С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 17 юли 2019, 17:15, 11333 прочитания

В очакване на електрическите тротинетки в София

Три компании имат интерес да предлагат услуга за отдаването им под наем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През есента в София се очаква да бъдат достъпни първите споделени електрически тротинетки. Интерес към предоставянето на услугата имат две международни компании, лидери в областта - Lime и Voi, и българският стартъп Hobo. Тротинетките ще се отключват през мобилно приложение, а плащането ще се извършва изцяло онлайн.

За улесняване и регламентиране на използването им миналата седмица Столична община представи схема с над 200 паркоместа (вижте картата), откъдето ще могат да се наемат и оставят тротинетки, велосипеди, скутери и други. Те ще бъдат изцяло в платени зони за паркиране в центъра на столицата, като след време при по-голям интерес към услугата паркоместа биха могли да се обособят и в по-крайните квартали на София.


Кои са компаниите

Няма ограничение в броя компании, които могат да предоставят услугата за споделени тротинетки. Още през пролетта интерес заявиха международните компании Lime и Voi.

Американската Lime, инвеститор в която е Uber, вече оперира в над 25 държави извън САЩ и е сред най-разпознаваемите брандове в Европа. Сега компанията има потенциал да стъпи и в София. "София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал със своята култура, и начин на живот на гражданите", коментират от компанията пред "Капитал". Те не обявяват конкретна дата на лансиране на услугата, но допълват, че от няколко месеца си партнират със Столична община и искат да работят съвместно в посока създаване на регулаторна рамка. Цените и броят на електрическите скутери ще зависят от търсенето на потребителите в града, като от Lime не посочват точни параметри.



Шведската Voi оперира в над 9 града в Европа. От компанията коментираха пред "Капитал", че вероятно ще пуснат услугата в София тази есен, а партньорството им със Столична общината продължава вече половин година с цел да изградят "най-правилния и устойчив модел на услугата". Предстои да уточнят каква ще бъде ценовата политика и таксуването на потребителите, както и колко електрически тротинетки ще бъдат първоначално пуснати в столицата.

Интерес към пускането на услугата в София има и младата българска компания "Хобо България", основана в края на миналата година от Теодор Рачев и Тодор Тодоров. Вдъхновени от алтернативните средства за придвижване в Лондон, в продължение на няколко месеца те проучват услугата в някои европейски градове и решават да започнат бизнес в България.

Теодор Рачев коментира пред "Капитал", че в началото на септември планират да разположат 100 електрически тротинетки по улиците в София. Моделът им е разработен специално за нуждите на споделеното пътуване. "Цената е около 2 пъти по-висока, от това което можете да намерите като предлагане в магазина, но пък и живота им е доста по-продължителен", казва Рачев.

За ценообразуването от Hobo следват вече валидиран бизнес модел на чужди пазари, а именно еднократна такса за отключване в размер на 1.60 лв. и 20 стотинки за минута използване. "Непосредствено след като стартираме обмисляме и месечни абонаменти, с които ще предоставим още по атрактивни цени", добавя Рачев.

Нужда от регламентиране

Общината също предприе стъпки в посока развитието на алтернативни методи за придвижване в столицата, изготвяйки схема от над 200 паркоместа за велосипеди и електрически тротинетки в центъра на София. Те ще бъдат безплатни за ползване както за хора с лични превозни средства, така и за споделени такива. Местата ще бъдат в синята и зелена зона в града, обозначени със знак и боядисани, за да са разпознаваеми.

Илюстрация



По-голямата част от зоните, 159 от тях, ще бъдат на уличното платно на мястото на съществуващите места за паркиране на автомобили. Общо 70 зони ще бъдат на тротоарни площи, които са достатъчно широки, за да не се създават предпоставки за конфликти с пешеходци.

Станалият популярен по света алтернативен начин на придвижване в градовете обаче повдига и много въпросителни около регламентите за използването на електрическите тротинетки. Общинският съветник Зафир Зарков коментира пред "Капитал", че своевременно трябва да бъде изготвен регламент с фокус безопасността при използването на електрически тротинетки. "Трябва да има ограничение на скоростта до 25 км/ч , което да се въвежда софтуерно в тротинетките от компаниите, които предлагат услугата, а през мобилните приложения потребителите да могат да ги взимат и оставят само на обозначените места", казва Зарков. По думите му регламентът трябва ясно да обозначава местата за карането им и евентуално да се осигурят на каски, които например да се отключват заедно с електрическата тротинетка през приложението.

Съвсем възможно е обаче компаниите да пуснат услугите си за споделени електрически тротинетки преди да бъде въведен регламент за ползването им. Тогава ще зависи основно от доставчиците да вземат мерки за безопасност, както и от потребителите, които да се съобразяват с тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 411 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 2596 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП

И още: Кьовеши ще е европейски прокурор; Мониторинг за върховенството на закона ще има за всички в ЕС; HBO и Netflix в битка за наградите Emmy

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10