

14068 прочитания

Общината представи схема с над 200 паркоместа, откъдето ще могат да се наемат и оставят тротинетки, велосипеди, скутери и др.

© Shutterstock


През есента в София се очаква да бъдат достъпни първите споделени електрически тротинетки. Интерес към предоставянето на услугата имат две международни компании, лидери в областта - Lime и Voi, и българският стартъп Hobo. Тротинетките ще се отключват през мобилно приложение, а плащането ще се извършва изцяло онлайн.

За улесняване и регламентиране на използването им миналата седмица Столична община представи схема с над 200 паркоместа (вижте картата), откъдето ще могат да се наемат и оставят тротинетки, велосипеди, скутери и други. Те ще бъдат изцяло в платени зони за паркиране в центъра на столицата, като след време при по-голям интерес към услугата паркоместа биха могли да се обособят и в по-крайните квартали на София.

Кои са компаниите

Няма ограничение в броя компании, които могат да предоставят услугата за споделени тротинетки. Още през пролетта интерес заявиха международните компании Lime и Voi.

Американската Lime, инвеститор в която е Uber, вече оперира в над 25 държави извън САЩ и е сред най-разпознаваемите брандове в Европа. Сега компанията има потенциал да стъпи и в София. "София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал със своята култура, и начин на живот на гражданите", коментират от компанията пред "Капитал". Те не обявяват конкретна дата на лансиране на услугата, но допълват, че от няколко месеца си партнират със Столична община и искат да работят съвместно в посока създаване на регулаторна рамка. Цените и броят на електрическите скутери ще зависят от търсенето на потребителите в града, като от Lime не посочват точни параметри.

Шведската Voi оперира в над 9 града в Европа. От компанията коментираха пред "Капитал", че вероятно ще пуснат услугата в София тази есен, а партньорството им със Столична общината продължава вече половин година с цел да изградят "най-правилния и устойчив модел на услугата". Предстои да уточнят каква ще бъде ценовата политика и таксуването на потребителите, както и колко електрически тротинетки ще бъдат първоначално пуснати в столицата.

Интерес към пускането на услугата в София има и младата българска компания "Хобо България", основана в края на миналата година от Теодор Рачев и Тодор Тодоров. Вдъхновени от алтернативните средства за придвижване в Лондон, в продължение на няколко месеца те проучват услугата в някои европейски градове и решават да започнат бизнес в България.

Теодор Рачев коментира пред "Капитал", че в началото на септември планират да разположат 100 електрически тротинетки по улиците в София. Моделът им е разработен специално за нуждите на споделеното пътуване. "Цената е около 2 пъти по-висока, от това което можете да намерите като предлагане в магазина, но пък и живота им е доста по-продължителен", казва Рачев.

За ценообразуването от Hobo следват вече валидиран бизнес модел на чужди пазари, а именно еднократна такса за отключване в размер на 1.60 лв. и 20 стотинки за минута използване. "Непосредствено след като стартираме обмисляме и месечни абонаменти, с които ще предоставим още по атрактивни цени", добавя Рачев.

Нужда от регламентиране

Общината също предприе стъпки в посока развитието на алтернативни методи за придвижване в столицата, изготвяйки схема от над 200 паркоместа за велосипеди и електрически тротинетки в центъра на София. Те ще бъдат безплатни за ползване както за хора с лични превозни средства, така и за споделени такива. Местата ще бъдат в синята и зелена зона в града, обозначени със знак и боядисани, за да са разпознаваеми.

Автор: Общинско предприятие “Софпроект-ОГП”

По-голямата част от зоните, 159 от тях, ще бъдат на уличното платно на мястото на съществуващите места за паркиране на автомобили. Общо 70 зони ще бъдат на тротоарни площи, които са достатъчно широки, за да не се създават предпоставки за конфликти с пешеходци.

Станалият популярен по света алтернативен начин на придвижване в градовете обаче повдига и много въпросителни около регламентите за използването на електрическите тротинетки. Общинският съветник Зафир Зарков коментира пред "Капитал", че своевременно трябва да бъде изготвен регламент с фокус безопасността при използването на електрически тротинетки. "Трябва да има ограничение на скоростта до 25 км/ч , което да се въвежда софтуерно в тротинетките от компаниите, които предлагат услугата, а през мобилните приложения потребителите да могат да ги взимат и оставят само на обозначените места", казва Зарков. По думите му регламентът трябва ясно да обозначава местата за карането им и евентуално да се осигурят на каски, които например да се отключват заедно с електрическата тротинетка през приложението.

Съвсем възможно е обаче компаниите да пуснат услугите си за споделени електрически тротинетки преди да бъде въведен регламент за ползването им. Тогава ще зависи основно от доставчиците да вземат мерки за безопасност, както и от потребителите, които да се съобразяват с тях.

През есента в София се очаква да бъдат достъпни първите споделени електрически тротинетки. Интерес към предоставянето на услугата имат две международни компании, лидери в областта - Lime и Voi, и българският стартъп Hobo. Тротинетките ще се отключват през мобилно приложение, а плащането ще се извършва изцяло онлайн.

За улесняване и регламентиране на използването им миналата седмица Столична община представи схема с над 200 паркоместа (вижте картата), откъдето ще могат да се наемат и оставят тротинетки, велосипеди, скутери и други. Те ще бъдат изцяло в платени зони за паркиране в центъра на столицата, като след време при по-голям интерес към услугата паркоместа биха могли да се обособят и в по-крайните квартали на София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    buzzjn avatar :-|
    Imeto mi

    Тротинетките са готини като цяло, но ми е много интересно къде ще ги карат хората в София. По разбитите тротоари, където си трябва планински велосипед или по улиците, където пък е пълно със състечатели от световна класа.

  • 2
    nkl49614206 avatar :-|
    Slava Savova

    могат ли да прескачат дупки?

  • 3
    syo avatar :-|
    syo

    Все повече тротинетки се забелязват в града и идеята е добра, но общината не е готова за това... доста рисков превоз за съществуващата ни инфраструктура.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Кога ли ще започнат сериозните инциденти с такива превозни средства. Дано не съм прав.

  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    И като плъзнат тия тротинеткаджии, които нямат и елементарни познания по пътна безопасност и не са виждали правилника за движение по пътищата и на картинка....

  • 6
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    Общината пак е малоумна, да идат до Солун да видят как е, караш тротинетката и я зарязваш където ти падне, естествено в зоната за използване, а не да я караш до някое от 200 паркинг места!

  • 7
    lazomilev avatar :-|
    Lazo Milev

    Не знаех, че Lime са собсвеност на Убер, интересно дали Убер знаят :D

  • 8
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#1] от "Imeto mi":
    До коментар [#2] от "Slava Savova":
    Същото се питам и аз. Да започнем от размера на колелцата. И с каква скорост ги карат. Ако случайно нацелиш някоя дупка или неравност, даже не голяма, а такива не липсват при нас... А да не говорим, че нямаш право по закон да го караш по тротоара, освен ако не си на под 12 години. Вярно, че нашият (естествено) е нееднозначен и разтеглив като дъвка, но според ЗДвП, това е ППС. ППС с мотор е МПС. Не можеш по тротоара да караш нито ППС, нито МПС. Ръчна количка нямаш право да буташ там. Остава ти само с това... нещо, да караш с колите - най-вдясно (където са отводнителните шахти и всякакви боклуци). Нещо, което аз лично бих направил само след като съм си написал завещанието. За мен са леко самоубийствени тези... финтифлюшки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK