Всички неизбрани кандидати обжалват концесията на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички неизбрани кандидати обжалват концесията на летище София

Министърът на транспорта Росен Желязков и комисията все още не са коментирали избора си.

Всички неизбрани кандидати обжалват концесията на летище София

За победител държавата посочи обединението между фонда Meridiam и строителя Strabag

Калина Горанова
6622 прочитания

Министърът на транспорта Росен Желязков и комисията все още не са коментирали избора си.

© Надежда Чипева


Четири са подадените жалби срещу концесията на летище София, се вижда от сайта на Комисията за защита на конкуренцията. Транспортното министерство избра през следващите 35 години столичната аерогара да се управлява от обединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище Мюнхен, като компанията няма участие в консорциума, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изборът на комисията в министерството на транспорта и на транспортния министър Росен Желязков между петте кандидата беше съобщен на 17 юли. Днес изтече крайният срок за подаване на жалбите в Комисията за защита на конкуренцията, като те са четири на брой. Т.е. от всички класирани на по-задни позиции в състезанието.

Победителят беше класиран на първо място, като предложи най-ниската оферта на база размер на инвестицията и третата по сила на база размер на концесионното предложение на година, като Желязков отказа каквито и да било въпроси по темата. Масовите жалби сега показват, че държавната оценка е далеч от перфектна, поне по мнението на четирите европейски кандидата.

Кой обжалва

Обжалват на практика всички извън победителя. Това са френското Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV. Кандидатът остана на втора позиция, въпреки че даде най-висока оферта за концесионно възнаграждение към държавата и по-силна оферта от победителя по отношение на предложените инвестиции.

Класирането продължава с трета позиция за оператора на летище Франкфурт Fraport. Жалба е подадена и от класираната на четвърто място оферта на Манчестър заедно с партньорите си от Китай, които предложиха инвестиция от над 1.4 млрд. евро.

Последни са подредени строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Тяхната жалба бе подадена последна по време, но в срока.

Кой се хареса на държавата

Основният играч в обединението победител е базираният в Париж фонд Meridiam, който е фокусиран върху инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, като по информация на "Капитал" той държи 20% в обединението. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Т.е. най-ниската оферта за инвестиции и третата поред оферта за концесионно възнаграждение.

Как излезе напред

Победителят излезе напред, след като двамата участника, подали най-високо предложение за концесионно плащане, получиха ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris и

SSB с оператор Копенхаген.

Останалите трима от кандидатите са получили максимален брой точки на техническите си предложения. Това са офертата на кандидата победител и тези на Fraport и летище Манчестър, като това им дава по 100 точки. Fraport и Манчестър обаче дадоха най-ниски оферти по отношение на концесионното възнаграждение и така на първо място излезе офертата на победителя.

Четири са подадените жалби срещу концесията на летище София, се вижда от сайта на Комисията за защита на конкуренцията. Транспортното министерство избра през следващите 35 години столичната аерогара да се управлява от обединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище Мюнхен, като компанията няма участие в консорциума, но покрива изискването на държавата да има ангажимент от летищен оператор.

Изборът на комисията в министерството на транспорта и на транспортния министър Росен Желязков между петте кандидата беше съобщен на 17 юли. Днес изтече крайният срок за подаване на жалбите в Комисията за защита на конкуренцията, като те са четири на брой. Т.е. от всички класирани на по-задни позиции в състезанието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    И този конкурс беше опорочен, както всичко останало в нашата кочина. Освен че този цирк не е добре за самото летище, това също така изпраща и лош сигнал към всеки тръгнал да инвестира в България - "няма значение какъв бизнес план имаш, накрая тук винаги печели местен олигарх свързан с Бойко Борисов". Мафиотска, задунайска губерня.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако наистина имат връзка с Пеевски и Домусчиев, много трудно някой може да ги накара да си изпълнят договорените инвестиции.

    Вижте само какво стана с БМФ и Булгартабак..

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Няма значение чия губерния сме, ако не сме независима държава с добро управление. Последното зависи от нас. При недоволството от сегашните управляващи би било нормално да се обърнем към алтернативно на тяхното управление.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Спестиха на БМФ глобата от 50 млн и ги накараха да купят Нова за 180 млн. За Булгартабак пък мълчат като бити пе...аси. Чакат да мине 2020 до когато ДПС трябва да го държи да работи нищо че вече е изравнен със земята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK