С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 21 юли 2019, 10:29, 7323 прочитания

Държавата нанесе още един удар по конкуренцията в тол-таксуването

С промени в Закона за пътищата всички GPS фирми бяха принудени да минават през един доставчик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В четвъртък на второ четене парламентът прие промените в Закона за пътищата. Освен че с тях се промениха сроковете за въвеждане на тол-таксите, те въведоха и още една ключова промяна. Т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД), които трябва да са компаниите, предлагащи GPS услуги (fleet management) на превозвачите, няма да сключват договори директно с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а с националните доставчици на услуги (НДУ), които ще са посредник.

На пръв поглед това е малка промяна, но всъщност е важна от бизнес гледна точка. Първо, това ще излиза повече на държавата: GPS фирмите щяха да ползват по-ниска комисиона (2%) или никаква за разлика от НДУ-тата, които прибират 7% от приходите. Второ, това ограничава сериозно конкуренцията, защото има много GPS компании, но към момента продължава да има само един официален доставчик на тол-услуги и винетки - "Интелигентни трафик системи". Освен това по-малко от месец преди тол-системата да заработи технически, GPS фирмите още не са информирани от държавата как ще участват в процеса и не могат дори да се включат.


АПИ не общува с Космоса

"Промяната се налага, тъй като АПИ не разполага със софтуера, който обработва суровите данни от GPS устройствата и ги превръща в реални тол-декларации", коментираха в отговори до "Капитал" от Националното тол-управление. Това е странен мотив, защото според два източника на "Капитал", добре запознати с тол-системата, първоначалният план е бил ДДД-тата да подават данните в удобен за АПИ вариант, т.е. не сурови. Това пише и в проекта на общи условия на страницата на ведомството: "ДДД формира стандартизирани декларирани данни (ДД) от суровите географски данни за всички преминавания на превозните средства на регистрирани пътни потребители през BGНССТТ."

Също така основанието, че институцията, която трябва да оперира цялата система, не разполага със софтуер за обработване на сурови GPS данни, е леко странно.



GPS фирми, с които "Капитал" разговаря, обясниха, че за тях не би било проблем да преформатират данните и даже са били готови да го правят без комисиона, въпреки че за тях това би означавало допълнителен труд.

По-малко пари за държавата

В момента ИТС прибира 7% комисиона от пътните такси. По думите на началника на тол-звеното Олег Асенов ДДД-тата са щели да работят за около 2%.

Проста сметка сочи, че при равен пазарен дял на НДУ-то и GPS операторите, но с ниската комисиона за вторите, държавата ще получава повече средства, в рамките на десетки милиони левове годишно. Не трябва да се пропуска фактът, че GPS операторите можеше да работят и без комисиона - тогава приходите за държавата щяха да са още повече. Ползата е, че по този начин те предлагат пълноценна услуга на клиентите си превозвачи и имат добри пазарни позиции. Такъв разговор обаче не се е провел.

GPS компании разказаха пред "Капитал", че са опитали да получат от АПИ информация за кандидатстването през последните месец-два, но без успех. На страницата на агенцията все още седи документ със заглавие "проект". Сега отново са на етап изчакване, за да разберат как точно да формулират търговските си отношения с посредниците.

Всичко това контрастира силно с начина, по който е избран първият и единствен Национален доставчик - "Интелигентни трафик системи" (ИТС). Той подписа договор ден след като общите условия бяха публикувани на сайта.

Конкуренция нулева

Очевидно е, че компанията и сега е стъпка напред пред останалите. Миналата седмица ИТС са разпратили съобщение към GPS операторите текст: "Tollpass ще си партнира с всички фирми, предлагащи GPS тракери за автоматичен толинг."

От компанията уточниха за "Капитал", че засега нямат сключени договори, но са пратили съобщението до GPS компании, "за да им обърнем внимание върху възможността техните устройства да бъдат ползвани за целите на тол-таксуването".

На пазара в момента има 60-70 GPS оператори. При наличието само на един НДУ и настоящият хаос пред превозвачите притесненията на тези оператори са, че ако не сключат договор с ИТС, те могат да изпаднат от възможността да предлагат тол-услуга. Освен това GPS компании споделиха пред "Капитал", че камионите така или иначе имат вградени GPS утройства, но не е изключено уплашени от хаоса, превозвачите да си купуват Tollpass.

Впрочем в Унгария ДДД-тата също трябва да подписват договори с посредници - национални доставчици. Там обаче те са общо 20 и GPS операторите имат избор на партньори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 30 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 2430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
И КНСБ повдигна темата за необлагаем минимум

Синдикатът предложи по-висок максимален осигурителен праг, 10% данък дивидент и данък върху финансовите транзакции

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10