Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата
18 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

Олег Асенов е начело на Националното тол управление от началото на годината, когато бившият му шеф подаде оставка. В четвъртък регионалният министър Петя Аврамова го назначи в управителния съвет на АПИ.

Kapsch вече са получили 90 млн. лв. за тол системата

До миналата седмица бяха монтирани 81 нови рамки, но нито една от 195 не беше преоборудвана

Мила Чернева
6319 прочитания

Олег Асенов е начело на Националното тол управление от началото на годината, когато бившият му шеф подаде оставка. В четвъртък регионалният министър Петя Аврамова го назначи в управителния съвет на АПИ.

© Велко Ангелов


Държавата вече е платила половината сума за тол системата на изпълнителя й. Това значи, че през май обединението от няколко фирми от групата на Kapsch вече са получили 89 998 200 лв. с ДДС. Олег Асенов, бивш началник на Националното тол управление (НТУ) и вече член на управителния съвет на пътната агенция, и Kapsch потвърдиха това пред "Капитал".

Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала приемо-предавателен протокол за софтуера на тол системата (виж прикачените файлове). Той вече се тества, твърдят от агенцията, като обаче само в "сух режим", тъй като рамките за събиране на данни от тежкотоварни автомобили все още не са поставени.

Чисти сметки, добри приятели

По първоначален план в оригиналния договор се предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. Тези точки обаче ще бъдат напълно готови евентуално чак през февруари 2020 г.

През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.

Именно условието, че изпълнителят трябва да свърши голямо количество работа за своя сметка, преди да получи каквото и да е плащане, беше притеснение за някои от участниците в търга. То обаче се промени с анекс от септември 2018 г. в полза на изпълнителя.

Държавата е получила... нещо

"Капитал" поиска и получи по реда на Закона за достъп до обществена информация протокол от 15 май 2019 г. , който отразява предаването на системата от Консорциум "Капш Трафик Солюшънс" към АПИ.

В него Михаел Вебер, представителят на Kapsch, и проф. Олег Асенов, се подписват, че "се съгласяват, че към 15.05.2019 г. тол системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания". Това общо определение предизвиква въпроса какво точно е получила агенцията, тъй като тепърва се строят или преоборудват рамки, които са съществена част от функционалността на системата.

На въпрос на "Капитал" какво значи въпросната "степен" Олег Асенов обясни следното: "От 25 март до 15 май течеше подготвителна процедура по дейности, които трябва да осигурят до 15 май възможност за стартиране на тестване и обучение на персонала. На 14 и 15 май са проведени обучителни семинари. Ние сме верифицирали наличието на активна тестова среда в data центровете. Означава софтуер за тол системата, който е инсталиран, и то в два варианта - единият за тест, другият за обучение."

Такъв протокол, впрочем, е подписан и за системата за електронна винетка на 14 декември 2018 г., като "Капитал" получи достъп и до него. В него пише, че са проведени успешно всички тестове и изпитания и че "АПИ потвърждава и приема, че системата е готова и годна за търговска експлоатация" в съответствие с договора. После обаче се оказа, че системата има сериозни проблеми, предизвика хаос сред шофьорите и последваха оставки на част от ръководството на АПИ. С протокола отговорността става изцяло на държавата, а не на Kapsch.

Според анекса в шест месеца от подписване на протокола - тоест до 14 ноември 2019 г., трябва да се докаже ефективност и функционалност на системата. В анекса срокът за въвеждане на системата в търговска експлоатация продължава да е 15 август 2019 г., въпреки че с новите срокове в Закона за пътищата той може да е във всеки един момент до 29 февруари 2020 г.

А какво са свършили

По думите на Олег Асенов пред "Капитал" към 16 юли са монтирани 81 от 100 нови рамки. Има още 195, които трябва да се преоборудват. Той обясни, че до 9 август трябва да са дооборудват 100, а до февруари 2020 г. - останалите 95.


1 коментар
  • 1
    danitoledov avatar :-|
    danitoledov

    Отново се наливат пари в проекти, за които не е много сигурно, че сме готови


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK