С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 28 юли 2019, 10:30, 5075 прочитания

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

До миналата седмица бяха монтирани 81 нови рамки, но нито една от 195 не беше преоборудвана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата вече е платила половината сума за тол системата на изпълнителя й. Това значи, че през май обединението от няколко фирми от групата на Kapsch вече са получили 89 998 200 лв. с ДДС. Олег Асенов, бивш началник на Националното тол управление (НТУ) и вече член на управителния съвет на пътната агенция, и Kapsch потвърдиха това пред "Капитал".

Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала приемо-предавателен протокол за софтуера на тол системата (виж прикачените файлове). Той вече се тества, твърдят от агенцията, като обаче само в "сух режим", тъй като рамките за събиране на данни от тежкотоварни автомобили все още не са поставени.


Чисти сметки, добри приятели

По първоначален план в оригиналния договор се предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Тези точки обаче ще бъдат напълно готови евентуално чак през февруари 2020 г.

През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.



Именно условието, че изпълнителят трябва да свърши голямо количество работа за своя сметка, преди да получи каквото и да е плащане, беше притеснение за някои от участниците в търга. То обаче се промени с анекс от септември 2018 г. в полза на изпълнителя.

Държавата е получила... нещо

"Капитал" поиска и получи по реда на Закона за достъп до обществена информация протокол от 15 май 2019 г. , който отразява предаването на системата от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" към АПИ.

В него Михаел Вебер, представителят на Kapsch, и проф. Олег Асенов, се подписват, че "се съгласяват, че към 15.05.2019 г. тол системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания". Това общо определение предизвиква въпроса какво точно е получила агенцията, тъй като тепърва се строят или преоборудват рамки, които са съществена част от функционалността на системата.

На въпрос на "Капитал" какво значи въпросната "степен" Олег Асенов обясни следното: "От 25 март до 15 май течеше подготвителна процедура по дейности, които трябва да осигурят до 15 май възможност за стартиране на тестване и обучение на персонала. На 14 и 15 май са проведени обучителни семинари. Ние сме верифицирали наличието на активна тестова среда в data центровете. Означава софтуер за тол системата, който е инсталиран, и то в два варианта - единият за тест, другият за обучение."

Такъв протокол, впрочем, е подписан и за системата за електронна винетка на 14 декември 2018 г., като "Капитал" получи достъп и до него. В него пише, че са проведени успешно всички тестове и изпитания и че "АПИ потвърждава и приема, че системата е готова и годна за търговска експлоатация" в съответствие с договора. После обаче се оказа, че системата има сериозни проблеми, предизвика хаос сред шофьорите и последваха оставки на част от ръководството на АПИ. С протокола отговорността става изцяло на държавата, а не на Kapsch.

Според анекса в шест месеца от подписване на протокола - тоест до 14 ноември 2019 г., трябва да се докаже ефективност и функционалност на системата. В анекса срокът за въвеждане на системата в търговска експлоатация продължава да е 15 август 2019 г., въпреки че с новите срокове в Закона за пътищата той може да е във всеки един момент до 29 февруари 2020 г.

А какво са свършили

По думите на Олег Асенов пред "Капитал" към 16 юли са монтирани 81 от 100 нови рамки. Има още 195, които трябва да се преоборудват. Той обясни, че до 9 август трябва да са дооборудват 100, а до февруари 2020 г. - останалите 95.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 863 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 1355 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НАП твърди, че няма нужда от смяна на личните карти

Папката QneQnev била по запитване на Яне Янев от 2008 г., когато е бил шеф на антикорупционната комисия в парламента

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма