С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 юли 2019, 10:30, 5316 прочитания

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

До миналата седмица бяха монтирани 81 нови рамки, но нито една от 195 не беше преоборудвана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата вече е платила половината сума за тол системата на изпълнителя й. Това значи, че през май обединението от няколко фирми от групата на Kapsch вече са получили 89 998 200 лв. с ДДС. Олег Асенов, бивш началник на Националното тол управление (НТУ) и вече член на управителния съвет на пътната агенция, и Kapsch потвърдиха това пред "Капитал".

Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала приемо-предавателен протокол за софтуера на тол системата (виж прикачените файлове). Той вече се тества, твърдят от агенцията, като обаче само в "сух режим", тъй като рамките за събиране на данни от тежкотоварни автомобили все още не са поставени.


Чисти сметки, добри приятели

По първоначален план в оригиналния договор се предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Тези точки обаче ще бъдат напълно готови евентуално чак през февруари 2020 г.

През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.



Именно условието, че изпълнителят трябва да свърши голямо количество работа за своя сметка, преди да получи каквото и да е плащане, беше притеснение за някои от участниците в търга. То обаче се промени с анекс от септември 2018 г. в полза на изпълнителя.

Държавата е получила... нещо

"Капитал" поиска и получи по реда на Закона за достъп до обществена информация протокол от 15 май 2019 г. , който отразява предаването на системата от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" към АПИ.

В него Михаел Вебер, представителят на Kapsch, и проф. Олег Асенов, се подписват, че "се съгласяват, че към 15.05.2019 г. тол системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания". Това общо определение предизвиква въпроса какво точно е получила агенцията, тъй като тепърва се строят или преоборудват рамки, които са съществена част от функционалността на системата.

На въпрос на "Капитал" какво значи въпросната "степен" Олег Асенов обясни следното: "От 25 март до 15 май течеше подготвителна процедура по дейности, които трябва да осигурят до 15 май възможност за стартиране на тестване и обучение на персонала. На 14 и 15 май са проведени обучителни семинари. Ние сме верифицирали наличието на активна тестова среда в data центровете. Означава софтуер за тол системата, който е инсталиран, и то в два варианта - единият за тест, другият за обучение."

Такъв протокол, впрочем, е подписан и за системата за електронна винетка на 14 декември 2018 г., като "Капитал" получи достъп и до него. В него пише, че са проведени успешно всички тестове и изпитания и че "АПИ потвърждава и приема, че системата е готова и годна за търговска експлоатация" в съответствие с договора. После обаче се оказа, че системата има сериозни проблеми, предизвика хаос сред шофьорите и последваха оставки на част от ръководството на АПИ. С протокола отговорността става изцяло на държавата, а не на Kapsch.

Според анекса в шест месеца от подписване на протокола - тоест до 14 ноември 2019 г., трябва да се докаже ефективност и функционалност на системата. В анекса срокът за въвеждане на системата в търговска експлоатация продължава да е 15 август 2019 г., въпреки че с новите срокове в Закона за пътищата той може да е във всеки един момент до 29 февруари 2020 г.

А какво са свършили

По думите на Олег Асенов пред "Капитал" към 16 юли са монтирани 81 от 100 нови рамки. Има още 195, които трябва да се преоборудват. Той обясни, че до 9 август трябва да са дооборудват 100, а до февруари 2020 г. - останалите 95.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1033 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 12598 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НАП твърди, че няма нужда от смяна на личните карти

Папката QneQnev била по запитване на Яне Янев от 2008 г., когато е бил шеф на антикорупционната комисия в парламента

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10