Държавата нанесе още един удар по конкуренцията в тол-таксуването

С промени в Закона за пътищата всички GPS фирми бяха принудени да минават през един доставчик

Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това    ©  Велко Ангелов
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това
Държавата не може да работи със сурови данни за тол-таксите и затова прехвърля тази отговорност на посредник, който ще печели от това    ©  Велко Ангелов

В четвъртък на второ четене парламентът прие промените в Закона за пътищата. Освен че с тях се промениха сроковете за въвеждане на тол-таксите, те въведоха и още една ключова промяна. Т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД), които трябва да са компаниите, предлагащи GPS услуги (fleet management) на превозвачите, няма да сключват договори директно с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а с националните доставчици на услуги (НДУ), които ще са посредник.

На пръв поглед това е малка промяна, но всъщност е важна от бизнес гледна точка. Първо, това ще излиза повече на държавата: GPS фирмите щяха да ползват по-ниска комисиона (2%) или никаква за разлика от НДУ-тата, които прибират 7% от приходите. Второ, това ограничава сериозно конкуренцията, защото има много GPS компании, но към момента продължава да има само един официален доставчик на тол-услуги и винетки - "Интелигентни трафик системи". Освен това по-малко от месец преди тол-системата да заработи технически, GPS фирмите още не са информирани от държавата как ще участват в процеса и не могат дори да се включат.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се