С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 юли 2019, 16:15, 5976 прочитания

Всички неизбрани кандидати обжалват концесията на летище София

За победител държавата посочи обединението между фонда Meridiam и строителя Strabag

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Четири са подадените жалби срещу концесията на летище София, се вижда от сайта на Комисията за защита на конкуренцията. Транспортното министерство избра през следващите 35 години столичната аерогара да се управлява от обединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище Мюнхен, като компанията няма участие в консорциума, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изборът на комисията в министерството на транспорта и на транспортния министър Росен Желязков между петте кандидата беше съобщен на 17 юли. Днес изтече крайният срок за подаване на жалбите в Комисията за защита на конкуренцията, като те са четири на брой. Т.е. от всички класирани на по-задни позиции в състезанието.


Победителят беше класиран на първо място, като предложи най-ниската оферта на база размер на инвестицията и третата по сила на база размер на концесионното предложение на година, като Желязков отказа каквито и да било въпроси по темата. Масовите жалби сега показват, че държавната оценка е далеч от перфектна, поне по мнението на четирите европейски кандидата.

Кой обжалва

Обжалват на практика всички извън победителя. Това са френското Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV. Кандидатът остана на втора позиция, въпреки че даде най-висока оферта за концесионно възнаграждение към държавата и по-силна оферта от победителя по отношение на предложените инвестиции.



Класирането продължава с трета позиция за оператора на летище Франкфурт Fraport. Жалба е подадена и от класираната на четвърто място оферта на Манчестър заедно с партньорите си от Китай, които предложиха инвестиция от над 1.4 млрд. евро.

Последни са подредени строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Тяхната жалба бе подадена последна по време, но в срока.

Кой се хареса на държавата

Основният играч в обединението победител е базираният в Париж фонд Meridiam, който е фокусиран върху инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, като по информация на "Капитал" той държи 20% в обединението. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Т.е. най-ниската оферта за инвестиции и третата поред оферта за концесионно възнаграждение.

Как излезе напред

Победителят излезе напред, след като двамата участника, подали най-високо предложение за концесионно плащане, получиха ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris и
SSB с оператор Копенхаген.

Останалите трима от кандидатите са получили максимален брой точки на техническите си предложения. Това са офертата на кандидата победител и тези на Fraport и летище Манчестър, като това им дава по 100 точки. Fraport и Манчестър обаче дадоха най-ниски оферти по отношение на концесионното възнаграждение и така на първо място излезе офертата на победителя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не, няма опасност за фиксирания курс на лева 12 Не, няма опасност за фиксирания курс на лева

Лоша комуникация и медийни спекулации донесоха страхове, че валутният борд тихомълком се премахва

26 яну 2020, 3104 прочитания

Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза

И още: Кристалина Георгиева уверена, че България ще влезе в чакалнята на еврозоната през април; екопроблеми в различни части на страната белязаха почивните дни

26 яну 2020, 906 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Гешев ще е сам в "конкурса" за главен прокурор; Лондон се готви за Brexit без сделка

Сърбия увеличава пътните такси; Директорът на Националното разузнаване на САЩ се оттегля

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10