С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 28 юли 2019, 10:30, 4748 прочитания

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

До миналата седмица бяха монтирани 81 нови рамки, но нито една от 195 не беше преоборудвана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата вече е платила половината сума за тол системата на изпълнителя й. Това значи, че през май обединението от няколко фирми от групата на Kapsch вече са получили 89 998 200 лв. с ДДС. Олег Асенов, бивш началник на Националното тол управление (НТУ) и вече член на управителния съвет на пътната агенция, и Kapsch потвърдиха това пред "Капитал".

Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала приемо-предавателен протокол за софтуера на тол системата (виж прикачените файлове). Той вече се тества, твърдят от агенцията, като обаче само в "сух режим", тъй като рамките за събиране на данни от тежкотоварни автомобили все още не са поставени.


Чисти сметки, добри приятели

По първоначален план в оригиналния договор се предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Тези точки обаче ще бъдат напълно готови евентуално чак през февруари 2020 г.

През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.



Именно условието, че изпълнителят трябва да свърши голямо количество работа за своя сметка, преди да получи каквото и да е плащане, беше притеснение за някои от участниците в търга. То обаче се промени с анекс от септември 2018 г. в полза на изпълнителя.

Държавата е получила... нещо

"Капитал" поиска и получи по реда на Закона за достъп до обществена информация протокол от 15 май 2019 г. , който отразява предаването на системата от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" към АПИ.

В него Михаел Вебер, представителят на Kapsch, и проф. Олег Асенов, се подписват, че "се съгласяват, че към 15.05.2019 г. тол системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания". Това общо определение предизвиква въпроса какво точно е получила агенцията, тъй като тепърва се строят или преоборудват рамки, които са съществена част от функционалността на системата.

На въпрос на "Капитал" какво значи въпросната "степен" Олег Асенов обясни следното: "От 25 март до 15 май течеше подготвителна процедура по дейности, които трябва да осигурят до 15 май възможност за стартиране на тестване и обучение на персонала. На 14 и 15 май са проведени обучителни семинари. Ние сме верифицирали наличието на активна тестова среда в data центровете. Означава софтуер за тол системата, който е инсталиран, и то в два варианта - единият за тест, другият за обучение."

Такъв протокол, впрочем, е подписан и за системата за електронна винетка на 14 декември 2018 г., като "Капитал" получи достъп и до него. В него пише, че са проведени успешно всички тестове и изпитания и че "АПИ потвърждава и приема, че системата е готова и годна за търговска експлоатация" в съответствие с договора. После обаче се оказа, че системата има сериозни проблеми, предизвика хаос сред шофьорите и последваха оставки на част от ръководството на АПИ. С протокола отговорността става изцяло на държавата, а не на Kapsch.

Според анекса в шест месеца от подписване на протокола - тоест до 14 ноември 2019 г., трябва да се докаже ефективност и функционалност на системата. В анекса срокът за въвеждане на системата в търговска експлоатация продължава да е 15 август 2019 г., въпреки че с новите срокове в Закона за пътищата той може да е във всеки един момент до 29 февруари 2020 г.

А какво са свършили

По думите на Олег Асенов пред "Капитал" към 16 юли са монтирани 81 от 100 нови рамки. Има още 195, които трябва да се преоборудват. Той обясни, че до 9 август трябва да са дооборудват 100, а до февруари 2020 г. - останалите 95.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември

И още: Политолог и анализатор от "института" на Валерия Велева е новият шеф на кабинета на президента; Граждани на ЕС може да нямат право на свободно пребиваване във Великобритания при Brexit без сделка

19 авг 2019, 379 прочитания

Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс 1 Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс

Фермата се намира в община Ценово, влизат ограничения за областите Русе и Велико Търново

19 авг 2019, 800 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
НАП твърди, че няма нужда от смяна на личните карти

Папката QneQnev била по запитване на Яне Янев от 2008 г., когато е бил шеф на антикорупционната комисия в парламента

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство