Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

Темата накратко
  • България не се възползва от река Дунав и регионите там са сред най-бедните не само в страната, но и в Европа изобщо.
  • Дунавската стратегия имаше потенциал да насочи усилията в правилната посока, но не успя.
  • Основните причини са липсата на административен капацитет и хаосът при планирането.

В Германия, Австрия и дори Сърбия едни от най-богатите региони са около река Дунав. В България обаче е точно обратното - край бреговете на реката са едни от най-бедните общини. Те не се възползват от потенциала, който реката предоставя. Търговските възможности са недоразвити, връзките със съседните чужди градове са слаби, а туризмът е на заден план. Това, от една страна, се дължи на неглижирането на водите и липсата на инфраструктурна обезпеченост, но от друга - няма и инициативност сред местните власти и общности.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fcs1432069766431253 avatar :-?
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    • - 6
    • + 5

    Нямаме пряка връзка и с градове в Румъния,в които 80% от населението е българско

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 14

    Къде на арх. Моллов му се е привидяла магистрала в Калафат?

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 9

    [quote#2:"cinik"]Къде на арх. Моллов му се е привидяла магистрала в Калафат?[/quote]

    Тоя Моллов наистина се изказва неподготвен.

    Не само край Калафат няма магистрала. Такава няма и край Гюргево. Пътят от Гюргево до Букурещ е най-обикновен път с по една лента в посока дето минава на пряко през селата. Затова едни пикливи 60км се минават за почти 2 часа.

    Разбирам, че не е стъпвал на въпросните пътища - при все, че се води "експерт" по устройствено планиране и то даже такъв дето е "работил много" по планирането на Дунавския регион - ама тези детайли са на един клик разстояние в Гугъл Мапс.

    Щом това е нивото на нашите "експерти" то резултатът е лесно предвидим.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 13

    Това, което не се отчита е, че нашият дунавски бряг е най-дългата отсечка по цялата река където тя се явява държавна граница - т.е. всеки по-крупен проект изисква съгласието и участието на две държави.

    За това сравненията с проектите в Германия, Австрия и Словакия не са особено уместни. Това са били проекти осъществени от една единствена страна.

    С което не казвам, че БГ е свършила това, което може.

    Давал съм го този прост пример и преди - в Австрия край Дунава има изградени велосипедни маршрути и там велосипедния туризъм е голям бизнес. Изхранва маса села по реката. Що у нас това го няма? Ами щото никой не се е сетил да ги направи тези велосипедни маршрути. Ангелкова всяка година пръска десетки милиони за "промоция" и шарени диплянки. Ако тези пари вместо това се вложат във велосипедни маршрути за 10-тина години щяха да се съберат пари за велосипеден път от Видин до Силистра.

    Т.е. не е въпрос на много пари, а на това някой да се сети да го направи.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 4
    • + 8

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Нека допълня - в цял свят пограничните региони са по-бедни, особено ако държавите не са били в добри отношения. Не може да се говори колко са проспериращи регионите на цитираните държави, при положение че само в Унгария значителна част от реката се явява и граница.

    Колкото до велосипедни маршрути - нашите прости политици си го представят като на село. "Защо му трябва на велосипедиста отделен път". В техните представи веломаршрутите са някаква джендър пропаганда на либерастите. Те не разбират какво е велосипедна алея и не биха направили нищо повече от две паралелни жълти линии. Какво остава да правят инфраструктура само за колела - пари на вятъра в техните очи.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    Точно така. В продъ;жение на стотици километри в Германия и Австрия Дунав е ВЪТРЕШНА река. Все едно Марица на наша територия. Т.е. всяка страна може да си прави каквото си иска - кеф ти мостове, кеф ти канали. На много места в Германия и Австрия трасето на Дунав е изкуствено изправено. Я се опитай да направиш нещо такова с гранична река?

    Там където Дунав е гранична река нещата започват да се забатачват. Между Словакия и Унгария около 100-150км граница минава по Дунав. Там единственото ново нещо за последните 30 години е мостът край Естергом. Това е.

    Следващата гранична отсечка е около 150км между Сърбия и Румъния. Там за последните 30 години също нищо ново не се е случило.

    Sans changement, както се казва.

    Другата гранична отсечка са 60-те км между Украина и Румъния. Там също за 30 години няма никаква промяна. След над 2 десетилетия проведени в дискусии едва тази есен ще пускат ферибот. Това е.

    Та с 300-те километра дунавска граница между БГ и Румъния очаквано няма как да е кой знае колко по-различно.

    Нередност?
  • 7
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185
    • + 5

    Аз лично се надявах ако все пак вземем завода на Фолксваген, голяма част от транспорта да минава по Дунав. Мисля че част от дачиите занимават до Западна Европа точно по Дунав. Вътрешно речните коридори ще имат голямо бъдеще в Европа, но с нашия износ натам - домати, череши и 5- 6 контейнера кабели и мигачи за автомобили няма как да минем от шосеен към речен транспорт. Липсва обем и постоянство на доставките, следователно няма как да се развие този транспортен коридор.

    Нередност?
  • 8
    egeria avatar :-|
    Lavinia
    • + 4

    До коментар [#3] от "Николай Николов":

    Не знам от колко време не си ходил до Букурещ, но пътят от Гюргево е скоростен, с по две ленти във всяка посока и разстоянието до центъра се взема за малко над час. Разбира се, това не прави простотиите на Моллов истина.

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#8:"Lavinia"]Не знам от колко време не си ходил до Букурещ, но пътят от Гюргево е скоростен, с по две ленти във всяка посока и разстоянието до центъра се взема за малко над час.[/quote]Това откога?

    Аз последно минах преди 4-5 години. Беше с нощната маршрутка от Букурещ за Русе. От центъра до границата беше час и половина. Пътя минаваше напряко през селата.

    Нередност?
  • 10
    shtekman avatar :-|
    shtek

    До коментар [#8] от "Lavinia":

    истина е

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал