С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 21 юли 2019, 12:16, 5038 прочитания

И БДЖ най-после успя да прехвърли данните за разписанията си в Google Maps

Интегрирането им идва доста късно и след настояване от страна на служители в държавната компания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Разписанията на влаковете на БДЖ изненадващо влязоха в картите на Google. Това стана ясно в началото на седмицата от публикации в социалните мрежи. Интеграцията на данните в искания от Google формат (GTPS) идва след натиск от страна на някои служители в държавната фирма, които са настоявали за модернизация, казва пред "Капитал" инж. Варужан Апелян, който доскоро е бил част от екипа ѝ.

Най-после


В прессъобщението на БДЖ пише, че още през февруари компанията е започнала кореспонденция с Google за включването на националния железопътен превозвач, а през март е било сключено лицензирано споразумение с американския технологичен гигант за предоставянето на данни. "Изискваше се време за тестване от тяхна страна", казва се още в прессъобщението.

Техническата роля на БДЖ всъщност е следната: IT отделът на компанията е предоставил на Google Maps данните в нужния формат. Такава е и практиката на американската компания. Тя получава безвъзмездно информация за разписанията на градския транспорт, като обещава, че ще стимулира хората да се придвижват с него, тъй като лесно и бързо разбират кога ще дойде следващият автобус, трамвай или влак.

За град като София например това е възможност да се намали и проблемът с мръсния въздух. Новата придобивка в българските карти е полезна в тази посока, тъй като железопътният транспорт отделя най-малко вредни емисии в атмосферата.




Толкова ли е трудно

Преди БДЖ да съдейства на Google, гражданинът Петър Бакалов е поискал по ЗДОИ данните за влаковете, за да може той да ги преформатира и да ги изпрати на БДЖ безплатно, разказва Апелян. Това обаче е било невъзможно, след като вместо в машинно четим формат държавната компания е изпратила информацията с данните в PDF файл.


Интегрирането на данните идва доста късно, особено в сравнение със западните или дори съседните на България държави. Google Transit разполага с разписанията на различните видове транспорт в над 18 хил. града по целия свят.

Най-често информацията за тях дават транспортните оператори и рядко, когато няма държавно или общинско съдействие, Google я получава от частни компании. Такъв беше случаят с данните за градския транспорт в София - понеже от Центърa за градска мобилност (ЦГМ) забраняват използването на данните в реално време за трети страни, украинската EasyWay предостави единствено разписанията. Сега вариантите за пътуване с влаковете на БДЖ се определят на база налични въведени данни от участващите в програмата превозвачи, като не отразяват всички възможни реални офлайн маршути.

Повечето институции държат данните си затворени, въпреки че последните промени в Закона за електронно управление и ЗДОИ го изискват. Оправданието им най-често е това, че притежават права за софтуера или дизайна.

Друга стъпка, която БДЖ се готвеше да предприеме в посока модернизация, е обещаната онлайн система за билети, която трябваше да заработи на 30 юни, но все още не е готова. "По резервационната системата се работи постоянно, но все още има неща за актуализиране и подобряване в нея, за да заработи в завършен вид", пише в съобщение на БДЖ от началото на юли.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 870 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 1366 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Парите от емигранти и ЕС достигат 864 млн. евро към май

Чуждите инвестиции в България остават почти без промяна спрямо април

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма