С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 24 юли 2019, 15:00, 7362 прочитания

"Спаси София" влязоха в състезанието за управление на града

Борис Бонев се кандидатира за кмет, а организацията е съставила план за бъдещето, който включва паркинги и нов северен квартал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Доказахме, че имаме смелостта, силите и знанията да тръгнем по пътя на промяната. Не се отказахме, когато ни критикуваха кафяви медии, хора с прякори и самата власт. Кандидатурата ми е смела, но логична крачка напред". С тези думи Борис Бонев, един от основателите на "Спаси София", официално влезе в битката за кмет на столицата.

Бонев беше чакана кандидатура, след като в последните месеци неправителствената организация засили сериозно критиките си към настоящото управление на града и стана ясно, че те не виждат как София може да се развива под ръководството на Йорданка Фандъкова.


Той изтъкна пред залата с дошли да го подкрепят хора, че през последните години в града се наблюдава криза не само на визията, но и на управлението. Екипът зад него е подготвил подробна програма, описана в сайт със заглавие "План за София"
, която съдържа 500 конкретни мерки в общо 15 проблемни сфери.

Приоритетите, които си поставят Бонев и организацията, са три: чист и подреден град, който е проходим и свързан, оживен и автентичен.

30-годишният кандидат ще бъде издигнат от инициативен комитет, а не от политическа формация, защото държи на независимата си кандидатура. Според "Дневник" той не е отрекъл да е преговарял с "Демократична България", с която са близки по идеи, но е заявил, че е бил търсен от партии и отдясно, и отляво.



Какви са предложенията

В плана са заложени няколко идеи за справянето с настоящите проблеми: например практиката "ремонт на ремонта", презастрояването, липсата на устойчив транспорт и мръсният въздух. Някои от тях са работещи, други не.

Някои от по-бързите идеи са въвеждането на електронен билет и интермодални терминали, безопасни велотрасета и система за наемане на колела.

Една по-амбициозна цел пък е изграждането на цял нов квартал в северна София с добре развита инфраструктура, за да може да се балансира развитието на различните райони. "Южна София през годините концентрира инвестиции и се презастроява. В същото време в северни квартали като "Левски", "Орландовци" и "Обеля" няма свежи инвестиции, а строителството на липсващата инфраструктура и ремонтите на съществуващата се проточват във времето", пише в плана. По този начин би се избегнало презастрояването в някои стари квартали, а в същото време северният район би се развил.

Това е стара идея, която отдавна трябва да се случи в София, но тя изисква много предварителни инвестиции на общинско ниво, за които ще се наложи вероятно тегленето на дълг или правителствено финансиране.


Друга от идеите им също е отдавна наложителна: извеждане на транзитното движение от историческия градски център. Това ще стане възможно при изграждането на южния и северния градски ринг - бул. "Тодор Каблешков" и подземният Северен обход под бул. "Сливница", пл. "Сточна гара" и бул. "Ситняково", посочват от организацията.

Предложение има и за най-набъбващия и видим проблем на София от единия до другия край - този с паркирането. Идеята е да се изградят подземни и многоетажни гаражи в центъра, да се асфалтират съществуващите и да се добавят монтажни паркинги в кварталите. Това ще стане върху локации под големи площади и в рамките на общински и държавни терени, които да осигурят нови паркоместа с минимални разходи. Зоните за платено паркиране ще бъдат реорганизирани, така че централните градски улици да бъдат по-проходими.

И за обществените поръчки

Някои други идеи обаче ще са по-сложни и може би невъзможни. "Спаси София" предлага да се изготви черен списък на фирмите, които не изпълняват своите задължения за качествени ремонти в съответствие с Европейска директива 2014/24/ЕС. По този начин при "провинения" те няма да имат право да участват повече в обществени поръчки и да извършват ремонтни дейности в столицата. Това ще се сблъска с няколко проблема: първият са възможни санкции от ЕС за неправомерно ограничаване на дейност, вторият е простият факт, че фирма може да бъде лесно пререгистрирана и по този начин да изпадне от черния списък, а третият - че тези забрани лесно могат да бъдат преодолени с подзипълнители.

Цялата тази схема иска всъщност нещо друго: промяна в логиката на даване на обществени поръчки и изваждането им от предварително наредени схеми за даден изпълнител. Това между другото може да бъде видяно като заявка в друго обещание на "Спаси София": всеобхватна реформа на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) след пълен одит.

Оптимизация на общинските разходи

"Спаси София" предвижда оптимизация на разходите на общината и нейните структури. Предвижда се и актуализира на администрацията, за да се намалят излишните звена и инфраструктури. "Неефективните разходи ще намалеят допълнително след реформа на ЦГМ, Столичния инспекторат и общинските болници и пазари".

"Ще започнем диалог с експерти, организации, заинтересовани страни и бизнеса за плавна актуализация на част от местните такси по отношение на разрешенията за строеж и тротоарното право. Бизнес общността е готова да внася в общинския бюджет повече средства, но иска в замяна добра градска и инвестиционна среда", пише в плана.

Голямото им обещание е "нов, прозрачен и приобщаващ" начин на оформяне на приоритетите и разпредление на средствата, който да започва още през лятото на текущата година и ще иницира създаването на граждански бюджет по подобие на други европейски градове.


С кого?

Интересен въпрос обаче е как "Спаси София" би въвела всички тези свои обещания, предвид че трудно ще спечели мнозинство. Също така с кого би се коалирала и за кои от приоритетите си е въпрос, на който тепърва Бонев и компания ще трябва да отговорят.

Като гражданска организация "Спаси София" не може да участва в изборите със своя листа от общински съветници. Затова се предвижда всеки техен кандидат за общински съветник да се яви като независим на местните избори на 27 октомври. Според Бонев обаче един кмет може да се справи и без общински съветници, ако разчита на професионален екип.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 461 прочитания

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 3 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 2932 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Африканската чума се разраства, САЩ разследват IT гигантите

Парламентът отхвърли ветото за намалената партийна субсидия, слаби данни за еврозоната доведоха до ново поевтиняване на еврото

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ