И БДЖ най-после успя да прехвърли данните за разписанията си в Google Maps
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И БДЖ най-после успя да прехвърли данните за разписанията си в Google Maps

Google Transit разполага с разписанията на различните видове транспорт в над 18 хил. града по целия свят

И БДЖ най-после успя да прехвърли данните за разписанията си в Google Maps

Интегрирането им идва доста късно и след настояване от страна на служители в държавната компания

5909 прочитания

Google Transit разполага с разписанията на различните видове транспорт в над 18 хил. града по целия свят

© Велко Ангелов


Разписанията на влаковете на БДЖ изненадващо влязоха в картите на Google. Това стана ясно в началото на седмицата от публикации в социалните мрежи. Интеграцията на данните в искания от Google формат (GTPS) идва след натиск от страна на някои служители в държавната фирма, които са настоявали за модернизация, казва пред "Капитал" инж. Варужан Апелян, който доскоро е бил част от екипа ѝ.

Най-после

В прессъобщението на БДЖ пише, че още през февруари компанията е започнала кореспонденция с Google за включването на националния железопътен превозвач, а през март е било сключено лицензирано споразумение с американския технологичен гигант за предоставянето на данни. "Изискваше се време за тестване от тяхна страна", казва се още в прессъобщението.

Техническата роля на БДЖ всъщност е следната: IT отделът на компанията е предоставил на Google Maps данните в нужния формат. Такава е и практиката на американската компания. Тя получава безвъзмездно информация за разписанията на градския транспорт, като обещава, че ще стимулира хората да се придвижват с него, тъй като лесно и бързо разбират кога ще дойде следващият автобус, трамвай или влак.

За град като София например това е възможност да се намали и проблемът с мръсния въздух. Новата придобивка в българските карти е полезна в тази посока, тъй като железопътният транспорт отделя най-малко вредни емисии в атмосферата.

Толкова ли е трудно

Преди БДЖ да съдейства на Google, гражданинът Петър Бакалов е поискал по ЗДОИ данните за влаковете, за да може той да ги преформатира и да ги изпрати на БДЖ безплатно, разказва Апелян. Това обаче е било невъзможно, след като вместо в машинно четим формат държавната компания е изпратила информацията с данните в PDF файл.

Интегрирането на данните идва доста късно, особено в сравнение със западните или дори съседните на България държави. Google Transit разполага с разписанията на различните видове транспорт в над 18 хил. града по целия свят.

Най-често информацията за тях дават транспортните оператори и рядко, когато няма държавно или общинско съдействие, Google я получава от частни компании. Такъв беше случаят с данните за градския транспорт в София - понеже от Центърa за градска мобилност (ЦГМ) забраняват използването на данните в реално време за трети страни, украинската EasyWay предостави единствено разписанията. Сега вариантите за пътуване с влаковете на БДЖ се определят на база налични въведени данни от участващите в програмата превозвачи, като не отразяват всички възможни реални офлайн маршути.

Повечето институции държат данните си затворени, въпреки че последните промени в Закона за електронно управление и ЗДОИ го изискват. Оправданието им най-често е това, че притежават права за софтуера или дизайна.

Друга стъпка, която БДЖ се готвеше да предприеме в посока модернизация, е обещаната онлайн система за билети, която трябваше да заработи на 30 юни, но все още не е готова. "По резервационната системата се работи постоянно, но все още има неща за актуализиране и подобряване в нея, за да заработи в завършен вид", пише в съобщение на БДЖ от началото на юли.

Разписанията на влаковете на БДЖ изненадващо влязоха в картите на Google. Това стана ясно в началото на седмицата от публикации в социалните мрежи. Интеграцията на данните в искания от Google формат (GTPS) идва след натиск от страна на някои служители в държавната фирма, които са настоявали за модернизация, казва пред "Капитал" инж. Варужан Апелян, който доскоро е бил част от екипа ѝ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • evpetra

    Изумена съм! Центърът за градска мобилност забранявал използването на данните за разписанието на градския транспорт! Това държавна тайна ли е? За какво служи разписанието, ако не за ориентация на хората? Не стига, че сайтът им за нищо не става, ами не дават и на други да им върши работата! Няма ли кой да им потърси отговорност?
    И пак гласувайте за Фандъкова! Десет години на власт - какъв е резултатът?

  • 2
    drilldo avatar :-(
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "evpetra":

    Преди месец може би имаше статия по темата тук. Накратко - Гугъл знае къде си според това кой транспорт търсиш. Което си е до голяма степен истина. Не, че това би ги спряло.

    Въпросът е, че си търсят повод. Не им се работи. Във всяка държавна институция е така. Пък и сигурно са си очаквали някакъв подкуп.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "evpetra":

    Колкото до Фандъкова, ако ДБ идигнат сносен кандидат, само Мая Манолова и той ще отнесат по 20%. Много трудно ще е на Фандъкова да победи без балотаж, а после - не е ясно. Писнало ми е тази женица да управлява според заповедите на партията. Не я виня за нищо. Поредната ГЕРБ калинка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK