С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 26 юли 2019, 20:10, 10975 прочитания

И застраховането вече се оказа проблем за чакалнята на еврозоната

КФН обяви, че е обсъждала с EIOPA "спешни мерки". Според източници на "Капитал" темите са били "Зелена карта" и "Лев инс"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
КФН обяви, че е обсъдила с Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) "спешни мерки" за влизането на България в механизма ERM II. Срещата се е състояла в София, а по информация на "Капитал", поводът за нея е изпратено преди няколко седмици остро писмо на международния регулатор, с което се иска разрешаване на проблемите със системата "Зелена карта" и по-конкретно отказът на "Лев инс" да изплати претенции по щети в чужбина.

Това означава, че при липса на политическа воля за изчистването му проблемът в застрахователния сектор може да се превърне в пречка по пътя на страната към еврото, тъй като EIOPA е институция, чието становище ще се вземе предвид от Европейската комисия при окончателното решение за приемане на България във валутния механизъм.



Изненадваща спешност

След като в четвъртък "Капитал" изпрати въпроси до КФН, с които поиска да разбере какви мерки е предприел надзорът в застрахователния сектор по проблема "Зелена карта", още повече, че източници съобщиха за изпратено остро писмо на EIOPA по темата, в петък следобед от ведомството на Бойко Атанасов изпратиха прессъобщение до медиите, с което информираха за провела се през седмицата среща с председателя на организацията Габриел Бернандино. Официално поводът е бил обсъждане на спешни мерки в небанковия сектор, нужни за присъединяването на България към Валутния механизъм II (ERM II).

Това е изненадващо доколкото мерките в полето на КФН по плана за влизането във валутния механизъм отдавна са отчетени като изпълнени. По информация на "Капитал" срещата е била предизвикана от писмото на EIOPA по конкретен казус. А именно продължаващото неплащане по щети в системата "Зелена карта" за застраховката Гражданска отговорност от българския застраховател "Лев инс". Казусът не е нов, като за него се разбра преди две години, но заради липса на действия той ескалира до мониторинг европейското бюро "Зелена карта" и наложен общ презастрахователен договор за целия български пазар. Според източници на "Капитал" EIOPA е искала конкретни и бързи мерки, като от тона в писмото се е разбирало, че без такива може да последва негативно становище за пред Европейската комисия, която трябва да оцени изпълнението на ангажиментите на България.



В съобщението на КФН не се споменават конкретни проблеми, като не е ясно дали се е стигнато до някакво решение, но се цитират високи взаимни оценки от двете страни и надежди за добра съвместна работа. "За да защити българския потребител, EIOPA ще бъде безкомпромисна, като от близко ще наблюдава нарушаващите правилата поднадзорни лица – застрахователни и пенсионни компании, и ако се наложи ще приложи и надзорните си инструменти. Важно е, обаче, за да има силен надзор, както КФН поема отговорност, така и всички останалите страни, участващи в процеса, да го направят", е заявил Бернардино.

Какъв е казусът

През ноември 2017 г. Съветът на бюрата "Зелена карта" посочи два български застрахователя - "ДаллБогг: живот и здраве" и "Лев инс", като некоректни заради бавене или неизплащане на заведени щети по катастрофи със застраховани от тях автомобили в чужбина. Последваха мерки от страна на местното бюро под формата на усвояване на средствата от депозитните парични гаранции, които участниците в системата правят. С времето "ДаллБогг" изплати всички висящи претенции, но другият застраховател продължи да настоява, че няма да плати по щети, с които според него е източван от злонамерени партньори-кореспонденти в чужбина. Това наложи вдигането на депозитната му гаранция до максималните 5 млн. евро, а впоследствие и до налагането на обща гаранция за застрахователния пазар в България и изискване за сключване на общ презастрахователен договор за целия пазар.

Последният ангажимент е част от мониторингова процедура, наложена на България от страна на международната система. По информация на "Капитал" презастрахователният консорциум е вече избран, текстовете по договора с него са уточнени, като цената ще бъде около 13 млн. евро годишно. Договорът трябва да бъде сключен до 1 септември, но за да стане това застрахователните дружества трябва да се разберат помежду си за разпределението на финансовия разход по него. Според източници от сектора най-справедливият вариант е на база поетият от дружествата риск, който е най-голям при застрахователите на тежкотоварния транспортен сектор. Това означава грубо три дружества, сред които и "Лев Инс", да платят близо 80% от целия разход за бъдещия презастрахователен договор. Това е причината да има забавяне на процеса и реален риск след 1 септември България да се окаже изключена от системата "Зелена карта". За шофьорите това означава да не могат да пътуват в чужбина. Според източник от сектора сключването на договора до началото на септември би било равносилно на чудо предвид на противоречията, но все пак според него в Съвета на бюрата са прагматични и не е изключено да се даде отсрочка.

Според източници от застрахователния сектор разрешаването на проблема с "Лев инс" изисква не толкова регулаторна, колкото политическа воля, тъй като дружеството няма нарушени показатели за платежоспособност или ликвидност. Депозитът му в местното бюро "Зелена карта" би могъл да започне да се усвоява по висящите претенции в чужбина, но решението за това е трудно след като предишният ръководител на институцията Орлин Пенев бе даден на прокурор за действията си срещу "Лев инс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво ще прочетете в новото издание "Капитал Градове: Пловдив" Какво ще прочетете в новото издание "Капитал Градове: Пловдив"

Специалното издание на "Капитал Градове" излиза този петък заедно със седмичния Капитал

19 сеп 2019, 10 прочитания

Неправителственият сектор още чака политиките на държавата в своя подкрепа Неправителственият сектор още чака политиките на държавата в своя подкрепа

Съветът за развитие на гражданското общество няма да раздава пари, но ще определя критериите за това

19 сеп 2019, 309 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
ЕЦБ откри капиталов недостиг в ПИБ и Инвестбанк

Другите четири банки минават прегледите на качеството на активите и стрес тестовете без забележки

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма