С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 юли 2019, 10:30, 5822 прочитания

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

До миналата седмица бяха монтирани 81 нови рамки, но нито една от 195 не беше преоборудвана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата вече е платила половината сума за тол системата на изпълнителя й. Това значи, че през май обединението от няколко фирми от групата на Kapsch вече са получили 89 998 200 лв. с ДДС. Олег Асенов, бивш началник на Националното тол управление (НТУ) и вече член на управителния съвет на пътната агенция, и Kapsch потвърдиха това пред "Капитал".

Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала приемо-предавателен протокол за софтуера на тол системата (виж прикачените файлове). Той вече се тества, твърдят от агенцията, като обаче само в "сух режим", тъй като рамките за събиране на данни от тежкотоварни автомобили все още не са поставени.


Чисти сметки, добри приятели

По първоначален план в оригиналния договор се предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Тези точки обаче ще бъдат напълно готови евентуално чак през февруари 2020 г.

През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.



Именно условието, че изпълнителят трябва да свърши голямо количество работа за своя сметка, преди да получи каквото и да е плащане, беше притеснение за някои от участниците в търга. То обаче се промени с анекс от септември 2018 г. в полза на изпълнителя.

Държавата е получила... нещо

"Капитал" поиска и получи по реда на Закона за достъп до обществена информация протокол от 15 май 2019 г. , който отразява предаването на системата от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" към АПИ.

В него Михаел Вебер, представителят на Kapsch, и проф. Олег Асенов, се подписват, че "се съгласяват, че към 15.05.2019 г. тол системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания". Това общо определение предизвиква въпроса какво точно е получила агенцията, тъй като тепърва се строят или преоборудват рамки, които са съществена част от функционалността на системата.

На въпрос на "Капитал" какво значи въпросната "степен" Олег Асенов обясни следното: "От 25 март до 15 май течеше подготвителна процедура по дейности, които трябва да осигурят до 15 май възможност за стартиране на тестване и обучение на персонала. На 14 и 15 май са проведени обучителни семинари. Ние сме верифицирали наличието на активна тестова среда в data центровете. Означава софтуер за тол системата, който е инсталиран, и то в два варианта - единият за тест, другият за обучение."

Такъв протокол, впрочем, е подписан и за системата за електронна винетка на 14 декември 2018 г., като "Капитал" получи достъп и до него. В него пише, че са проведени успешно всички тестове и изпитания и че "АПИ потвърждава и приема, че системата е готова и годна за търговска експлоатация" в съответствие с договора. После обаче се оказа, че системата има сериозни проблеми, предизвика хаос сред шофьорите и последваха оставки на част от ръководството на АПИ. С протокола отговорността става изцяло на държавата, а не на Kapsch.

Според анекса в шест месеца от подписване на протокола - тоест до 14 ноември 2019 г., трябва да се докаже ефективност и функционалност на системата. В анекса срокът за въвеждане на системата в търговска експлоатация продължава да е 15 август 2019 г., въпреки че с новите срокове в Закона за пътищата той може да е във всеки един момент до 29 февруари 2020 г.

А какво са свършили

По думите на Олег Асенов пред "Капитал" към 16 юли са монтирани 81 от 100 нови рамки. Има още 195, които трябва да се преоборудват. Той обясни, че до 9 август трябва да са дооборудват 100, а до февруари 2020 г. - останалите 95.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще вземе 1.7 милиарда евро 2 Кой ще вземе 1.7 милиарда евро

Европейската комисия предложи регионите на Стара Загора и Бобов дол да получат помощ за отказване от въглищата

26 фев 2020, 817 прочитания

Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно 1 Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно

И още: Проф. Петко Салчев ще управлява здравната каса; Нови предложения за свиване на рекламата на хазарта; Предсрочните избори в Румъния стават по-малко вероятни

25 фев 2020, 5754 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НАП твърди, че няма нужда от смяна на личните карти

Папката QneQnev била по запитване на Яне Янев от 2008 г., когато е бил шеф на антикорупционната комисия в парламента

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10