Нищо, следващия път
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нищо, следващия път

350 хиляди коли годишно ще произвежда новият завод на Volkswagen, който трябва да заработи през 2022 г.

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

Константин Николов
10079 прочитания

350 хиляди коли годишно ще произвежда новият завод на Volkswagen, който трябва да заработи през 2022 г.

© Reuters


"Не губи кураж, идва нов тираж." С този леко остарял слоган на държавната лотария може да се опишат настроенията в правителството и сред представителите на държавата и бизнеса, които водят преговорите за мегапроекта на Volkswagen за нов завод за 1.4 млрд. евро в Източна Европа. На финалната права беше предпочетен другият основен кандидат - Турция, която започва ексклузивни преговори с германския автогигант.

Това предизвика вълна от реакции, което е логично: подобна инвестиция привлича вниманието на огромен кръг хора. В последните няколко месеца тихата възбуда около потенциален завод за 1.4 млрд. евро постепенно набра сила и заседанието на борда на гиганта от Волфсбург приличаше на нещо като финал на европейското по футбол.

Което е добре. Първо, все още не всичко е загубено и тукашният преговорен екип продължава да таи надежди. Но дори и да не излезе победител, този екип и други около тях натрупаха опит, с който тепърва може да се борят за нови инвестиции.

Какво наклони везните

През миналата седмица стана ясно, че групата Volkswagen е взела решение да започне преговори за строеж на новия си завод с Турция, като предпочетеното място е индустриалната зона в Измир. Това смали до минимум шансовете на България. Очаква се окончателното решение да бъде взето през следващите няколко седмици до август, като според източници на "Капитал" преговорите не са спрени. Причината е, че Volkswagen ще прави преглед на правната ситуация в Турция, както и на състоянието на демокрацията в страната. Трудно е да се предположи как подобен бърз преглед на турската демокрация ще откаже Volkswagen от финансово обосновано решение. Единственият неясен фактор тук са санкциите срещу Анкара от страна на ЕС заради започналите сондажи край западните брегове на Кипър и задаващите се такива от САЩ заради покупката на руски ракети. Заради това вероятно групата не иска да се отказва от резервния си вариант с България.

Няколко основни фактора са наклонили везните в полза на Турция, като повечето от тях са далеч извън контрола на българската страна. Активизирането на Анкара в последните месеци привлече помощта на външни лобисти и на известни фигури като бившия германски канцлер Герхард Шрьодер. Изключителен плюс за Турция е и присъствието на Катар сред акционерите на Volkswagen, където емирството държи 17% от акциите с право на глас. Именно Катар са били един от решаващите гласове в избора на Турция пред България.

Другият основен фактор в полза на Турция е държавната помощ. Тъй като не е член на ЕС, тя по никакъв начин не е ограничена от европейските правила. Според източници на "Капитал" като краен пакет предложенията на двете държави са близки, но като директна финансова помощ офертата на Турция е била в пъти по-голяма и достига 900 млн. евро, при около 300 млн. от България. Правителството също така обещава да купи земята и да построи голяма част от самия завод.

И на последно (но не по важност) място е опитът на Турция в този сектор. Предложената локация в Измир е в индустриален парк, в който има редица доставчици на автомобилни компоненти, а избраният парцел за самия завод е изцяло почистен и готов за строеж (от Турция) с всички нужни изисквания за достъп до електричество, газификация и т.н. Турската държавна администрация пък е евентуален голям клиент на произведените в завода модели - един източник на "Капитал" посочи, че има обещание за покупка на поне 100 хил. автомобила.

Къде е България

Според източници на "Капитал" следващата една-две седмици ще са изключително важни за окончателното решение на Volkswagen, като България все още не е отпаднала от избора. В преговорния екип за първи път официално се включват и представители на автомобилния клъстър.

Но дори отпадането на този етап би трябвало да бъде оценено като успех на фона на тоталната неподготвеност на държавата да привлича подобен тип инвестиции. Преди да започне тази битка, в която се включи по средата на процеса, държавата никога не беше преговаряла с посредници от ранга на JLL - фондът, който беше нает от групата за оценка на терените, никога не беше промотирала по този начин частни терени и не беше играла толкова организирано. Според източници на "Капитал" в преговорите са се включвали и са работили заедно представители на почти всяко министерство, което е нещо невиждано за българската администрация. Те обясняваха, че се учат в движение на всички изисквания, които има подобен инвеститор и как да отговарят на тях.

Понякога това води до грешките на начинаещия. Запознати с процеса твърдят, че една от сферите, в които България е изостанала, е желанието на правителството да спазва абсолютно всички европейски правила за държавната помощ. Експерти твърдят, че правителството е можело да бъде "по-креативно" и да помоли Брюксел за отстъпки в тази сфера, като изтъкне, че заводът ще бъде "изпуснат" за държава извън ЕС. Именно подобен довод беше даден от Словакия, която получи разрешение от евросъюза да отпусне 125 млн. евро, за да привлече Jaguar Land Rover, за сметка на Мексико.

Според икономиста Георги Ангелов Турция се възползва от всички предимства като икономически партньор на ЕС, но без да има нужда да спазва правилата за държавната помощ, и по този начин е извършила своеобразен дъмпинг на България. "Може да се защитава тезата, че каквото работи в Турция, трябва да работи и в България", допълва експертът.

В търсене на мегапроекти

Така България получи достатъчно ноу-хау и знания от целия преговорен процес. Сега въпросът е как да се използва този натрупан опит в търсенето и преговорите със следващи инвеститори.

Като начало, има и други автогиганти. Hyundai и Peugeot оглеждат региона за свои инвестиции, макар и да са в далеч по-ранна фаза на проучване. Първите дори са проявили интерес за разговори преди време, които сега могат да бъдат подновени. Заради Брекзит японски производители се изнасят от Великобритания и обмислят различни опции за свои инвестиции.

Но дори да приемем, че на този етап не дойде голям автопроизводител, има други варианти за сериозни проекти. Възможно е например привличането на производители на батерии за електромобили - друга област, в която има бърз ръст. Зоната в Пловдив, която беше един от двата възможни парцела за Volkswagen, вече е в разговори за потенциални нови заводи, които да разположи на парцела в Раковски. Пламен Панчев от "Тракия индустриална зона" обясни, че опитът от преговорите ги е научил, че така или иначе има нужда от жп и газ, така че тези неща вече се случват.

Другата важна "трансформация" в държавното мислене след преговорите с Volkswagen е внезапният проблясък, че ако инвеститорите не идват сами, можем да ги търсим активно. Ползата от партньорството с големите посредници е фактът, че те знаят кои инвеститори какво търсят, а страната ни вече има видимост като една от двете в шортлистата на голям производител. Екипът, който досега се занимаваше с проекта, най-вероятно ще бъде запазен, научи "Капитал" и ще работи заедно по нови варианти.

Според Георги Ангелов е добре да има специална структура, която да се занимава с подобни мегапроекти. "Никога досега в България не е правен мегапроект на зелено. Големите инвеститори винаги са идвали чрез приватизация или покупка на друго дружество. Ето защо е добре всичко научено от преговорите и препоръките на Volkswagen да бъде използвано".

"Не губи кураж, идва нов тираж." С този леко остарял слоган на държавната лотария може да се опишат настроенията в правителството и сред представителите на държавата и бизнеса, които водят преговорите за мегапроекта на Volkswagen за нов завод за 1.4 млрд. евро в Източна Европа. На финалната права беше предпочетен другият основен кандидат - Турция, която започва ексклузивни преговори с германския автогигант.

Това предизвика вълна от реакции, което е логично: подобна инвестиция привлича вниманието на огромен кръг хора. В последните няколко месеца тихата възбуда около потенциален завод за 1.4 млрд. евро постепенно набра сила и заседанието на борда на гиганта от Волфсбург приличаше на нещо като финал на европейското по футбол.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Това е правилния път. Дано да направим следващата крачка към индустрията с много висока добавена стойност. Така и заплатите бързо ще се доближат до това, което трябва да бъде.

    Историята показва, че появи ли се добър работодател със средства да плаща по високи заплати, започне ли той да търси голямо количество работници - всички заплати в региона се вдигат.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Всички цъкаме с уста "как било на Запад", и искаме България да стане "нормална държава", но упорито продължаваме да гласуваме за мутрата Борисов и неговите олигарси като Делян Пеевски и Кирил Домусчиев например. Искаме в България да има големи заводи, но не искаме да създадем условия българите да остават в България, нито пък да идват имигранти да работят в тези заводи както е в Германия например. Искаме да развиваме туризъм, но гоним туристите с шутове. Странна държава на периферията на...нормалността.

  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Когато ресурсите не отговарят на целите така се получава накрая. Такива заводи биха имали шанс в България, преди да се бяха изнесли 2,5 млн. работоспособни българи. Просто когато имаше предостатъчно работници с адекватни умения, нямахме инфраструктура и предвидима бизнес среда, а сега, когато инфраструктурата се пооправи и средата леко изсветля липсват хората... Друга стратегия трябва да измислят управляващите (независимо от коя партия са) за да се отварят нормални и дълготрайни работни места в територията.

  • 4
    owen avatar :-|
    owen

    за мен това е шамар за управляващите, както и да се погледне. липсата на политика за натрупаните дългрочни проблеми - липса на квалифицирана работна ръка, проблеми с върховенството на правото и т.н. няма да бъде заменена от натрупването на опит - просто това е слаба утеха.

  • 5
    bbs avatar :-|
    Lord

    "Преди да започне тази битка, в която се включи по средата на процеса, държавата никога не беше преговаряла с посредници от ранга на JLL - фондът, който беше нает от групата за оценка на терените"

    Капитал, ама вие сериозно ли? Половината ИТ и индустриални проекти отпреди десет години ги консултираха от JLL...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK